Wat is biohacking? Optimaal leven, 6 tips & 4 biohackers

Peter Artikel 2 Comments

Wat is biohacking? Wat is een biohacker? Ik noem mezelf ‘biohacker’. Wie zijn internationale biohackers? Biohacking is sterk verbonden met de quantified self beweging. Biohackers meten allerlei aspecten van hun lichaam en leven om dat te gaan optimaliseren.

Uitleg biohacking

Onder biohacking vallen verschillende dingen, zie het onderstaande model. Ik maak het onderscheid tussen persoonlijke biohacking, en biohacking als technologische ontwikkeling.

Het model en biohacking als technologische ontwikkeling heb ik beschreven in een ander artikel [link onderin]. In dit artikel dat je hieronder kan lezen schrijf ik hoe je biohacking als persoon kan inzetten om beter te presteren.

Model biohacking, staat verder uitgewerkt in een dit artikel over biohacking (externe site)

Peak performance

Voor mij ligt biohacking dicht bij ‘peak performance’ of piekprestatie. Wie je ook bent, wat je ook doet, waar je ook woont, wat je situatie ook is. Iedereen probeert het beste van zijn leven te maken. Iedereen is uniek. Jij kan hele andere beelden en ideeën erbij hebben.

Dat is prima.

Waarschijnlijk liggen mijn doelen, ambities en prioriteiten ergens anders dan die van jou. Bestaat er dan een ultieme blauwdruk hoe jij alles uit je leven kan halen?

Of een stap-voor-stap programma voor peak performance in je leven?

Sorry. Dat kan ik je niet geven. Dat komt omdat iedereen anders is (fysiologisch, mentaal en spiritueel) en omdat iedereen andere dingen wil bereiken in zijn of haar leven.

Maar, gelukkig is er wat beters. Sinds ik jong ben, voel ik een fascinatie voor hoe ik dingen in mijn leven kan optimaliseren. Dat is in de laatste jaren met mijn blog Project Leven en mijn podcast nog explicieter geworden.

Ik ben op zoek naar peak performance. Naar het recept om optimaal te leven met behulp van biohacking. Door me in alles te verdiepen, dingen op mezelf uit te proberen, te experimenteren en daarover te schrijven.

Biohacking 3FM

Vanaf midden 2019 ben ik elke week te gast in de radioshow van Yoeri op 3FM. We praten over biohacking, persoonlijke experimenten, ontwikkelingen in wetenschap en technologie, en sciencefiction tips.

De gesprekken geven goed de diversiteit van biohacking aan:


Podcast biohacking

Zelf ben ik een paar maal op de Nederlandse televisie geweest om te vertellen over biohacking, onder meer in de programma’s Galileo (RTL5) en Valerio4ever (BNNVARA).

Ook ben ik voor verschillende radioprogramma’s en podcast shows geïnterviewd over biohacking. Hieronder staat een aflevering uit mijn eigen podcast met daarin 2 interviews. Voor ‘SMART technology’ van New Business Radio en de podcast ‘Ondernemerspassie’ werd ik geïnterviewd over nieuwe technologie, biohacking en nog veel meer.

Je kan deze podcast ook luisteren in je iOS of Android app. Ga dan naar aflevering 19.

Luister naar mijn podcast aflevering over biohacking!

Video’s biohacking

Ik kom sinds 2015 in Helsinki en Londen voor de Biohacker Summit. Deze video heb ik gemaakt in het najaar van 2017. Het geeft een goede indruk van wat biohacking allemaal omvat.

Impressie van Biohacker Summit 2017

Een jaar eerder was ik ook op de Biohacker Summit in Helsinki. Bekijk de video hieronder:

Impressie van Biohacker Summit 2016


Biohacking toepassen

Naast peak performance staat biohacking ook voor optimaal leven. Beide termen zijn gelijk aan elkaar, maar ook weer niet helemaal.

Peak performance kan ook gaan over één enkele prestatie. Ik heb gesprekken gevoerd met trainers en coaches van topsporters. Professionele wielrenners. Atleten die naar de Olympische Spelen gaan. Die vinden dat piekprestatie kan gaan om één wedstrijd. Om een paar minuten.

Optimaal leven gaat meer om de dingen die je dag tot dag, week tot week en maand tot maand doet. De dingen die je doet om te bouwen aan het optimale leven. Voor mij omvat dat alle elementen van leefstijl.

