boek tim ferris

Wie is Tim Ferriss? 5 lessen & tips!

Peter Geen onderdeel van een categorie Leave a Comment

Wie is Tim Ferriss? Wat heb ik geleerd van hem, bijvoorbeeld uit het boek ‘The Four Hour Body’? Hoe pas ik het toe in mijn leven en wat is het effect?

Na dit artikel

In dit artikel 5 lessen die ik heb geleerd uit het boek ‘Body, een lijfboek’. Na het lezen van dit artikel weet je waar innovatie vandaan komt, waarom je eerder dood gaat van klaarkomen (en of dat erg is) en waarom het goed is om sneller te willen rennen, meer kilo’s te kunnen squatten of sneller te kunnen zwemmen.

Wie is Tim Ferriss

Het boek ‘The Four Hour Body’ (Engels) of ‘Body, een lijfboek’ (Nederlands) is geschreven door Tim Ferriss. Daarnaast heeft hij nog een aantal andere boeken geschreven. Een link naar zijn boek staat onderin dit artikel.

Tim is een biohacker en één van mijn inspiratiebronnen. Zijn blog volg ik actief en zijn blogposts lees ik ook regelmatig. Hij probeert dingen uit en kan daar goed over schrijven en over vertellen.

Door Tim Ferriss ben ik zelf een blog begonnen en (net als hij) later ook een podcast. Je kan wel zeggen dat een belangrijk rolmodel in mijn leven is.

Body, een lijfboek

Het boek ‘Body, een lijfboek’ heb ik al gekocht in 2011 en onlangs heb ik het nog een keer van voor tot achteren gelezen. Wat ik leuk vind, is om te merken dat ik er nu andere dingen uit haal dan een paar jaar geleden. Daaraan merk ik dat ik mezelf in die tijd ook heb ontwikkeld.

Wat heb het boek lekker leesbaar maakt is de schrijfstijl, het is net alsof hij het aan een vriend vertelt. Een illustratie daarvan is dat elk hoofdstuk start met een anekdote. Over iets wat hij zelf heeft meegemaakt of wat een vriend hem heeft verteld.

Sporten volgens Tim Ferriss

In zijn boek ‘The four hour body’ schrijft Timothy Ferriss over een methode om met minimale inspanningen veel spiermassa op te bouwen. Met de Occam’s protocol heb je twee sets van oefeningen die elk maar 20 minuten duren.

Hiermee start je om de twee dagen, waarbij je het aantal rustdagen verlengt naar mate je met meer gewicht kan trainen. Het geheim, volgens Ferriss, is om je lichaam te stimuleren met de minimale effectieve inspanning.


5 Lessen van Tim Ferriss

In de afgelopen twee jaar heb ik al af en toe een experiment gedaan uit het boek. Als je dit blog blijft volgen (en daar ga ik mooi maar even vanuit), zul je zien dat ik in de komende maanden nog vaker een nieuw experiment ga doen dat is geïnspireerd door dit boek  (zie les 5). In die experimenten en artikelen ga ik de diepte in. Dit zijn de vijf grote lijnen die ik heb gehaald uit het boek.

  1. Innovatie via racepaarden en bodybuilders
  2. Van klaarkomen ga je eerder dood
  3. Variatie is overgewaardeerd
  4. Inner game verbeteren door je outer game
  5. Routekaart voor mijn volgende experimenten

#1 Innovatie

Vernieuwing komt niet uit de hoek waarvan jij het zou verwachten. Op het gebied van training en voeding beschrijft Tim Ferriss dat innovatie en vernieuwing vaak komt van ‘outliers’. Hij schrijft over de volgorde: renpaarden, bodybuilders, topsporters, rijke mensen en dan de massa.

Van de gevestigde orde zoals voedingsfabrikanten of de wetenschap hoef je geen radicale doorbraken te verwachten. Kijk naar macronutriënten (verhouding vetten, eiwitten en koolhydraten) en het timen van voeding. Bodybuilders doen dat al een eeuwigheid, pas de laatste jaren wordt dit bekender bij de massa.

