kefir recept

Kefir. Is het gezond? Kun je het zelf maken?

In Artikel, Gezondheid by Peter7 Comments

Kefir. Hoe maak je zelf kefir? Wat is kefir eigenlijk? Waarom is kefir gezond? In dit artikel lees je alles over kefir!

Oftewel, gefermenteerde melk boordevol bacteriën die goed zijn voor je darmen. 

Kefir uitleg

Wat is kefir? Kefir is een frisse en zure zuiveldrank. Het lijkt een beetje op yoghurt. Kefir bestaat uit gisten en bacteriën. Door de kefir toe te voegen aan melk kunnen die gisten en bacteriën zich daar verder vermenigvuldigen.

De eerste kefir die je toevoegt in vlokken of poeder is de starterskit. Die starterskit helpt de melk te fermenteren naar melkkefir. 

Je drinkt dus gefermenteerde melk. Sterker nog, je drinkt licht alcoholische gefermenteerde melk. Maak je geen zorgen, het alcoholpercentage is maximaal 0,3%. 

Synoniemen voor kefir zijn: Melkwijn, Kaukasische Wijn of Wijn der Tartaren. Het woord Kefir is afkomstig van het Turkse woord voor schuimen: “köpürmek”. Volgens de overlevering is Kefir afkomstig uit de Kaukasus; dat is gebied met naast Turkije ook Armenië, Georgië en een deel van Rusland. 

Overigens heb je verschillende soorten Kefir. Naast melkkefir heb je ook waterkefir. Daar is water de basis van de kefir. De suiker en vruchten in het water zijn daar de voedingsbodem voor de gisten en bacteriën, in plaats van de melk (en de melksuikers). 

Zelf ben ik vooral liefhebber van melkkefir

Kefir gezond

Is kefir gezond? Ja, maar laat ik eerst beginnen met een verhaal hoe ik er mee in aanraking ben gekomen. 

Supergoed voor je darmen

De laatste paar jaar ben ik me gaan verdiepen in wat gezonde voeding is. In mijn zoektocht hoor ik en lees ik steeds meer over het belang van de darmflora.

Als de samenstelling van bacteriën in je darmen goed is (vooral qua diversiteit) dan heeft dat een positieve invloed op je immuunsysteem en zelfs het functioneren van je hersenen. Onderaan staan links naar artikelen hierover. 

Met gefermenteerde voeding breng je extra bacteriën in je darmen. Het bekendste voorbeeld is zuurkool. Maar je kan dus ook melk fermenteren met kefir vlokken of poeder. 

Sinds ik dat weet, kopen mijn vriendin en ik regelmatig kant en klare kefir in de winkel. De Albert Heijn heeft het een tijdje verkocht, maar meestal kochten wij het bij de Ekoplaza. 

Per fles van ongeveer 500 milliliter betaal je tussen de 2 en 3 euro. Best prijzig, zeker als je zo’n drie flesjes per week drinkt. 

melkkefir

Glas melkkefir

 

Kefir maken

Het alternatief is: zelf kefir maken. 

Mijn relatie met melk

Ik begin weer met een verhaal. Maak je niet ongerust, uiteindelijk vertel ik hoe je het zelf maakt. Dit is een verhaal over mijn relatie met melk. 

Vroeger was ik een kleine dreumes.

Mijn broertje en ik gingen met mijn moeder mee als ze naar een boerderij in de buurt ging. We kochten daar rauwe melk. Van die volvette rauwe melk.

Ik vond het fantastisch.

Die geur op een boerderij. De koeien die ik toen gigantisch vond. Die imposante machines en slangen. 

De gedachten daaraan waren al lang vervolgen. Tot ik er laatst weer aan werd herinnerd toen ik kefir ging maken. 

Ik werd ouder. 

Na een tijdje gingen we niet meer naar de boerderij en dronken we gewone gepasteuriseerde melk uit de supermarkt. Van die halfvolle of zelfs magere zuivel…

Na mijn studietijd was zuivel weer een beetje ‘no go’ toen ik weer wat strikter het paleo dieet ging volgen. Naast bewerkte koolhydraten en suikers mag je daarin ook geen melk, vla of yoghurt. 

Sinds kort ben ik wat genuanceerder. Alle experts die ik spreek, hebben het namelijk over een gezonde darmflora (en hoe kefir daarbij helpt). Zeker na mijn project van vorige maand met het Weston Price dieet

Veel gezonde inheemse volkeren aten wel zuivel, maar dan gefermenteerd. Zoals kefir, maar ook yoghurt. 

PS. De links naar die artikelen over het paleo dieet en Weston Price dieet staan onderin.

Dat gevoel van vroeger toen ik een kleine dreumes was, dat heb ik sinds kort weer. Het slaat nergens op, dat weet ik. Ik maak namelijk zelf melkkefir. Dat brengt dat gevoel van die volle melk, die boerderij en de geuren weer terug. 

Misschien komt door de geur van de volle melk. Want die gebruik ik om de kefir te laten groeien. 

Om zelf kefir te maken heb je dit nodig:

  • Een liter houdbare melk 
  • Kefir starterskit (korrels of poeder)

De geuren en geluiden van de boerderij moet je er zelf maar bij verzinnen. 

Je voegt de poeder bij de melk en laat dat 48 uur op kamertemperatuur staan. Daarna is het klaar. Is het bijna op? Dan giet je 3 eetlepels naar een volgende fles. Daar voeg je weer een liter houdbare melk aan toe. Deze kun je 24 uur laten staan in plaats van 48 uur. 