Dit is mijn biohacking model (althans, als ik dit label erop mag plakken). De elementen van het model zijn misschien nog een beetje ongelijksoortig, maar ze omvatten volgens mij wel het brede spectrum.

Het gaat om voeding, beweging, sport, slaap, stress, mentale vermogens, cognitieve vermogens, emotionele vermogens, spirituele vermogens, relationele kracht, sociale intelligentie, geluk, zingeving en persoonlijke financiën. Kortom, je hele leefstijl.

Zoals je misschien al denkt, hangen sommige aspecten sterk met elkaar samen. Of kunnen sommige van deze leefstijl aspecten soms met elkaar in conflict komen.

Maar toch. Ik probeer op al deze aspecten top te zijn én maak een bewuste keuze waar ik mijn energie en tijd op inzet (zie hieronder bij ‘bewustzijn’).

Keuzes

Daarom voeg ik nog een aantal elementen toe: Bewustzijn, Omstandigheden en Rust.

#1 Bewustzijn. Met bewustzijn bedoel ik dat je bewust keuzes maakt. Soms moet je afwegingen maken. Ga ik naar de kroeg met mijn vrienden? Of ga ik op tijd naar bed en drink ik een Spa rood?

#2 Omstandigheden. Je bent niet vrij. Je draagt altijd wat mee, zowel mentaal, fysiek, spiritueel, financieel. Tja, eigenlijk op al die aspecten. Dat is niet erg, dat maakt ook elk mens uniek. Je kan optimaal willen presteren in sport. Maar wat voor jou daar optimaal is, kan nog lang niet genoeg zijn om op nationaal of internationaal niveau mee te kunnen.

Dat is niet erg. Zolang jij er voor jezelf het maximale uit kan halen.

#3 Rust en herstel. Dit was een belangrijk inzicht dat ik heel recent kreeg tijdens een cursus over flow. Je kan niet altijd volle kracht vooruit gaan. Je moet tijd inbouwen voor rust, herstel en reflectie. Zowel op de dag, binnen de week als überhaupt in je leven.

Superhuman principes

Zoals ik al schreef, probeer ik er achter te komen hoe je dit zogenaamde optimale leven nu zo snel mogelijk kan bereiken. Welke tips, hacks en habits helpen je nu hierbij? Wat zijn mijn Superhuman principes?

Nou, wat ik uit de afgelopen jaren heb geleerd? Uit al die gesprekken, boeken en experimenten zijn de volgende principes gekomen. Deze principes kun je toepassen als je een aspect uit je leven wil verbeteren.

  1. Compound interest
  2. Fouten maken (en leren)
  3. Focus

#1 Compound interest. Er bestaat niet zoiets als een plotselinge verandering. Als jij je op bepaalde aspecten binnen je leven wil verbeteren, moet jij je daar dagelijks of wekelijks mee bezig houden. Dit leidt tot een cumulatieve meerwaarde (compound interest).

#2 Fouten maken. Ik ben geneigd om de dingen te doen waar ik goed in ben en die ik leuk vind. Dat mag ook, maar om jezelf te ontwikkelen moet je juist de dingen doen waar je niet goed in bent. Plus: constant variëren. Voor mij is Superhuman zijn bijvoorbeeld ook: elke week proberen een nieuw recept te koken.

#3 Focus. Je kan niet alles in één keer veranderen en verbeteren. Dat werkt gewoon niet. Pak één of twee onderdelen aan, stel jezelf een doel, maak een plan en voer dat uit. Tussendoor houdt je bij of je op koers bent en wat je eventueel moet wijzigen.


Kritiek

“Dat klinkt allemaal behoorlijk narcistisch”, hoor ik je denken. Ja, misschien klopt dat wel. In eerste instantie althans.

Niet voor niets geeft filosoof Thijs Lijster ook af op de Totaalmens. Niet op de Superhuman, maar volgens mij bedoelt hij hetzelfde ermee.

In zijn boek De grote vlucht inwaarts, schrijft hij ander meer dat “… de totaalmens zijn vrije tijd inricht als een carrière. Je ‘investeert in relaties’ en stelt lijstjes op van ‘musts’ van plekken die je bezocht moet hebben, boeken die je moet lezen, films die je moet zien.”

Dat snap ik. Ergens heeft hij een punt. Het leven is ook gewoon het leven. Dat kun je niet beheersen en controleren. In mijn omgeving en in mijn eigen leven heb ik dat de laatste jaren vaak genoeg meegemaakt.

