interview Saraï Pannekoek

Sportvoeding, Talent & Veganisme. Met Saraï Pannekoek

In Podcast afleveringen by PeterLeave a Comment

Saraï Pannekoek is sportdiëtist van verschillende topsporters en ploegen. Daarnaast schreef zij met een aantal collega’s het boek ‘Eet als een atleet’. We praten over sportvoeding, diëten, koolhydraten stapelen, eiwitten bulken, talent en andere tips om beter te trainen.

Saraï Pannekoek podcast

Naast sportdiëtetiek is Saraï opgeleid als klinisch epidemioloog aan de Universiteit van Amsterdam en het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam. Hierdoor weet ze veel over de onderzoeksmethoden en de kwaliteit van wetenschappelijke studies.

Momenteel begeleidt ze verschillende sporters en ploegen in bijvoorbeeld honkbal, softbal, voetbal, rugby, autosport en zwemmen. 

Wat ik leuk vond aan dit gesprek, is dat Saraï heel breed geïnteresseerd is. Zoals zij het zelf zegt: “Ik ben geïnteresseerd in alles in het leven.” Zo praten we onder meer ook over kweekvlees, talent, duurzaamheid en spiritualiteit. 

Daarnaast is zij ook in staat om moeilijke materie duidelijk te vertellen, bijvoorbeeld op het moment dat zij uitlegt hoe het lichaam omgaat met energie uit koolhydraten of vetten. 

Wil je altijd nieuwe podcast afleveringen van me luisteren? Abonneer je op de podcast: iOS en iPhone of Android.

Samenvatting

Dit is wat mij bij blijft van deze podcast:

  1. Er is niet één ultiem dieet
  2. Hoe bepalend is voeding voor een topsporter?
  3. Wat moet je eten als duursporter?
  4. Wat moet je eten als krachtsporters?

#1 Er is niet één ultiem dieet. Volgens Saraï zijn een heleboel goede voedingspatronen. “Je moet uitzoeken wat het beste bij jou past.” Dit kan ook gedurende je leven veranderen.

In de rest van de podcast komt dit nog een paar keer terug, bijvoorbeeld rond het ketogeen dieet.

#2 Hoe bepalend is voeding voor een topsporter? Volgens Saraï verschilt per sport hoe snel je het effect merkt, bijvoorbeeld tussen teamsporten en individuele sporten. Dit geldt ook voor absolute toptalenten zoals André Agassi en Max Verstappen. 

“Volgens mij is het mogelijk om plantaardig te eten en om topsport te bedrijven.”Saraï Pannekoek

#3 Er zijn twee varianten voor duursporten om te eten naar een wedstrijd toe. Ze legt dit uit in de podcast. Het nadeel van de eerste variant is dat sporters soms veel te veel koolhydraten binnenkrijgen.  

Variant 2 is makkelijker vol te houden, waarin je in een week tot de wedstrijd de inname van koolhydraten opbouwt. Op de laatste dag zit je op 12 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht.

#4 Wat je moet eten als krachtsporter? Saraï Pannekoek raadt aan om goed na te denken over het herstel na de training. Veel mensen vergeten dat het herstelproces lang duurt. Hier moet je rekening mee houden, niet alleen voor de 1e maaltijd na de training maar ook voor de een of twee maaltijden daarna. 

We praten ook over veganisme en plantaardige voeding: volgens haar is het mogelijk om topsport te bedrijven met dit type dieet, maar is het nog wel een puzzelstukje. Je moet wel goed kijken naar de opname van eiwitten en extra suppletie.

Podcast met Saraï Pannekoek

Shownotes

Waar hebben we het nog meer over gehad?

Deze podcast werd mede mogelijk gemaakt door:

  • Patreon supporters van de Project Leven Show

Meer lezen?

Eerder schreef ik ook over een aantal onderwerpen waar Saraï Pannekoek en ik over hebben gepraat:

We hadden het over deze podcast afleveringen:

Wat vond jij van deze podcast? Laat het me weten in de comments!

Leave a Comment