Hardlopen, Verslaving & Marathons. Met Klaas Boomsma

In Podcast afleveringen by PeterLeave a Comment

Klaas Boomsma is hardloper en auteur. Hij schreef het boek ‘Ren voor je leven’, over zijn verleden met drank en drugsverslaving, zijn herstel en de rol die hardlopen daarin heeft gespeeld.

In deze podcast praten we over zijn verleden, het boek en hardlopen. Wat vindt hij zo leuk aan hardlopen? Welke tips heeft hij voor beginnende en meer ervaren hardlopers?

Klaas Boomsma podcast

Klaas Boomsma is nu ook hardlooptrainer bij de Vondelgym in Amsterdam. Richting het einde van het interview praten we dan ook uitgebreid over hardlooptechniek en tips om een goede wedstrijd te rennen, zoals de indeling van je race. Tijdens het gesprek vertelt Klaas ook over de marathons en wedstrijden die hij heeft gerend.

Zelf vind ik hardlopen heerlijk. Ik doe het minimaal één keer per week. Soms doe ik een intensievere training zoals een 5 kilometer of een interval training van 5 keer een kilometer met rust tussendoor. Hardlopen lijkt zo simpel. Daarom is het zo fascinerend dat je er zo veel en zo lang over kan praten.

Wil je altijd nieuwe podcast afleveringen van me luisteren? Abonneer je op de podcast: iOS en iPhone of Android.

Samenvatting

Dit is wat mij bijblijft van deze podcast:

  1. Hardlopen was niet dé manier om af te kicken van zijn verslavingen.
  2. Waarom de oorzaak van verslaving een spirituele ziekte is.
  3. Wat is de beste tip voor als je mee gaat doen aan een hardloopwedstrijd?
  4. Hoe moet je trainen voor een hardloopwedstrijd?

#1 Hardlopen was niet dé manier om af te kicken van zijn verslavingen. Het afkicken kwam vooral door zijn eigen erkenning en de stappen in de kliniek. Het hardlopen was vervolgens een gezonde uitlaatklep.

#2 De reden voor de verslaving was de spirituele ziekte. “Je probeert een leegte op te vullen met drank, drugs, eten en gamen.”

“In de kern is een verslaving een spirituele ziekte.”Klaas Boomsma

#3 De meest gemaakte fout van hardlopers is om tijdens wedstrijden te snel te starten. Volgens Klaas kun je beter iets conservatiever starten, om in het tweede deel van je race te gaan versnellen.

#4 Klaas geeft nu hardlooptrainingen bij de Vondelgym in Amsterdam. Naast het trainen in korte intervallen is het volgens hem belangrijk om één keer per week in een lage hartslagzone te trainen voor een langere periode.

Met Klaas Boomsma voor het interview

Shownotes

Waar hebben we het nog meer over gehad?

Deze podcast werd mede mogelijk gemaakt door:

Meer lezen?

Eerder schreef ik ook over een aantal onderwerpen waar Klaas Boomsma en ik over hebben gepraat:

Wat vond jij van deze podcast? Laat het me weten in de comments!

Leave a Comment