Maar toch probeer ik mijn leven wel pro-actief in te richten. Binnen de dingen die ook gewoon gebeuren.

Daarom blijf ik erachter staan. Vanuit mijn geloof in het Stoïcisme. “De mens is vrij in zijn reactie op omstandigheden.”

Tja, misschien is wel behoorlijk Amerikaans, liberalistisch en bekrompen.

Maar toch. Voor mij kan iedereen een Superhuman zijn. Sterker nog, als iedereen vanuit zijn of haar eigen kracht leeft, dan heeft dat een waanzinnige impact op de maatschappij en de wereld.

Omdat iedereen dan ook zijn of haar afwegingen maakt, die bijdragen aan de maatschappij en de wereld.

Of ben ik dan naïef?

Marten was ook kritisch: “Dat superhuman, hè. Dat is leuk, maar het gaat wel erg uit van maakbaarheid en het is heel erg individualistisch.”

Misschien is dat wel zo. Maar dan houd ik me vast aan de quote van een andere superheld: Spiderman. Hij (of eigenlijk al de Fransman Voltaire) zei: “With great power comes great responsibility.”

Daar geloof ik ook in. Juist door jezelf proactief in je kracht te durven zetten, kom je in de positie om anderen en de wereld te kunnen helpen.

Wat is het voor mij?

Voor mij blijft het een zoektocht. Elke maand een ander experiment. Experts interviewen voor de podcast. Altijd op onderzoek en altijd proberen. Om te kijken wat (voor mij) werkt en wat niet. Op zoek naar het Superhuman leven.


Wat zijn biohackers?

Wat zijn biohackers? Bekende biohackers zijn Dave Asprey en Tim Ferriss. Mijn eigen favorieten zijn Ben Greenfield (Verenigde Staten) en Teemu Arina (Finland).

  1. Ben Greenfield (mijn interview met hem)
  2. Teemu Arina (mijn interview op video met hem)
  3. Dave Asprey
  4. Ikzelf (interview door Vincent Everts)

1. Ben Greenfield

In Helsinki sprak ik Ben Greenfield. Ik interviewde hem over supplementen, ochtendrituelen en over high zijn in het vliegtuig.

Peter: Wat is je ochtendritueel?
Ben: Ik doe 5 minuten hartritmevariabiliteit metingen terwijl ik in mijn dagboek schrijf. Dan ga ik opstaan, doe 15 minuten yoga, drink koffie en ga naar buiten om te lopen of te sporten. Het belangrijkste is om tijd door te brengen in de natuur en in het zonlicht.

Peter: Dat schrijven in je dagboek, doe je dat in een app?
Ben: Nee, dat doe ik gewoon met pen en papier in een dagboek.

Peter: Heb je ook een avondroutine?
Ben: Nee, avonden verschillen heel erg. Avonden zijn minder gestructureerd dan de ochtenden. Een uur voor ik ga slapen, zorg ik wel dat ik niet meer op schermen kijk. Zoals die van mijn telefoon of computer.

“Ik gebruik creatine, visolie en multivitamine.”Ben Greenfield

Peter: Welke supplementen slik je?
Ben: Nadat ik ben opgestaan, drink ik eerst een glas limoensap en een glas water. Ik gebruik dan 3 supplementen. Dat is een tablet multivitamine, 5 gram creatine per dag en visolie. Voor het slapen gaan neem ik nog CBD.

Ben Greenfield interview

Met Ben Greenfield 

Peter: Nu ben je hier naar toe gevlogen vanuit de Verenigde Staten. Slik je dan nog bepaalde supplementen? Eet je bepaalde dingen wel en andere dingen niet?
Ben: Als ik ga reizen dan slik ik probiotica (voor je darmflora). Ik drink geen alcohol of cafeïne, maar drink veel water. Ik zorg dat ik van te voren voeding eet waar veel sulfaat in zit, zoals broccoli, bloemkool en eieren.

High in het vliegtuig

Peter: Waarom moet je lachen?
Ben: Zal ik eerlijk zijn? Tijdens de vlucht naar Helsinki heb ik goed geslapen. Ik ben volledig uitgerust. Dat komt omdat ik in het vliegtuig sliep met een slaapmasker, maar ook omdat ik een beetje ‘high’ was van de THC die ik voor de vlucht had genomen.