Met één zakje kun je dit 5 keer herhalen. Op de verpakking staat maximaal 3 keer, maar stiekem merkte ik dat het ook wel 5 keer kan.

melkkefir maken

Melk, kefir starterskit (poeder) en een fles

Vitamine K2

Ok. In die kefir zitten allerlei bacteriën in de kefir die goed zijn voor je darmen. Dat is het eerste gezondheidsvoordeel van het gefermenteerde spul.

Goed voor je hart en botten

Het tweede gezondheidsvoordeel gaat over vitamine K2. Over de voordelen van vitamine K2 wordt steeds meer bekend. Zo heeft het een positief effect op je botten, de conditie van de hart en bloedvaten, de huid, de prostaat en het brein (bron).

Het brein bevat zelfs de hoogste concentratie K2 in je lichaam. Het beschermt je neuronen tegen vrije radicalen en helpen bij de productie van de myline die de hersencellen beschermen. 

Welke voeding bevat veel vitamine K2?

Juist, kefir. Meer nog dan melk. In het gistingsproces wordt vitamine K2 in de kefir gemaakt. 

Andere bronnen van vitamine K2 zijn Natto (gefermenteerde soja), kaas, boter en salami. 

In Nederland schreef Melchior Meijer hier onlangs ook een lang stuk over (link onderin). Zo schrijft hij onder meer over de rol van vitamine K2 bij het sterk houden van je botten.

Je botten zijn niet statisch.

Elk bot wordt constant afgebroken en weer opgebouwd, zodat het sterk en veerkrachtig blijft. Het is een wat technisch verhaal, maar K2 heeft een essentiële rol hierin. De bottom-line: is er te weinig K2, dan leidt dat tot osteoporose.

In gewoon Nederlands: botontkalking

Een ander element is de opname van Vitamine D door het lichaam. Vitamine D krijg je vooral binnen door zonlicht. Het wordt gemaakt door het blootstellen van je huid aan de straling van de zon.

Vitamine D heeft allerlei gezondheidseffecten, bijvoorbeeld voor het hart en vaatstelsel, je botten en je hormoonhuishouding. Vitamine K helpt de Vitamine D om te zorgen dat calcium goed in het lichaam wordt verspreid. “Dat het daar terecht komt waar het hoort”.

Kortom, wil je meer vitamine K2? Drink dan regelmatig een glas kefir. 

P.S. Onlangs heb ik een podcast aflevering met Melchior opgenomen. 

kefir gezond

Glas en fles zelfgemaakte kefir

Kefir recepten

Kefir recepten dan. Als je net begint met kefir, dan heb je daar de eerste tijd nog wel even genoeg aan. Zelf mix ik er soms wat honing, bijenpollen, stukjes fruit of cacao poeder doorheen. 

Je kan het nog in veel meer recepten gebruiken. Zoals zure room als basis voor een andere recept, in je smoothie met groente en fruit, als dressing in een salade en zelfs om pannenkoeken te maken.

De komende tijd ga ik er mee experimenteren. Neem bijvoorbeeld dit recept: kefir vanille ijs.

Wat heb je nodig?

  • 300 milliliter kefir
  • 200 milliliter slagroom
  • paar druppels vanille extract
  • een snuf zeezout (grof)

Hoe maak je het?

  1. Meng alle ingrediënten in een kom 
  2. Zet het in de vriezer en laat het daar minimaal 4 uur staan
  3. Haal de kom uit de vriezer
  4. Laat het ijs even ontdooien

Ik schaam er bijna voor om dit recept op te schrijven, omdat het zo simpel is. Als het niet zo ontzettend lekker was, dan had ik het niet opgeschreven. Andere varianten zijn met cacao poeder of met kaneel.

kefir ijs recept

Kefir ijs met bijenpollen, kanaal en aardbeien. Yum!

Meer weten

Eerder schreef ik deze artikelen over dit thema:

Externe links:

Drink jij kefir? Maak je zelf ook kefir? Laat een reactie achter!

Comments

  1. Leuk
    Waarom maak je het met houdbare en niet met rauwe melk die niet gepasteuriseerd is?

    Je maakt dus geen gebruik van een plantje maar een zakje met korrels?

  2. Ik maak de melkkefir van (gekregen) melkkefir korrels (het joghurt plantje) en haal 2x in de week koeienmelk van een boerderij hier in de buurt. Die koeien lopen zo goed als altijd in de wei, en als ik kom terwijl ze aan het melken zijn, dan krijg ik de melk direct “uit de koe”… Ik doe dit nu al een aantal weken, en ik leef nog! (voel me uitstekend). De korrels groeien er super op! Moet nu nog iets bedenken op wat te doen met het teveel aan korrels…..

  3. Kun je het ‘teveel’ aan korrels niet invriezen? Om zo ‘toekomstige’ starterskits te maken voor jezelf of anderen van Kefir te voorzien?

    1. Author

      Dag Rupert,

      Dat durf ik eigenlijk niet te zeggen. Ik zou verwachten van wel

      Peter

  4. Vanwege een periode in het leven dat ik geen tijd had voor de kefir, een gedeelte van mijn kefir bloemen ingevroren. Nu na een jaar er weer uitgehaald omdat het anders toch weg moest en samen met houdbare volle melk in een pot gezet. Ik moet zeggen, het werkt weer als een tierelier. Ik heb het voordat ik het bij de melk deed eerst afgespoeld onder de koude kraan.

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.