Weston Price dieet recepten

Weston Price dieet. Recepten, afvallen en ervaringen

Peter Persoonlijke experimenten 1 Comment

Weston Price dieet. Wat is Weston Price voeding? Wat zijn de ervaringen, voordelen en nadelen van dit dieet? Wat zijn de achterliggende principes en makkelijke, snelle en voedzame recepten?

Weston Price dieet

Wat is de definitie van het Weston Price dieet? De naam komt van de ontdekker. In de jaren 30 van de vorige eeuw deed een Canadese tandarts (die woonde in de Verenigde Staten) met de naam Weston Price (1870-1948) onderzoek naar de relatie tussen voeding en gezondheid.

Hij zag in zijn tandartsenpraktijk dat steeds meer mensen gaatjes kregen, maar dat ze ook last hadden van allerlei andere ongemakken en ziektebeelden. Hij kwam een artikel tegen waarin het gebit van een inheemse stam werd beschreven. Zij schenen fantastische tanden en kiezen te hebben. Een geweldig sterk en mooi gebit. 

Als tandarts vond hij dit natuurlijk fascinerend.

Hij besloot mee te gaan op expedities naar bevolkingsgroepen en inheemse stammen die niet tot nauwelijks in contact stonden met de (destijds) ‘moderne samenleving’. Na 10 jaar reizen en onderzoek doen, schreef hij zijn bevindingen op in een boek, met de titel ‘Voeding en fysieke degeneratie’ [link onderin]. Het is trouwens een dikke pil, zowel qua omvang als qua aantal bladzijdes. 

Uitleg Weston Price

Achter de naam van het boek ligt wel een interessant verhaal. Hij kwam er achter dat er fysieke degeneratie binnen één generatie optrad als de inheemse volkeren gingen eten volgens een westers dieet. Met andere woorden: de generatie die inheems at hadden brede kaken, de kinderen (volgende generatie) at volgens een westers dieet en hun kaken werden een stuk smaller!

Bizar.  Het uitgangspunt: al die inheemse groepen hadden een uitstekend gebit en leden niet aan moderne welvaartsziektes. 

Dit boek vormt de basis achter het Weston Price dieet. De Weston Price Foundation is een stichting die het werk naar voeding zoals die zijn ontwikkeld door de Canadese tandarts verder wil verspreiden. Door onderzoek, onderwijs en activisme [link onderin].

Nog een leuke anekdote die ik tegenkwam in mijn onderzoek voor dit project. Tanden zijn een ideale indicator van je gezondheid. Niet voor niets wordt bij paarden vaak naar de tanden gekeken. Daar komt ook de uitspraak vandaan: ‘Je moet een gegeven paard niet in de bek kijken’.

dr price

Meneer Weston Price

Weston Price voeding

In totaal heeft Weston Price 14 inheemse groepen bezocht. Het opvallende was dat al die groepen anders aten. Sommige groepen waren bijna volledig vegetarisch, anderen aten juist veel vlees en namen weinig koolhydraten in. Er waren groepen die veel zuivel aten en dronken en groepen die dat niet deden.

Toch hadden die groepen wel een aantal overeenkomsten. Onder andere dat ze geen heftig bewerkte en geraffineerde voeding tot zich namen. Uiteraard niet zo vreemd, als ze geïsoleerd leven van de moderne maatschappij. 

Een ander ding is dat ze veel dierlijke producten aten, dan wel vlees en vis, dan wel zuivel en eieren. Ze aten vaak gefermenteerde groenten en consumeerden 10 keer zoveel vetoplosbare vitamines (A, D, E en K). Daarbij was hun voeding was zeer mineraalrijk en aten ze relatief veel verzadigde vetten. 

Volgens mij is dat ook de essentie. Het gaat niet om één aspect, maar ook het samenspel tussen al deze factoren. 

Vetten? Veel vetten. Dat was ook waarmee ik het Weston Price dieet voor het eerst mee associeerde. “Slechte vetten”, dacht ik vroeger ook. Dat is dus onzin, dat ze slecht zijn dan. Ben trouwens wel benieuwd wat hij zou vinden van de boterkoffie ik regelmatig ‘s ochtends drink [link onderin]. 

Ervaringen Weston Price dieet

Mijn project is om het Weston Price dieet te proberen. In mijn omgeving, vrienden en familie heb ik overigens nog niemand gesproken die het al heeft geprobeerd. Of nog steeds doet.

