lucide dromen technieken

Lucide dromen leren: 5 tips, 2 technieken (& gevaren)

In Mind, Persoonlijke experimenten by Peter7 Comments

Lucide dromen. Wil jij leren hoe je lucide kunt dromen? Wat is de betekenis van lucide dromen? Wat zijn tips en technieken? Hoe kun je lucide dromen opwekken? Alles over lucide dromen wat je wil weten!

Betekenis lucide dromen

Wat zijn lucide dromen? Een andere term is ‘helder dromen’. Dit is wanneer jij je bewust bent dat je droomt. Ken je de film Inception? Die film draaide om het principe van lucide dromen (met als uitbreiding dat je kan inbreken in de dromen van anderen).

Bewust dromen? Dat biedt natuurlijk ongekende mogelijkheden. Je bent niet meer gebonden aan de fysieke wereld en de natuurwetten die hier gelden.

Dat kan heel praktisch zijn:

  • Voor sporters of muzikanten: je techniek bijslijpen terwijl je slaapt
  • Vreemde taal leren: in je droom naar Barcelona gaan en daar met een Spanjaard praten
  • Een belangrijk gesprek of een belangrijke presentatie alvast voorbereiden

Maar, ik hoor het je al denken. Het kan natuurlijk ook heel leuk en fantasievol zijn:

  • Vliegen door de lucht zoals Superman
  • Jezelf naar Argentinië dromen om daar de tango te dansen
  • Jezelf in een filmset dromen om daar mee te spelen met je favoriete acteur
  • Een bespreking hebben met onbereikbare mensen, zoals Obama of een overleden Griekse filosoof*
  • Seks met de man/vrouw van je dromen

NB. Als je het boek ‘Think and grow rich’ van Napoleon Hill hebt gelezen, dan beschrijft hij daar ook zijn imaginaire Mastermind. Het lijkt erop dat hij daarvoor ook lucide dromen gebruikte. 

Vliegen? Op vakantie? Wilde sex met een beroemdheid?

Zelf kwam ik voor het eerst in aanraking met lucide dromen tijdens de Quantified Self Europe Conference in 2014 in Amsterdam. Daar vertelde de Zwitser Damian mij dat hij elke ochtend om 5.00 op staat. Hij doet dan de afwas en gaat weer 2 uur verder slapen. Toen vond ik het heel raar. Nu niet meer. Nu snap ik ook waarom hij zo vroeg de afwas ging doen, maar daarover later meer. 

Video Lucide Dromen

Waarom ik dit heb gedaan, wat ik heb geleerd en wat ik nu ga doen? Dat kun je zien in de onderstaande video!

Video over lucide dromen

 

Geschiedenis lucide dromen

De Nederlander Frederik van Eeden was in 1913 één van de eersten die vertelde over zijn lucide dromen. Hij deed dat bij een bijeenkomst van de parapsychologische vereniging in Londen. Daarin vertelt hij over zijn ‘heldere dromen’. Hij was de eerste die deze term gebruikte. 

Tijdens zijn dromen kon hij doelbewust handelen én wist hij dat hij nog steeds sliep. In de jaren erop is er veel onderzoek gedaan naar lucide dromen. In de jaren 70 ontdekte Keith Hearne, een Britse psycholoog, een manier om het bestaan van heldere dromen objectief aan te tonen. Hij sprak met proefpersonen af dat ze tijdens een heldere droom een bepaald patroon oogbewegingen te maken. 

Lucide dromen worden ook al beschreven in de Griekse filosofie. Zo is er een citaat van Aristoteles (350 voor Christus) waarin hij beschrijft dat het mogelijk is om je bewustzijn te behouden als je aan het dromen bent. 

Lucide dromen leren tips (5x)

Wil je leren hoe je lucide dromen kan leren? Er zijn tips en technieken die je zowel overdag moet doen als voor of na je slaap.

  1. Slaap lang (meer dan 8 uur)
  2. Overdag: vraag je een paar keer echt af of je droomt of niet
  3. Voor slapen: nadenken waar je over wil dromen
  4. Wakker worden: opschrijven waarover je hebt gedroomd
  5. In droom: kom in actie 

#1 Je hebt de meeste kans op lucide dromen als je lang genoeg slaapt. Aan het begin van je nacht droom je nog niet zoveel. Je droomt het meeste aan het einde van de nacht. De kans op lucide dromen is het grootst als je langer slaapt dan normaal. 

#2 Overdag. Als je wakker bent, dan vraag je jezelf een paar keer af of je droomt of niet. Hiervoor kun je een timer zetten op je smartphone. De reden om dit te doen is dat jij je hiermee aan leert om dit te doen, waarmee je de kans vergroot dat je dit ook in je droom gaat doen. 

