Ervaringen met app Moves

Stappenteller app smartphone. Reviews & test!

Peter Artikel 1 Comment

Stappenteller App. Zoek je een stappenteller voor op je smartphone? Een stappenteller app houdt bij hoeveel je loopt, rent en fietst. Daarmee weet je ook hoeveel energie je verbrandt. Welke apps zijn het beste en zijn daarnaast ook gratis? In dit artikel alles over stappenteller apps. 

Hier vind je namelijk reviews over de apps Moves (review #1) en Human (review #2). Daarnaast als bonus:  je stappenteller data op een kaart, en een test over wat nu echt de beste smartphone stappenteller is (zowel voor wandelen, als wielrennen).

Stappenteller smartphone

Je smartphone gebruiken als stappenteller? Een stappenteller app op de smartphone? Het is verbluffend simpel. Je draagt je smartphone in je broek, jas of tas. Je hoeft de app niet op te starten of af te sluiten. Automatisch herkent de app of je loopt, fietst of in de auto, bus of trein zit. Briljant! 

Je hebt dus geen armband nodig; de smartphone zelf, of eigenlijk de sensoren, monitoren hoeveel stappen je zet en hoeveel kilometer je aflegt. 

Zelf heb ik twee stappenteller apps getest, namelijk ‘Moves’ en ‘Human’. 

Stappenteller iPhone

Zowel Moves als Human werken op de iPhone. Hoe werken deze iPhone stappentellers? Moves en Human maken gebruik van de sensoren die op je telefoon zitten. Welke sensoren zijn dat precies?

  1. Ten eerste maakt de applicatie gebruik van sensoren in je telefoon. Deze sensoren meten versnelling en beweging.
  2. Ten tweede gebruikt de app GPS. Door GPS houdt de app bij hoe ver je loopt, fietst of met de auto reist.

Ben je binnen, dan schijnt de applicatie slim genoeg te zijn om de GPS uit te zetten. Dan gebruikt de applicatie alleen de versnellingssensoren in je telefoon.

Moves statistieken

Aantal stappen en aantal kilometer gefietst, zoals je kan zien op Moves.

1 App ‘Moves’

De lay-out van de applicatie blinkt uit in eenvoud. De bollen op je scherm worden groter, naarmate je meer stappen zet of meer fietst. Tik je met je vinger op de bol, dan zie het aantal minuten dat je hebt gelopen of gefietst.

Tik je nog een keer, dan zie de afgelegde afstand in kilometers. Daaronder staat per dag hoe de dag is verlopen. Een ideaal dagboek van je beweging en van je reisbewegingen. Clean en simpel.

Moves werkt niet op alle toestellen. Mijn Galaxy S2 bleek niet geschikt voor de applicatie. Op mijn iPhone 4S werkt de applicatie echter als een zonnetje! De batterij is echter wel leeg, als ik mijn telefoon ook veel voor andere dingen gebruik – zoals luisteren naar podcasts, internetten, whatsappen of bellen. Een tweede nadeel is dat Moves (nog) geen hoogtemeters meet, in tegenstelling tot de Fitbit Force.

Moves overzicht

Dag weergave op Moves

Ervaring ‘Moves’

Een derde nadeel is dat Moves zelf geen mooie grafiekjes en overzichtjes maakt. Dat klinkt als een behoorlijk nadeel, zeker als je de Fitbit of Fuelband gewend bent. Maar is dat wel zo? Moves zelf geeft duidelijk aan dat je andere platformen kan koppelen aan je Moves data. Ook kun je de applicatie zo instellen dat je samenvatting per dag en/of per week krijgt. Kortom, de app doet de basisdingen, en daarbij doet de app dat erg goed.

Twijfel je over het kopen van een polsbandje zoals de Fitbit of Fuelband? Dan is Moves een uitstekend alternatief. Voor een paar euro koop je een geavanceerde activity tracker. Je hoeft er niets voor te doen: alleen er om denken, dat je de telefoon overal mee naar toe neemt. Maar dat deed je waarschijnlijk toch al!

Moves stappenteller

Kaart weergave van een wandeling in Moves.

2 App ‘Human’

Een korte review van de app Human. Human is een app op je smartphone, die meet hoeveel je beweegt. Wat zijn mijn ervaringen met Human precies? Is het een betere app dan bijvoorbeeld Moves? In Techcrunch kreeg de app lovende kritieken, maar mijn ervaring is anders. NB. Mijn review was uit april 2014. 

