inspanningstest ervaringen

Sportkeuring doen? Mijn ervaring, kosten en resultaten!

Peter Artikel 2 Comments

Sportkeuring of sportmedisch onderzoek laten doen? Hoe werkt dat? Waar kun je dit doen? Wat zijn de kosten? Dit zijn mijn ervaringen en wat ik heb geleerd.

Sportmedisch onderzoek

Hoe fit ben jij? Natuurlijk, je kan het wel aanvoelen. Of zelf testen doen, zoals op basis van je tijden en je hartslag. Dit zijn de zogenaamde ‘veldtesten’. Maar, een sporttest kan een meer objectieve meting zijn. Of om te kijken hoe je er voor staat, om je prestaties te verbeteren of omdat je wil weten dat je lichaam medisch gezien goed functioneert. In sommige gevallen (bepaalde beroepen of sporten) is het zelfs verplicht.

Sportkeuring

“In Nederland zijn ongeveer 20 centra waar je dergelijke inspanningstesten kan doen”. Ik werd bij SMA Midden-Nederland (‘SMA’ staat voor ‘Sport Medisch Adviescentrum’) welkom geheten door Eefke Vroemen [link onderin].

Samen met Guido Vroemen is ze eigenaar van het centrum in Amersfoort. “We richten ons met name op duursporters. Denk aan hardlopers, wielrenners, triatleten en schaatsers”. De test deed ik in november 2015, maar het geeft nog steeds een goed beeld van hoe een sportkeuring werkt.

Sportmedische keuring

Is er iets te zeggen over de mensen die het centrum bezoeken? Eefke: “Dat is heel breed. Het gaat om mensen die hun gezondheid willen testen. Vaak als er in hun omgeving (zoals in een fietsgroepje) een van de vrienden last krijgt van hun hart.

Aan de andere kant gaat het ook om studenten die een medische verklaring nodig hebben voor hun studie, topatleten die hun trainingszones willen weten en atleten die extreme inspanningen willen doen”. 

Sportkeuring kosten

Voorbeelden in die laatste categorie zijn atleten die meedoen aan de Old Mutual Two Oceans Marathon (56 kilometer in Zuid-Afrika) en de Islar Norseman Xtreme Triathlon. Of er ook CrossFit atleten komen? “We zien steeds vaker atleten die aan Crossfit doen. Meestal zijn dat wel duursporters die CrossFit naast hun duurtrainingen doen om sterker te worden”. 

De kosten voor een Sportmedisch onderzoek variëren tussen de 90 en 310 euro. Dit zijn de prijzen in 2017 bij SMA. Voor sommige sporten en beroepen is een sportkeuring verplicht, zoals bij motorsport, duiken en zweefvliegen. Hoe uitgebreider de keuring (als in: de meer onderdelen worden onderzocht), hoe hoger de prijs van de dienst is.

Ervaring Sportkeuring

Zelf ben ik een recreatieve sporter die CrossFit combineert met hardlopen, wielrennen en mountainbiken. Om effectiever te kunnen trainen heb ik de Inspanningstest met ECG en ademgasanalyse gedaan.

Deze test duurt ongeveer een uur, al liep dat bij mij een beetje uit omdat ik voor dit artikel allerlei extra vragen had aan Bernard te Boekhorst, de sportarts.

Let op: informeer bij het sportmedisch medisch centrum bij jou in de buurt of je daar ook zo’n test kan ondergaan. Niet alle centra bieden deze specifieke test (op een loopband) aan. 

Stappen

Hoe werkt dat dan? Dit zijn in grote lijnen die stappen van een sportmedische keuring:

#1 Vooraf kreeg ik een e-mail toegestuurd met vragen over mijn trainingsschema en medische geschiedenis. Ik kon het formulier invullen en terugsturen. 

#2 Bij de start van de test bespreekt de sportarts wat je hebt ingevuld. Ik gaf aan dat ik “relatief weinig koolhydraten” eet en benieuwd ben hoe ik effectiever kan trainen. 

#3 De sportarts doet een aantal metingen. Onder meer mijn gewicht, lengte, bloeddruk, hartslag en vetpercentage werden bepaald.

#4 Ik kreeg een aantal ECG sensoren opgeplakt. Deze werden in een apparaatje geplugd dat ik in een klein rugtasje moest dragen. 

#5 Ik moest een masker opdoen waarmee mijn ademgas wordt geanalyseerd om mijn VO2 max te berekenen. Dit is het maximale volume aan zuurstofgas dat mijn lichaam kan transporteren en gebruiken bij lichamelijke inspanning. 

#6 Het was even wennen, maar ik moest op de loopband gaan staan met de sensoren opgeplakt en het masker op mijn gezicht. Het was al jaren geleden dat ik op de loopband heb gelopen, dus ik moest even zoeken naar de juiste cadans. Overigens kun je de test ook uitvoeren op een indoor racefiets. 

#6 Bernard hield de monitor in de gaten. Na een rustig begin om warm te worden, voerde hij het tempo op de loopband steeds iets verder op. Al gauw begon ik te zweten en zwaarder te ademen. Na mijn omslagpunt (176 hartslagen per minuut) ging ik nog één niveau harder lopen, voordat ik aan de ‘cooling down’ begon. Daarna besprak ik de resultaten met Bernard en kon ik me douchen en omkleden.