Je kan hier ook je lichaam bij gebruiken. Bijvoorbeeld door te proberen om een vinger door je andere hand te drukken. Of dat jij je vingers telt van links naar rechts en weer terug. 

Tip 2: vraag je een paar keer per dag af of je droomt of niet

#3 Voordat je gaat slapen, moet je al bewust de intentie hebben om lucide te willen dromen. Dit kan je doen met affirmaties. Met volle intentie zeg je tegen jezelf dat je lucide gaat dromen vannacht. Nog beter schijnt het te zijn om het jezelf zo levendig mogelijk te visualiseren. Wat wil je voelen, wat wil je ruiken en horen in je droom? 

#4 Direct nadat je wakker wordt, moet je opschrijven wat je hebt gedroomd. Dit geldt voor alle dromen, dus ook als je nog geen lucide droom hebt gehad. Dit vraag discipline, maar het is belangrijk om het direct te doen als je wakker bent. Je mag niet eerst naar het toilet, tandenpoetsen of koffie zetten.

Zelf weet ik nu bijna nooit wat ik heb gedroomd. Ik hoop dat deze tips me helpen om in ieder geval mijn dromen te onthouden. Dat moet eerst lukken, voordat ik lucide kan dromen. 

#5 Is het gelukt? Ben je bewust van je droom? Het schijnt belangrijk te zijn om tijdens de eerste keren niet direct te extreme dingen te doen. Aan de andere kant moet je ook niet passief blijven. Zie je iemand in een droom? Probeer dan contact te maken. In plaats van afwachten of juist naar de andere toevliegen (of andere wilde dingen te doen).

Drie andere technieken om je lucide droom te stabiliseren zijn om rondjes te draaien (#1), in je handen te wrijven (#2) en/of naar je handen te kijken (#3).

dsc00618

Tip #4. Mijn kleine Moleskine ligt altijd naast mijn bed. Als ik wakker wordt, dan schrijf ik mijn dromen snel op

Opwekken lucide dromen 

Naast de 5 tips is er een bekende techniek om lucide dromen op te wekken. Die techniek is ontwikkeld door de Amerikaanse psychofysioloog Stephen LaBerge. LaBerge is dé expert op het gebied van wetenschappelijk onderzoek naar lucide dromen.

Met MILD (dat staat voor ‘Mnemonic-Induction of Lucid Dreaming’) zet je een wekker in het midden van de nacht; ongeveer 4 à 5 uur nadat je gaat slapen. Als je wakker wordt, dan richt jij je bewustzijn op dat je lucide wil gaan dromen. In principe kan je blijven liggen, maar er zijn mensen die dan even andere dingen gaan doen.

Zoals Damian. Die dan even zijn afwas gaat doen. 

Supplementen

Naast de 5 tips en de MILD is er een andere techniek om je te helpen met lucide dromen, namelijk supplementen. Dit zijn:

  • Huperzine A
  • Melatonine 

Huperzine-A is een supplement gemaakt van een Chinees mos. In China wordt ook wetenschappelijk onderzoek gedaan of dit supplement kan helpen bij de behandeling van hersenaandoeningen zoals Alzheimer. Er zijn claims dat het ook helpt met het geheugen en concentratie. Het is daarmee ook een nootropic [link naar mijn artikel over nootropics staat onderin].

Melatonine is een hormoon dat je lichaam zelf aanmaakt. Dat start een paar uur voordat je echt gaat slapen. Je kan je lichaam hiermee helpen door externe melatonine te slikken. Ik kreeg als advies mee om met een kleine dosering te starten.

Ik heb namelijk geen slaapklachten. Als je lichaam gewend raakt aan een hoge dosis externe melatonine, dan kun je last krijgen van slaapstoornissen als je weer stopt. Mensen die vaker melatonine gebruiken, zeggen dat de dromen meer kleurrijk en chaotischer zijn dan met Huperzine A.  

lucide slapen pil

Melatonine pillen

Lucide dromen gevaarlijk?

Is het gevaarlijk? De Italiaanse theoloog en filosoof Thomas van Aquino was ervan overtuigd dat lucide dromen het werk van de duivel zijn.  Er zijn geen aanwijzingen dat er structureel problemen zijn met mensen die regelmatig lucide dromen hebben. Je zou kunnen denken dat je verslaafd kan raken aan lucide dromen. Als daar alles kan, waarom zou je dan nog terug willen naar de gewone wereld?

Spoiler alert: denk aan de film Inception, waar dit fenomeen optrad. 

Een andere gedachte die in mij opkomt, is dat je er zelf gek van kan worden. Kan het lastig worden om het onderscheid te maken tussen de echte wereld en de droomwereld? Zelf ben ik daar niet zo bang voor. Anders moet ik toch een tol gaan kopen om te weten wanneer ik droom en wanneer niet (foto boven).