Ik ben een grote fan van Moves. Moves is net als Human een app voor op je smartphone. Gelukkig kiest Human zijn eigen invalshoek. Het draait bij Human om 30 minuten dagelijkse beweging. De zogenaamde ‘Daily 30’. Het maakt niet wat je doet, lopen, fietsen of rennen. De app is gratis, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Moves. 

App met Nederlands tintje

Het aardige aan Human is dat de app een Nederlands tintje heeft. Hoewel de oprichters en eigenaars nu in San Francisco leven en werken, komen ze uit Nederland.  Alleen al om die chauvinistische reden krijgt de app extra punten!

Smartphone app Human

Strakke lay-out van de app

Design van de app ‘Human’

“Strak design. Mooie achtergrond”. Dat was het eerste wat ik dacht, toen ik de app zag; de user interface is heel goed gelukt. Elke keer als ik de app open, zie ik een andere achtergrond. Op een cirkel kun je zien hoeveel minuten je hebt bewogen en hoever je nog van je doel van 30 minuten af zit.

Als je verder klikt dan kun je zien waar die beweging uit bestaat. Vervolgens kun je per activiteit nog verder klikken. Dan zie je op een kaartje waar je hebt gelopen of gefietst. In die zin lijkt het wel een beetje op Moves.

Human design

Mooie weergave als je doorklikt

Conclusie ‘Human’

“Ruim 934 minuten bewogen!” Ik kon mijn ogen niet geloven… Terecht. Volgens Human had ik de hele nacht door bewogen – bij Moves was me dat nog niet gebeurd. In ‘Human’ zie ik relatief vaker verkeerde metingen. De ene keer fietste ik naar het station, maar beschouwde Human het als een autorit. Een andere keer liep ik naar mijn werk, maar dacht ‘Human’ dat ik op de fiets zat.

Voor mij is dat wel een probleem, hoe mooi de app ook is en hoe origineel de insteek ook is. Ik moet wel enigszins op mijn data kunnen vertrouwen. Voor het idee een ruime voldoende, de uitvoering nog niet. Voorlopig gebruik ik liever de app ‘Moves’. 

App Human nauwkeurig

Lijkt me niet! Dan zou ik heel actief zijn.

Bonus: ‘Moves’ data op de kaart (en exporteren)

Wil je de data uit Moves plotten op een kaart? Dan kun je op de kaart zien waar je allemaal bent geweest en waar je hebt gereisd. Erg leuk om dat achteraf terug te zien. In deze blogpost drie manieren om je Moves data op een kaart te tonen. Dat kan op deze manieren:

  1. Google Fusion Tables
  2. Revsan
  3. Movoscope

‘Moves’ data exporteren

Moves was onlangs in het nieuws, vanwege de overname door Facebook. Er is veel kritiek op de gewijzigde privacy instellingen van Moves. Een van de gunstige wijzigingen die Moves echter aanbracht, is dat je de data kan exporteren.

Wat moet je doen om je Moves data te exporteren?  Ga naar de website van Moves en log in met je account. Als je bent ingelogd, kun je naar ‘Export data’. Het exporteren van de data kost ongeveer 2 minuten.

data exporteren Moves

Ingelogd in Moves? Klik op ‘Export data’

Back-up van je ‘Moves’ data

Het grote zip bestand kun je vervolgens downloaden. Mijn dataset bevat ondertussen 259 dagen aan Moves data en het Zip bestand was 89 Mb groot. Je kunt de data vervolgens in maar liefst acht extensies downloaden. Van JSON, CSV tot KML. Ik heb gekozen voor CSV.

Daarna krijg je mapjes waarin de volledige dataset, per dag, per week, per maand of per jaar staat. Per submapje heb je dan de beschikking over plaatsen, activiteiten, de ‘storyline’ en de samenvatting. Kortom, Moves neemt het exporteren van data erg serieus. Zoveel mogelijkheden!

Binnen Google Drive maakte ik een bestand aan in Google Fusion Tables. Vervolgens laadde ik het csv bestand van ‘places’ in. In de Google Fusion Tables kun je daarna een ‘map of lattitude’ genereren. Oftewel, een kaart met alle datapunten waar Moves ooit heeft geregistreerd dat je ooit bent geweest. Erg leuk om te zien, zie het resultaat hieronder!