2 Teemu Arina

Biohacking is een internationale trend. Ik sprak met Teemu Arina, een biohacker uit Finland. Ik interviewde Teemu over quantified self, biohacking en meer. Hij vertelt over de toekomst en geeft 3 concrete tips om je meditatie, stress en houding te verbeteren.

In april sprak ik via Google Hangouts met Teemu. Hij was in Helsinki, ik in Amersfoort. Bekijk het interview hieronder!

Mijn interview met Teemu

Biohacking en quantified self

We begonnen het gesprek over quantified self. Teemu: “De quantified self beweging begon in Silicon Valley rond 2007 en verspreidde zich al snel over de wereld.” Volgens hem lopen Nederland en Finland voorop in quantified self in Europa.

In Finland ligt de focus nu meer op biohacking: “Biohacking is het bewust aanpassen van jezelf. Het gaat om het optimaliseren van de diverse aspecten van je leven, door gebruik van technologie.”

Ontwikkelingen in de gezondheidszorg

Biohacking krijgt steeds meer aandacht in de media. Teemu: “Ik word elke dag wel geïnterviewd over biohacking, door nationale en internationale media.” Hij ziet biohacking en quantified self een belangrijkere plaats innemen in de gezondheidszorg.

Volgens hem worden patiënten een steeds actiever binnen het systeem en verschuift de focus zich naar preventieve gezondheidszorg.

Meten is verbeteren

“Als je iets kunt meten, dan kun je het ook verbeteren.” Teemu haalt hier de bekende managementdenker Peter Drucker aan. Volgens hem kun je door jezelf te meten, beter reflecteren op de data en kun jij je gedrag en leven verbeteren. Daarnaast zorgt het meten op zichzelf al voor een verandering.

Teemu: “Omdat je bijvoorbeeld een stappenteller om hebt, zul je eerder geneigd zijn om de trap te nemen in plaats van de lift.” In de wetenschap is dat misschien slecht, in je leven kun je dat juist in je voordeel gebruiken.

De holistische mens

Teemu meet onder andere zijn slaap, beweging, stress en houding. Dat ontstond bij hem door gezondheidsklachten, omdat hij als CEO van 2 technologiebedrijven te weinig sliep. Hij pakte het holistisch aan, door niet alleen specifiek naar slaap te kijken.

Zijn houding meet hij met de Lumo lift. “Je faalt als jij je gedrag wil aanpassen door ergens aan te denken. De Lumo geeft een trilling als je houding niet goed is. Zo krijg je feedback ook als je druk bent, bijvoorbeeld midden in een vergadering.”

Verander je gedrag

Technologie kan je helpen om je gedrag aan te passen. Dat vraagt dat je af en toe uit de comfort zone gaan. Volgens Teemu is dat niet nieuws. Mensen zoals monniken, yoga masters en zelfs Einstein zijn daar al veel eerder mee bezig geweest. De technologie wordt daarmee ook onderdeel van je lichaam en leven, dat staat er niet los van.

Tips voor een optimaal leven

Wat zijn tips van Teemu voor een optimaal leven? In het interview vertelt hij hoe hij meditatie, stress en zijn houding optimaliseert.

  1. “Ik ben nu veel bezig met meditatie. De muse headband gebruik om te optimaliseren.”
  2. “Stress kan ik beter te lijf met hartritme variabiliteit.”
  3. “Mijn houding verbeter ik met de Lumo Lift, maar ook door staand te werken en af en toe handstand pushups te doen. Door te lopen en bewegen, merk ik dat ik ook beter kan nadenken.”

3 Dave Asprey (en Tim Ferriss)

Een van de bekendste biohackers is Dave Asprey. Dave is een internetondernemer, bedenker van bulletproof coffee en schrijver van het boek ‘Bulletproof diet’. Hij zegt zelf dat hij hackerstechnieken en filosofie uit de ICT heeft gebruikt om zijn eigen lichaam te hacken.

Een omschrijving van wat hij heeft gedaan? Radioactieve hersenscans, het testen van zijn zenuwstelsel en een eigen EEG scanner.

Naast Dave Asprey moet ik natuurlijk ook Tim Ferriss noemen. Mijn eerste inspiratiebron om te starten met deze blog was Tim Ferriss. Tim Ferriss is een schrijver, (online) ondernemer, investeerder en blogger. Waarom is hij een biohacker?