Lucide dromen ervaring

Mijn persoonlijke experiment voor deze maand, is dus om lucide te gaan dromen. Ik ben benieuwd naar de volgende dingen:

  • Lukt het me?
  • Hoe doe ik het? 
  • Wat is het effect van de supplementen?
  • Heb ik er wat aan? 
  • Wat heb ik allemaal gezien en gedaan in mijn dromen?

Houd de blog in de gaten voor meer updates!

Conclusie (3x)

Hoe is het gegaan? Het is gelukt! Aan het einde van week 3 had ik een lucide droom, al was het maar heel kort. Sowieso heeft dit experiment me veel opgeleverd. Normaal kan ik nooit dromen onthouden, maar afgelopen maand weet ik van bijna elke nacht wat ik heb gedroomd. Dit zijn mijn conclusies:

  1. Mijn dromen zijn niet heel spannend
  2. Mijn lucide droom had ik aan het einde van de nacht
  3. Mijn lucide droom (!?)

Conclusie #1: Mijn dromen zijn niet heel spannend. Vaak zijn het combinaties van dingen die ik overdag heb meegemaakt. Geen draken, buitenaardse wezens of andere fantasiewerelden als ik slaap.

Conclusie #2: Ik had mijn enige lucide droom aan het einde van een nacht. Of eigenlijk in de ochtend. Precies zoals ik had verwacht. Hoe langer je slaapt, hoe meer REM slaap je in een cyclus hebt ten opzichte van diepe slaap. In de REM slaap kun je lucide dromen krijgen. Niet in je diepe slaap.

“Een mix tussen de serie Stranger Things en een James Bond film.”Mijn lucide droom

Conclusie #3: Wat was mijn lucide droom? Ik liep in een keuken en ik was gekleed in een smoking. Ik liep weg uit een sjieke zaal waar een gala was.  Dat was het moment. Ik realiseerde me dat ik aan het dromen was. Ik was me er bewust van.

Toen liepen een aantal mannen in witte pakken en gasmakers me tegemoet. Het deed me denken aan mensen uit de Netflix serie ‘Stranger Things’ die ik aan het kijken was. Omdat ik me besefte dat ik aan het dromen was, wilde ik me omdraaien. Meelopen met die mannen in hun witte pakken naar de zaal waar het gala was.

Dat was het dan ook. Ik heb met niemand kunnen praten, kunnen vliegen of andere spectaculaire dingen doen.  Maar het was echt een gaaf gevoel. 

dromen vastleggen

Mijn dromenboekje. Zie tip #4.

Wat nu?

Lucide dromen was nog niet zo makkelijk voor mij. Ik wil blijven opschrijven wat ik heb gedroomd. Dat opschrijven helpt om makkelijker in een lucide droom te komen. 

Ik merk dat ik het makkelijkste (1 keer helemaal, maar ook een paar keer bijna) in een lucide droom kom als ik kan uitslapen. Vaak in de weekenden. Mijn plan is om op de vrijdagavond en zaterdagavond bewust te gaan slapen met het idee om lucide te dromen. Dat betekent dus ook dat ik overdag me bewust moet zijn dat ik niet aan het dromen ben.

Verder kan ik suppletie gebruiken, waar ik liever Huperzine A gebruik. Die nootropic kan ik namelijk ook gebruiken voor meer focus en concentratie. Van melatonine werd ik vooral heel erg snel moe. Daarbij had het bij mij minder effect dan Huperzine A. 

Lucide droom opwekken

Mijn experiment had ik opgedeeld in 4 weken.

  • Week 1: Dromen opschrijven 
  • Week 2: Dromen opschrijven + intentie overdag + melatonine 
  • Week 3: Dromen opschrijven + intentie overdag + huperzine A
  • Week 4: Dromen opschrijven + intentie overdag + huperzine A + MILD

Opvallend genoeg had ik mijn lucide droom in week 3. In week 4 met MILD (waarbij ik na 5 uur de wekker had gezet) had ik minder toegang tot lucide dromen. Voor mij werkt het beter om in mijn slaapcyclus te blijven en deze niet te onderbreken. Wat verder belangrijk was, is om overdag een paar keer te testen of ik droom of niet, mijn dromen direct op te schrijven na het wakker worden en Huperzine te slikken. 

 

Meer weten?

Eerder schreef ik deze gerelateerde artikelen:

Dit zijn externe links die ik heb gebruikt:

Probeer jij lucide te dromen? Heb je tips en technieken om lucide dromen op te wekken? Laat een reactie achter!

Comments

  1. Interessant artikel waar ik zeker wat mee ga doen. Een paar jaar geleden kon ik af en toe een lucide droom opwekken. In de halfslaap (inderdaad vaak tijdens het uitslapen) droomde ik dan van een bepaald huis. Onder de fundering zat een spleet, als ik daardoor heen wist te gaan zat ik in een lucide droom. Stelde niet heel veel voor. Probeerde dan kamers te vinden en deuren te openen, in de hoop iemand te zien, soms lukte dat ook. Nu lukt mij het niet meer, misschien te druk of slaap ik korter. Wat heel jammer is. De ervaring is namelijk geweldig! Als iemand nog meer tips heeft…… hoewel er op het internet genoeg over te vinden is. Ik ga het weer proberen!