Moves data in een Google Fusion Tables kaart

Moves data in een Google Fusion Tables kaart

Handig: ‘RevSan’ en ‘Movoscope’

Kan dat niet makkelijker, hoor ik het je denken? Ja hoor, er zijn genoeg applicaties en software die deze taken automatisch uitvoeren.  Ik gebruikte Revsan om te testen: het resultaat staat in de foto bovenin. Na het invullen van je Twitter accountnaam, laadt Revsan op een kaart de ‘storylines’ van Moves in. Wat ik er leuk aan vind, is dat je een snapshot krijgt van waar je leven zich heeft afgespeeld.

Ik werk in Utrecht, maar ook veel buiten de deur; daarnaast was ik veel in en rond Arnhem te vinden (daar woonde ik tot en met juli) en in Amersfoort (daar woon ik nu).

Revsan Singapore

Een ander voorbeeld met RevSan. Waar zijn we allemaal geweest in Singapore?

Movoscope

Movoscope, laat een strandwandeling van Seminyak naar Canggu (Bali, Indonesië) zien.

Wandelen meten (test 1)

Één activiteit, vier metingen. Wat zijn de overeenkomsten en wat zijn de verschillen tussen de vier? Ik maakte een wandeling op een zondagmiddag. De metingen deed ik met mijn Garmin hartslagmeter, de activity tracker Nike Fuelband, de app Moves en de app Strava.

Wat kwam eruit?

Zondagmiddag wandeling gemeten

Het was heerlijk weer. Het was nog maar het begin van het jaar, de zon scheen al en het was tussen de 5 en 9 graden. Althans, volgens mijn Google spreadsheet die automatisch de zonsopgang, zonsondergang en weergegevens van elke dag aanvult. Dat doe ik via IFTTT, maar dat is wellicht iets voor een volgende blogpost. Zoals je kan zien is het al een tijdje geleden. Zo gaat het wel vaker. Ik heb een berg aan data en meetgegevens, maar niet de tijd om het uit te werken.

lopen strava

De wandeling op Strava op het Rozendaalse Veld, vlakbij Arnhem.

Lopen meten met Garmin hartslagmeter

Terug naar begin van dit jaar. Mijn vriendin en ik besloten een wandeling te maken op de Veluwezoom, vlakbij Arnhem. Ik besloot het aangename met het nuttige te combineren. Ik deed mijn Garmin hartslagmeter om, had mijn Nike Fuelband al om en zette de app Moves op mijn smartphone aan.

De resultaten? Na 1 uur, 23 minuten en 58 seconden had ik volgens mijn Garmin hartslagmeter 6,31 kilometer afgelegd en 388 kilocalorieën verbrand. We liepen gemiddeld 4,5 kilometer per uur met een hartslag van 70 slagen per minuut. Mijn maximale hartslag was 85 slagen per minuut.

Strava voor wandelaars

Mijn Garmin hartslagmeter sloot ik aan op de computer, om de data in te laden in Strava. Zoals wel vaker, zaten er wat verschillen tussen de Garmin en Strava. Dit komt door de analyseslag die Strava nog op de data maakt. Zo haalt het algoritme er ‘slechte datapunten’ uit en berekent het programma op basis van geografische data hoeveel meter ik ben geklommen of gedaald.

Ik ben toch 63 meter geklommen gedurende de hele wandeling. Het opvallendste verschil zijn natuurlijk de verbrande kilocalorieën. Strava neemt hier waarschijnlijk het basaal metabolisme mee. Wat ik sowieso zou verbranden, al zou ik op de bank zitten.

De samenvatting van de wandeling op Strava

De samenvatting van de wandeling op Strava

Activiteiten meten met de Nike Fuelband

Met de Fuelband van Nike kun je afzonderlijke activiteiten meten. Deze activiteiten kun je vervolgens ‘taggen’, een bepaald label geven. Ik deed dat begin januari ook bij de wandeling. Nike hanteert andere waardes dan de andere meetinstrumenten, namelijk met ‘Fuel’. De wandeling was 1545 fuelpunten waard. Ik deed er 1 uur, 23 minuten en 59 seconden over. Dat leidt tot 18,4 fuelpunten per minuut. Omgerekend is een fuelpunt dus 4,07 meter waard!