Toch zijn de principes uit het dieet niet heel anders dan ik ze zelf toepas. Ik volg zelf een semi paleo dieet, zonder dat ik daar heel strikt in ben. Al zijn er natuurlijk uitzonderingen, zoals mijn project waarin ik gedurende één maand het paleo dieet heel strikt volgde. Link staat onderin het artikel.

Ten opzichte van het paleo dieet kun je zeggen dat in het Weston Price dieet ook volvette zuivel toegestaan is. Daarmee lijkt het ook wel een beetje op Primal Voeding [link onderin]. Iets anders dat ik toepas is dat ik elke ochtend een pil gefermenteerde levertraan slik. 

Dat klinkt heel vies, maar dat valt reuze mee. 

Daarnaast zijn gefermenteerde granen toegestaan, in tegenstelling tot het striktere paleo dieet. Je kan dan denken aan zuurdesembrood. 

chuk-8

De Inuit was ook een volk waar dr. Price in was geïnteresseerd. 

Afvallen?

Net als elk dieet wordt het Weston Price dieet ook gekoppeld aan afvallen. Wat mij betreft is dat onzinnig. Er bestaat niet zo iets als diëten, want dat impliceert iets dat tijdelijk is. Het een leefstijl, die je langer volhoudt dan een bepaalde periode.

Het grappige is dat Weston Price soms wordt beschreven als ‘afvallen zonder dieet‘. Er zit geen restrictie qua de hoeveelheid voeding die je eet. Je mag alles eten wat binnen de principes valt en zoveel als je wilt.

De gedachte hierachter zijn je hormonen. Door te eten volgens deze principes en richtlijnen krijg je minder hoge pieken in je bloedsuikerspiegel en wordt je hormoonhuishouding beter gerelateerd. Met name leptine wordt eerder geactiveerd: het hormoon dat een signaal aan je hersenen afgeeft dat je verzadigd bent.

Stiekem gaat het dan ook wel indirect om minder eten, eigenlijk.  

Kritiek (4x)

Zoals met alle diëten en voedingsprincipes is niet iedereen het er mee eens. What’s new?

Dat is ook niet erg. Zelf probeer ik niet te dogmatisch te zijn in mijn eigen voeding en de opvattingen van anderen. Iedereen maakt zijn of haar eigen keuzes en dat is prima.

Zo ben ik onlangs begonnen om elke dag een smoothie te drinken. Om dat ik zelf (nu althans) geloof dat een belangrijk voordeel van een vegetarisch dieet is, dat je een heleboel groenten eet. Plus: dat je extra goed let op de kwaliteit van de groenten.

Daar is niets mis mee.

Nu terug naar de kritiek op het Weston Price dieet. Deze komen ook voornamelijk uit de vegetarische hoek. In grote lijnen is dit de kritiek.

  1. Teveel verzadigde vetten eten, dan leidt tot een hogere kans op hartaandoeningen
  2. Soja is niet slecht voor je. Soja is gezond [link onderin].
  3. Babyvoeding zoals dat wordt gepropageerd binnen het Weston Price dieet, kan leveraandoeningen en een verhoogde kans op kanker [link onderin].
  4. Inheemse volkeren zijn gezonder omdat ze niet zoveel zitten, alcohol drinken en roken als mensen in de moderne maatschappij [link onderin].

Wat denk jij? Kan jij je vinden in deze argumenten? Laat dan een reactie achter. 

Mijn project 

Mijn project/experiment voor deze maand is om het Weston Price dieet te proberen. Ik ga recepten maken die passen binnen het dieet. Ik houd met foto’s bij wat ik allemaal eet.  

Wat zijn de lekkerste recepten? Ga ik me anders voelen? Heeft het invloed op mijn prestaties, bijvoorbeeld als ik ga sporten?

Ga ik afvallen door dit dieet? 

Natuurlijk de belangrijkste vraag: wat neem ik mee uit dit project naar de rest van mijn leven? Alles? Niets? Of een gedeelte? 

Weston Price dieet in de praktijk

Mijn project in de praktijk. 

Week 1 (woensdag 1 juni tot en met zondag 5 juni)

Het begin van een nieuw project is altijd even wennen. Maar het begint eigenlijk met een goede voorbereiding. Meestal doen mijn vriendin en ik in het weekend de boodschappen voor de hele week.