  2. Ik ben een 13jr oud meisje en ik had laatst een hele rare droom over vampieren en iemand die Robin heet ik werd wakker toen ik een fel licht zag in mijn droom nu wil ik lucide dromen om te kijken wat er verder gebeurt ik wil geen andere droom 😉

  3. Heel gaaf dit. Ik heb als kind zijnde ze gave gehad om elke nacht lucide te dromen. Dat was echt waanzinnig!! Zonder dat ik mij bewust was van het feit dat dat lucide dromen waren. (Ik was jong) ik kon zelf bepalen als de dromen te eng werden om die dan ook te stoppen en of iets anders dromen. Ik had zowat elke mogelijkheid in mijn dromen. Het gevoel was bijna elke nacht super. Had dan ook erg veel moeite met opstaan/wakker worden. Want mijn lucide dromen waren zoveel mooier en beter dan de realiteit. (ik kon zelfa vliegen) Met mijn 9de jaar ben ik dit helaas kwijt geraakt. Waarom weet ik niet. Ik ben nu 28 en ik wil heel graag opnieuw (mijn) fijne dromen terug. Dus dit artikel vind ik dan ook reuze interessant. Heel fijn die tips enzo. Ik was al bezig met mijn dromen op te schrijven meteen als ik wakker word. Maar paar dingen heb ik nog niet toegepast. En aangezien ik ook slaapproblemen heb vond ik t lastig om de wekker te zetten na een paar uur. Maar dat langer slapen en beter in de weekenden vind ik een hele goeie. Bedankt hiervoor! En ik ga er dan ook mee aan de slag.

    1. Ik heb van kleins af aan al lucide dromen,en over al gemeen vlieg ik overall heen, ben nu 30.en.heb dit al van kleins af aan en altijd bij gebleven en sterker geworden. Je verhaal facineert me, ik heb alleen laatste tijd.last.van een gast die een soort van lucide.zoeker.hacker is omdat hij.niet goed keurt wat ik allemaal in me vrijheid in me droom doe doe klinkt vaag maar mss snap je me wel. Gr.ben

      1. Hallo Ben,

        Ik heb je verhaal met aandacht gelezen.
        Misschien vergis ik me maar kan het zijn dat je lucide dromen
        verwisseld met “‘astral travelling”‘ ofwel ruimtereizen??
        Dit ligt mijn inziens meer op het buiten zintuigelijke vlak.
        Kom je wel goed terug in je lichaam?? , en dat van die gast/hacker
        bedoel je daar mee een auralifter?
        Zeg maar in jezelf dat die weg moet,stuur maar naar het licht.
        Het zijn net woningkrakers, enkel op zoek naar warmte maar
        er iets voor teuggeven ,nee!
        Blijf zuiver dan lost het zeker op.

        Namaste vanuit mijn hart!

    2. Hallo Shirgirl,

      Hoe meer je wenst om je lucide dromen terug te krijgen,
      hoe minder het lukt.
      Dat is mijn ervaring,en mogelijk had je als kind een gave.
      Die heb je nog steeds,maar omdat je meer in je overlevingsmodus leeft
      heb je deze onbewust ondergeschikt gemaakt.
      Misschien heb je er iets aan om de controle op dingen iets losser
      te maken, zodat creativiteit en dus ook gevoel terug komen.
      Ook op je 28e .
      Bij mij werkte mediteren goed,zeker voor je aarding.
      het in het nu aanwezig zijn en het oude leren los laten.
      Kijk maar wat je er mee kunt.
      Namaste vanuit mijn hart..!!

  4. Al weer paar jaar geleden dat ik regelmatig lucide dromen had. En aangezien mijn wens is om over de wereld te vliegen, deed ik dat ook. Geweldig!

    Maar ook had ik lucide dromen in een lucide droom in een lucide droom (inception). Dat was wel eens beangstigend omdat ik wakker werd uit de diepste droom en dus dacht dat ik wakker was. Maar niet dus. Dan probeerde ik uit alle macht echt wakker te worden, maar dat lukte moeilijk. Vooral omdat ik niet meer wist wanneer ik echt wakker was. Tot ik een tip kreeg om op de klok te kijken, weg te kijken en weer te kijken. Als de tijd niet logisch was, droomde ik nog. Dat werkte en werkte geruststellend.

    Maar helaas nu geen lucide dromen meer. Wel heel veel dromen. Dus ik ga je tips #1 en #2 toepassen en zien of t weer lukt

Leave a Comment