De stats van de wandeling op de Nike Fuelband

De stats van de wandeling op de Nike Fuelband

De analyses van Moves

De laatste analyse is van Moves. Moves is een app op je smartphone die zelf registreert of je loopt, rent, fietst, autorijdt of in de trein zit. Welke analyse gaf Moves mij na afloop van de wandeling? Ik deed er 1 uur en 25 minuten over de wandeling, liep gemiddeld 4,7 kilometer per uur en had 9821 stappen nodig voor de wandeling. Als ik de kilocalorieën van Strava als uitgangspunt neem, dan moet ik 15,6 stappen zetten om 1 kilocalorie te verbranden.

Wielrennen met stappenteller app (test 2)

Één training. Meerdere meetinstrumenten. Hoe nauwkeurig is de app Moves in het meten van je trainingen op de racefiets? Kloppen de metingen als je het bijvoorbeeld vergelijkt met Strava? Hoe goed kun je Moves gebruiken voor tijdens je trainingen, als je bijvoorbeeld gaat hardlopen of wielrennen?

Rondje Posbank

Dit is wederom een blog die ik al een tijdje wilde schrijven, maar ja. Tijd! Anyway, begin januari ging ik een rondje fietsen op de Posbank. Mijn Garmin hartslagmeter gebruik ik maar even als ijkpunt. Na de training zag ik dat ik 49 kilometer en 480 meter had afgelegd, in 1 uur, 58 minuten en 41 seconden.

Mijn gemiddelde snelheid was 25 kilometer per uur en mijn gemiddelde hartslag 137 slagen per minuut. Na afloop koppelde ik mijn Garmin aan Strava.

Rondje Posbank op Strava

Rondje Posbank op Strava.

‘Moves’ meting wielrennen

Wat waren de resultaten op de app van Moves? Opvallend genoeg gaf Moves aan dat ik 37 minuten had gefietst, gevolgd door 2 minuten ‘transport’ en dan weer gevolgd door fietsen. Overigens is dat geen ramp, want je kunt activiteiten in de app Moves achteraf zelf nog wijzigen.

De rit op Moves

De rit op Moves.

Verschil Moves en Strava

Nadat ik de correctie had doorgevoerd in Moves, bleken er toch nog interessante verschillen te zitten tussen Moves en Strava (daar had ik mijn Garmin data ingeladen). Zo bleek ik met Moves 46,3 kilometer gefietst te hebben. Dat is 2,2 kilometer minder dan Strava en Garmin hadden gemeten. De tijdsduur van de training kwam wel overeen. Opvallend is dat Moves ondanks de kortere afstand toch meer kilocalorieën berekende.

Volgens Moves had ik met mijn inspanning 1302 verbrand, versus 1134 met Strava. Moves en Strava hanteren blijkbare andere algoritmes om op basis van de afstand, tijd, mijn lengte, geslacht, leeftijd en gewicht een schatting te maken van de verbrande calorieën.

Mijn conclusie? Gebruik specialistische apps en gadgets, als je trainingen met de racefiets serieus wil meten. Moves is (nog) niet accuraat genoeg. Maar, Moves leert snel. Dus wie weet!

Conclusie (5x)

Heel leuk al die gegevens, maar wat is mijn conclusie?

  1. Apps zoals Moves en Human zijn al een prima instrument om je dagelijkse beweging te meten.
  2. Deze apps kunnen ook prima je wandelingen meten.
  3. Wil jij meer dingen kunnen meten, zoals je slaap monitoren? Dan kun je een activity tracker armband kopen [link onderin].
  4. Wil je serieus trainen zoals hardlopen of wielrennen? Met een hartslagmeter krijg de meeste verscheidenheid aan datapunten. Maar deze optie is dan ook het meest prijzig.
  5. Met de data uit stappenteller apps kun je nog leuke dingen doen, zoals tonen op een kaart. 

Meer weten?

Dit zijn relevante en gerelateerde artikelen:

Dit zijn externe links die ik heb gebruikt:

Gebruik jij een stappenteller app op je smartphone? Laat een reactie achter!

Comments 1

  1. Pingback: Wielrennen meten met Moves en Strava - Project: leven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.