Omdat ik ging starten met het Weston Price dieet, probeerden we daar beter op te letten. Dus veel groente en fruit (tot zover niets vreemds), maar nu meer room (slagroom en creme fraiche), vette vis (zalm, makreel, sardientjes en ansjovis) en gefermenteerd brood (zuurdesembrood). 

Tot nu toe voel ik me goed. Ik doe niet aan het bijhouden van calorieën, maar ik eet tot ik vol zit. Omdat ik wat meer vetten eet dan anders, voel ik me eigenlijk altijd wel prima. 

Weston Price dieet recept

Een lunch: rucola sla, een gekookt ei, sardientjes en ansjovis (uit blik)

Weston Price dieet

Een andere lunch: zuurdesembrood met avocado, chili vlokken, citroensap en zeezout.

Week 2 (maandag 6 juni tot en met zondag 12 juni)

Deze week heb ik 2 typische Weston Price recepten gemaakt. Wat zijn die recepten dan? De eerste is zuurkool, gefermenteerde kool boordevol goede bacteriën voor mijn darmen.

De tweede is orgaanvlees. Zoals je op de foto hieronder ziet, heb ik veel groente gebruikt (spinazie, sla en radijsjes). Bovenop de groenten heb ik kippenhartjes gebakken met ui en knoflook. Het ziet er misschien niet zo smakelijk uit, maar zeker gebakken met ui en knoflook krijgen de hartjes een lekkere bite

Daarnaast had ik een dip in mijn project. Reden hiervoor was een tweedaags congres waar ik aanwezig was. Het was een zakelijk congres en ik moest vroeg aanwezig zijn. Ik merk dat als ik wat minder goed slaap, ik dan minder wilskracht heb om mij strak aan het dieet te houden.

Herken je dit? 

recept Weston Price dieet

Orgaanvlees eten. Het is even wennen, maar heerlijk!

Week 3 (maandag 13 juni tot en met zondag 19 juni)

Deze week heb ik me redelijk goed aan het dieet kunnen houden. Daarnaast heb ik twee recepten gemaakt. Zoals ik al eerder schreef, maakt orgaanvlees een belangrijk onderdeel uit van Weston Price voeding. 

Lever heeft wel een heel kenmerkende smaak. Toch kun je er wel lekkere gerechten mee maken. Zo heb ik knapperige, pittige kippenlever snacks gemaakt. De kippenlever mix je met ei. Dat haal je door het beslag heen, voordat je het in de pan legt. Het beslag is gemaakt van amandelmeel, zout, peper, paprikapoeder, geperst teentje knoflook en rode peper (in stukjes gesneden). 

rauwmelkse kaas

Rauwmelkse kaas als desert

Rauwmelkse kaas

Iets anders waar ik achter kwam, is dat veel mensen die het Weston Price dieet volgen een bepaald toetje nemen: rauwmelkse kaas. In de supermarkt moet je wel goed opletten, maar het staat aangegeven op de kaas. Ik heb Roquefort, Emmentaler en Morbier AOP gekocht. 

Rauwmelkse kaas betekent dat de melk niet is verhit voordat ze er kaas van hebben gemaakt. Vaak wordt de melk kort verhit (gepasteuriseerd) om bacteriën te doden. De Weston Price stichting zegt zelf dat rauwmelkse kaas net zo ongevaarlijk is als kaas van melk dat wel verhit is geweest [link onderin].

Het idee is dat de verhitting van de melk ervoor zorgt dat de micronutriënten zoals vitamine C en B6 beschadigd raken of verdwijnen. Daarnaast kun je vitamine A door het verhittingsproces minder goed opnemen [link onderin].

Je kunt dus rauwe melk kopen bij de boerderij, rauwmelkse kaas eten of gefermenteerde zuivel drinken zoals kefir. 

Week 4 (maandag 20 juni tot en met zondag 26 juni)

Bijna aan het einde van mijn project. Goed, de kern van het Weston Price dieet is onbewerkte voeding. Het liefst ook orgaanvlees of gefermenteerde voeding. 

Dat heb ik geprobeerd en het bevalt me goed. Ik denk dat ik na dit project ook nog wat vaker zuurdesembrood en rauwmelkse kaas ga eten.

Gewicht verliezen? 

Hoe zit het met afvallen en het Weston Price dieet? Je schijnt niet echt te hoeven diëten. Je mag eten totdat je verzadigt bent. 