Resultaten

Een paar dagen later kreeg ik het rapport digitaal toegestuurd. Dit waren de resultaten

  • De maximaal behaalde O2 opname (VO2max): 4384 (ml/min)
  • De maximaal behaalde O2 opname per kg (VO2max): 55,99 (ml/min/kg)
  • Hartslag bij Anaerobe Drempel 176 (/min)
  • VO2 opname bij Anaerobe Drempel 3882 (ml/min)
  • Efficiëntie (VO2_AD/VO2_max) 0,89

Oké. En nu?

Duiding

Wat goed is aan deze sporttest is dat het niet bij data blijft. Met testen überhaupt is het belangrijk om context erbij te krijgen. Wat betekenen de getallen? Hoe verhoudt zich dat tot andere atleten? Hoe kan ik mijn sportprestaties verbeteren?

Zowel tijdens het gesprek met Bernard als in de rapportage heb ik wat concrete dingen aangereikt gekregen. Dat is de duiding van de data om mijzelf als atleet verder te brengen.

Laat ik beginnen met het goede nieuws. Ik heb een “goede inspanningstolerantie en belastbaarheid. Een uitstekende conditie in vergelijking met leeftijdsgenoten en net ietsje onder gemiddeld in vergelijking met fanatieke lopers. De vetverbranding bij het lopen is uitstekend ontwikkeld”.

Verbeterpunten

Ik had Bernard eerder verteld dat ik van plan was om wat vaker 10 kilometer hardloopwedstrijden te lopen en wellicht zelfs mee te doen aan het Nederlands Kampioenschap Indoor roeien (droogroeien). Dit is een maximale inspanning van 2.000 meter roeien, dat ongeveer tussen de 6 en 8 minuten duurt.

Bernard: “De snelheid rond de anaerobe drempel is voor het lopen al prima maar kan nog verbeteren, waarschijnlijk door meer koolhydraten te eten”. Zoals ik het interpreteer: wil ik echt harder gaan op korte stukken dan moet ik meer in de verbranding van koolhydraten zitten dan in de vetverbranding. Met koolhydraten als primaire energiebron kan ik gerichter trainen in de hogere hartslagzones. 

sporttest statistieken

Mijn statistieken

Daarnaast gaf hij me nog tips voor mijn looptechniek. Van iemand die 10 kilometer kan lopen in 30 minuten, neem ik dat graag aan. Tot slot gaf hij mij tips over mijn trainingen in relatie tot mijn hartslagzones. Twee rustige duurtrainingen in de lage hartslagzones en in één training 5 tot 8 blokken inbouwen van 3 tot 5 minuten net onder mijn omslagpunt. 

Conclusie (3x)

De sportmedische keuring heeft me het volgende opgeleverd.

#1 Ten eerste is het fijn om dat er naar mijn hart en andere indicatoren is gekeken. Mijn lichaam functioneert prima en kan intensieve inspanningen in principe aan. Niet dat ik me daar zorgen over maakte, maar het is fijn om een soort van check te hebben gehad. 

#2 Ten tweede krijg je gerichte feedback op basis van je fysieke output. Hoe functioneert je hart? Hoe hard moet die werken bij bepaalde inspanningen? Hoe werkt het hart met de longen samen om zo snel mogelijk zuurstof naar de spieren te verplaatsen? Met deze informatie kan ik dingen gaan aanpassen: anders eten en anders trainen. 

#3 Zoals ik de inleiding schreef, je kan het ook zelf testen (de zogenaamde veldtesten). Maar wil je het echt zeker weten en advies krijgen van een ervaren sportarts, dan raad ik je aan om ook een keer een sportkeuring te doen. Zo heb ik echt concrete handvatten gekregen om mijn trainingen te verbeteren.

Leeslijst

Dit zijn de externe links die ik heb gebruikt:

Heb jij een keer een sportkeuring of een sportmedisch onderzoek ondergaan? Wat waren je ervaringen?

Comments 2

  1. Ik heb recent een sportkeuring gedaan bij SMA Midden Nederland. Eerlijk gezegd vond ik het wat teleurstellend. Bij de huisarts kan ik een stuk goedkoper mijn bloeddruk, lengte en gewicht laten bepalen en de enige toegevoegde waarde was nu een ECG tijdens een fietstest (terwijl ik alleen hardloop, maar ik moest van hen per se op de fiets tijdens de test).
    Ik kreeg weliswaar achteraf een net (kort) rapport met alle uitslagen maar tips over trainen, voeding etc kreeg ik niet, en dat ik te zwaar ben en een te hoog vetpercentage heb bleek ook pas uit het rapport. Daar had ik ook graag wat meer tips over gehoord, hoe erg is dat, hoe los ik dat op etc. Op zich wist ik natuurlijk al wel dat ik wat te zwaar ben, maar niet hoe verder.

    Oftewel, ik ben er vrij weinig mee opgeschoten behalve dat ik nu weet dat er op het ECG geen aanwijzingen zijn voor een probleem. Maar zoals de arts ook zei, “garantie tot de deur”. Kortom, ik vond het geen aanrader.

    1. Post
      Author

      Hi Wendie,

      Bedankt voor je toevoeging aan het artikel!
      Op het moment dat ik de test onderging hielp het mij met de hardlooptrainingen, maar zoals jij het beschrijft is de meerwaarde inderdaad beperkt.

      Peter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.