#2 Van klaarkomen ga je eerder dood

In zijn boek schrijft Tim Ferriss over allerlei experimenten en wat hij er van heeft geleerd. Net als ik op dit blog doe. De kritiek ik die ik vaak krijg is: “Wat heb je er aan als je er achter komt dat je de kwaliteit van je nachtrust een stuk slechter is als je alcohol drinkt?” Betekent het dat ik een soort van robot ben die alleen doet wat optimaal is voor mijn lichaam en lijf?

Nee.

Het is een afweging die ik maak en die iedereen maak tussen wat je doet (je lifestyle) en de consequenties die dat heeft. Een voorbeeld dat Tim Ferriss geeft is dat in de New York Times (1992) een wetenschapper van de Universiteit van Wisconson aan het woord kwam. De bottom-line: hoe vaker je klaarkomt, hoe minder lang je leeft.

Het gaat zelfs nog verder. Sperma productie is een verklarende factor waarom vrouwen gemiddeld 6 jaar langer leven… Naast het feit dat het lastig is om dit experiment zelf te testen, kun je zelf een keuze maken wat je met deze informatie doet. Self tracking maakt geen robot, het zorgt dat je betere levenskeuzes kan maken.

#3 Variatie wordt overgewaardeerd

Er komt steeds meer wetenschappelijk onderzoek beschikbaar naar je vermogen om te beslissen. Het schijnt dat je elke dag een bepaalde hoeveelheid beslisvermogen hebt. Dit moet je strategisch inzetten. Als jij ‘s ochtends wakker wordt en je moet dan beslissen wat je wil gaan eten, dan heb je al een deel van je beslisvermogen uitgegeven.

De rest van de dag moet je waarschijnlijk al genoeg beslissingen nemen. Zorg daarom dat je over triviale dingen niet hoef na te denken. Zelf maak ik de avond van te voren al mijn ontbijt en lunch klaar. Er zit niet zo heel veel variatie in van dag tot dag. Dat is niet erg, want variatie in je eten wordt overgewaardeerd. Wat heb jij de laatste vijf dagen gegeten voor je ontbijt? Grote kans is dat het beperkt is tot 2 of 3 dingen.

#4 Lichaam en gest

Wil jij jezelf ontwikkelen als persoon? Is persoonlijke ontwikkeling heel belangrijk voor je? Dan kun je aan de slag met boeken en cursussen rond zelfontwikkeling. Maar veel effectiever is om aan de slag te gaan met prestaties. Zoals een bepaalde afstand kunnen hardlopen. Een aantal kilo’s kunnen squatten. Het aantal meter dat je kan zwemmen in een uur. Dat schrijft Tim Ferriss in zijn boek en daar ben ik ook het ook mee eens.

Om twee redenen. Ten eerste is het concreet en kan je de lessen spiegelen aan je eigen ontwikkeling. Het geeft jezelf houvast, een programma en duidelijke richtlijnen. Je leert plannen, afzien, herstellen en de juiste verhouding daartussen voor jouw lichaam.

Je mind en je lichaam zijn intens verbonden. Ten tweede kun je een rotweek hebben op je werk, maar toch tevreden terugkijken op de week omdat het je is gelukt om 150 kilo benchpress uit te voeren. Je maakt jezelf minder afhankelijk van anderen, zoals collega’s of klanten. Je bent zelf in control.

#5 Persoonlijke experimenten

Mijn laatste les is niet zo zeer een les in de filosofische zin, zoals je de eerste vier lessen zou kunnen zien. Zoals je wellicht wel weet doe ik elke maand een ander persoonlijk experiment. Nu ik het boek weer gelezen heb, is mijn to-do lijstje weer aangevuld.

Sneller zwemmen, slow carb dieet volgen, sterker worden in 30 dagen, gespierder worden in 30 dagen (Occam’s protocol), sneller hardlopen, Smolov’s squat routine, soepeler worden, etc. Er is nog genoeg inspiratie om dingen uit te proberen, te blijven experimenteren en innoveren.

Leeslijst

Deze externe links heb ik gebruikt:

Wat heb jij geleerd van Tim Ferriss? Heb jij het boek ook gelezen? Of een ander boek? Wat heb jij er uit gehaald? Laat het me weten in de comments.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.