Zie ik dat ook terug in mijn gewicht? Op 1 juni was ik 82,25 kilo. Op 24 juni was ik 81,76 kilo. Dat is een halve kilo in ongeveer 3 weken. Daarbij moet ik zeggen dat mijn gewicht wel fluctueert, dus het is te kort door de bocht om te zeggen dat het alleen maar door het dieet komt.

sport en Weston Price dieet

Na een CrossFit workout met Frank en Herm. 15-12-11-9-7-5-3-1. Handstand push-ups (heb ik geschaald), Chest to bar pull-ups en Hang Snatch (30 kilo).

Training

Sporten dan? Heeft de Weston Price Foundation daar ook richtlijnen voor? Ik doe zelf CrossFit 2 keer in de week, 1 keer een training Olympisch Gewichtheffen en nog een keer hardlopen of wielrennen. Mag dat volgens Weston Price?

Ik kon daar niet zoveel over vinden. Er wordt wel gesproken over ‘superslow sets’ waarin je 20 seconden doet over een herhaling. Maar voor de rest heeft Weston Price niet zozeer richtlijnen rondom training, beweging en sport.

Wel over de voeding bij het sporten. Zo vond de tandarts Weston Price in Zwitserland dat je verse vette room heel goed kan nuttigen na je training [link onderin].

Conclusie: 5 lessen

Week 5 (maandag 27 juni tot en met donderdag 30 juni)

De laatste paar dagen van mijn project. Mijn conclusies? Ten opzichte van andere dieetexperimenten die ik heb gedaan, was deze best wel eenvoudig. De meeste principes van het Weston Price dieet paste ik al toe in mijn reguliere dieet. Zoals het eten van gefermenteerde groenten zoals zuurkool en proberen zo min mogelijk bewerkte voeding te eten. 

Toch heb ik wel een aantal dingen geleerd van dit project. 

  1. Eten tracken met een app. Eten tot je vol zit.
  2. Eten is toch gewoon eten? Voeding eten die voedzaam en vullend is.
  3. Wat is er boeiend aan tanden? Je gebit is een indicator van je gezondheid.
  4. Brood eet ik niet. Af en toe eet ik zuurdesembrood.
  5. Vitamine supplementen zijn voldoende. Hoe worden vitamines door je lichaam verwerkt?

#1 Eten tot je vol zit, in plaats van alles nauwkeurig tracken. Moet je al je eten en drinken bijhouden als je wil afvallen? Ja, dat is een methode. Een andere is om te eten tot je vol en voldaan bent. 

#2 Hoe doe je dat? Door je te richten op voeding die voedzaam en vullend is, zoals boter, de room, dierlijke vetten en een onbeperkte hoeveelheid groenten. 

#3 Boeiend: je tanden en gebit als indicatie van hoe gezond je bent. 

#4 Voeding die ik vaker kan eten, heb ik beter leren kennen door dit project. Zoals zuurdesembrood, rauwmelkse kaas en orgaanvlees.

#5 Vitamines supplementen zijn niet voldoende. Je moet rekening houden met de wijze waarop vitamines worden opgenomen door het lichaam. Vitamines A, B12, D en K2 worden het beste verwerkt door je lijf in combinatie met dierlijke vetten


Meer weten 

Eerder schreef ik deze artikelen die aan dit stuk zijn gerelateerd:

Dit zijn externe links die ik heb gebruikt:

Volg jij het Weston Price dieet? Hoe bevalt dat? Laat een reactie achter!

Comments 1

  1. Ik volg het Weston Price dieet, maar niet heel strikt. Ik heb het boek van WP gelezen, ook de foto’s in het boek goed bekeken en de foto’s van Jimmy Nelson gezien. Ik geef vrijwilligers-les aan een vrouw uit Oeganda en zie helaas onder mijn ogen gebeuren wat WP beschrijft in zijn boek, de degeneratie binnen 1 generatie. Inmiddels heeft ze al 4 gevulde gaatjes in haar gebit na 4 jaar Westers menu. Haar gebit was perfect toen ze kwam.
    Ook haar huid is niet meer zoals hij was 4 jaar geleden.
    Ik neem zelf geen of zeer weinig geraffineerde producten meer, weinig suiker, geen GMO tarwe, eet veel verse groente (ook bij het ontbijt), beetje vlees en drink kefir/yoghurt, echte grasboter, noten, vit k2, zeewier.
    Eet ik een paar dagen niet zo goed, dan merk ik dat aan mijn gewrichten, stel ik het menu weer bij dan wordt alles weer soepel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.