prebiotica uitleg

Resistant Starch (resistent zetmeel) gezondheid & voeding lijst

In Gezondheid by Peter3 Comments

Resistant Starch (resistent zetmeel) voeding, prebiotica & gezondheid. Eet jij al af en toe bakbanaan, rauwe aardappels, asperges of tapioca zetmeel? Dat zou je wel moeten doen. Deze resistant starch voedingsmiddelen (resistent zetmeel) zijn prebiotica die een positieve invloed hebben op je darmflora en daarmee op je gezondheid. 

Resistant Starch gezondheid

Het komt steeds vaker terug in de wetenschappelijke onderzoeken en in de populaire media. Je darmen zijn heel erg belangrijk voor je gezondheid. Sterker nog, de miljoenen bacteriën (!) in je darmen worden soms nog wel eens gezien als je tweede brein. 

Je darmflora heeft invloed op je immuunsysteem, je spijsvertering (duh), maar ook op je cognitieve prestaties. Eerder sprak Daan op de Bulletproof Lifestyle Meetup over een optimale darmflora o.a. over hoe goede bacteriën ziektes zoals Alzheimer en Astma kunnen voorkomen of verminderen [link onderin]. 

Prebiotica

Probiotica zoals kefir, kimchi en zuurkool zorgen voor een betere samenstelling van je darmflora. Kort door de bocht, met probiotica help jij je darmen met met meer goede darmbacteriën. Maar probiotica hebben weer voeding nodig om te overleven. Dat zijn weer prebiotica. 

Resistent Zetmeel betekenis

Je maag kan prebiotica niet verteren – maar dat is niet erg. Doordat de prebiotica intact doorgaan naar je darmen, voeden ze daar de goede bacteriën. Daar wordt de prebiotica omgezet in kortketige vetzuren, zoals butyrate. De bacteriën in je darmen houden van butyrate. Daarnaast is butyrate ontstekingsremmend. 

De beste vorm van prebiotica die je kan eten zijn de ‘resistant starch‘ (oftewel Resistent Zetmeel). Resistant starch bevordert een goede darmflora, helpt bij het opruimen van slechte darmbacteriën en zorgt voor een verzadigd gevoel. In de paleo wereld wordt resistant starch steeds populairder. Op paleo dieet podcasts van onder andere Chris Kresser hoor ik er de laatste tijd veel meer over resistant starch. Je schijnt er ook minder door te gaan eten, dus het helpt ook als je wil afvallen (Universiteit van Toronto). 

resistant starch sushi

Sushi. Een goede vorm van resistant starch!

Resistent Zetmeel voeding lijst (6x)

“Ok” denk je nu “Het klinkt wat vaag, maar ik wil het wel proberen. Wat kan ik het beste eten?”. Hieronder een lijst met Resistent Zetmeel voeding die je kunt kopen. 

  • Voorbeelden van voeding met resistant starch zijn asperges, artisjokken, plantaan, uien en knoflook.
  • De beste vorm van resistant starch, volgens de Primal Blueprint opleiding [link onderin]? Dat is rauwe aardappel. Wel wordt aangeraden om rustig te beginnen. Als je rauwe aardappels eet, kan dat in het begin wel leiden tot buikpijn en diarree. Dit zijn andere goede vormen van resistant starch.
  • Groene bananen. Als bananen rijp zijn dan heb je verhoudingsgewijs heel veel koolhydraten en weinig resistant starch. Bij groene bananen is het andersom. Een groene banaan bevat gemiddeld maar 6 gram koolhydraten. 
  • Gekookte koude rijst. Ja, je leest het goed. Als je rijst kookt (foto boven van sushi) en dan weer laat afkoelen, dan verandert een deel van de koolhydraten in de rijst in resistant starch.
  • Meel. Nee, geen gewone meel. Denk aan tapioca, cassave en plantaan meel. Doe hier wat van door je soep of je smoothie.
  • Aardappelzetmeel. Ja, Melchior Meijer schreef in 2013 al een artikel over aardappelzetmeel [link onderin]. Eet het koud. Een aantal mensen experimenteerden er mee met verschillend resultaat. Werkt het bij jou?

Zelf vind ik het soms nog een beetje vreemd. Zou jij koude aardappelzetmeel eten? 

Meer weten?

Deze artikelen schreef ik eerder:

Dit zijn externe links die ik heb gebruikt:

Er is nog veel discussie over het nut van resistant starch. Ik ga het de komende tijd proberen en actief monitoren wat het me me doet. Wat denk jij er van? Ga jij het proberen of heb je het al geprobeerd? 

Comments

  1. Ik ben me er wat in aan het verdiepen. Wat is trouwens in hemelsnaam plantaan??
    Gekookte, afgekoelde aardappels schijnen ook restistant starch te bevatten. Eet de laatste tijd af en toe tayer. Lijkt me dat dat gekookte, afgekoelde knolletje het ook bevat.

    1. Author

      Hi Janneke,
      Plantaan is een bakbanaan. Je kan ze kopen in de supermarkt of bij de Toko.
      Het klopt dat in afgekoelde aardappelen ook (meer) resistant starch ontstaat.
      Peter

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.