Voor zijn boek ‘The four hour body’ deed hij allerlei testen op zijn eigen lichaam. Van allerlei verschillende vormen van krachttraining, experimenteren met gefaseerde slaap, een marathon lopen met minimale voorbereiding, het slow carb dieet, sneller leren en nog veel meer.

Wie is Tim Ferriss? Wat heb ik geleerd van hem, bijvoorbeeld uit het boek ‘The Four Hour Body’? Hoe pas ik het toe in mijn leven en wat is het effect?

Wie is Tim Ferriss?

In dit deel 5 lessen die ik heb geleerd uit het boek ‘Body, een lijfboek’. Na het lezen van dit artikel weet je waar innovatie vandaan komt, waarom je eerder dood gaat van klaarkomen (en of dat erg is) en waarom het goed is om sneller te willen rennen, meer kilo’s te kunnen squatten of sneller te kunnen zwemmen.

Wie is Tim Ferriss

Het boek ‘The Four Hour Body’ (Engels) of ‘Body, een lijfboek’ (Nederlands) is geschreven door Tim Ferriss. Daarnaast heeft hij nog een aantal andere boeken geschreven. Een link naar zijn boek staat onderin dit artikel.

Tim is een biohacker en één van mijn inspiratiebronnen. Zijn blog volg ik actief en zijn blogposts lees ik ook regelmatig. Hij probeert dingen uit en kan daar goed over schrijven en over vertellen.

Door Tim Ferriss ben ik zelf een blog begonnen en (net als hij) later ook een podcast. Je kan wel zeggen dat een belangrijk rolmodel in mijn leven is.

Body, een lijfboek

Het boek ‘Body, een lijfboek’ heb ik al gekocht in 2011 en onlangs heb ik het nog een keer van voor tot achteren gelezen. Wat ik leuk vind, is om te merken dat ik er nu andere dingen uit haal dan een paar jaar geleden. Daaraan merk ik dat ik mezelf in die tijd ook heb ontwikkeld.

Wat heb het boek lekker leesbaar maakt is de schrijfstijl, het is net alsof hij het aan een vriend vertelt. Een illustratie daarvan is dat elk hoofdstuk start met een anekdote. Over iets wat hij zelf heeft meegemaakt of wat een vriend hem heeft verteld.

Sporten volgens Tim Ferriss

In zijn boek ‘The four hour body’ schrijft Timothy Ferriss over een methode om met minimale inspanningen veel spiermassa op te bouwen. Met de Occam’s protocol heb je twee sets van oefeningen die elk maar 20 minuten duren.

Hiermee start je om de twee dagen, waarbij je het aantal rustdagen verlengt naar mate je met meer gewicht kan trainen. Het geheim, volgens Ferriss, is om je lichaam te stimuleren met de minimale effectieve inspanning.

5 Lessen van Tim Ferriss

In de afgelopen twee jaar heb ik al af en toe een experiment gedaan uit het boek. Als je dit blog blijft volgen (en daar ga ik mooi maar even vanuit), zul je zien dat ik in de komende maanden nog vaker een nieuw experiment ga doen dat is geïnspireerd door dit boek  (zie les 5). In die experimenten en artikelen ga ik de diepte in. Dit zijn de vijf grote lijnen die ik heb gehaald uit het boek.

  1. Innovatie via racepaarden en bodybuilders
  2. Van klaarkomen ga je eerder dood
  3. Variatie is overgewaardeerd
  4. Inner game verbeteren door je outer game
  5. Routekaart voor mijn volgende experimenten

#1 Innovatie

Vernieuwing komt niet uit de hoek waarvan jij het zou verwachten. Op het gebied van training en voeding beschrijft Tim Ferriss dat innovatie en vernieuwing vaak komt van ‘outliers’. Hij schrijft over de volgorde: renpaarden, bodybuilders, topsporters, rijke mensen en dan de massa.

Van de gevestigde orde zoals voedingsfabrikanten of de wetenschap hoef je geen radicale doorbraken te verwachten. Kijk naar macronutriënten (verhouding vetten, eiwitten en koolhydraten) en het timen van voeding. Bodybuilders doen dat al een eeuwigheid, pas de laatste jaren wordt dit bekender bij de massa.

#2 Van klaarkomen ga je eerder dood

In zijn boek schrijft Tim Ferriss over allerlei experimenten en wat hij er van heeft geleerd. Net als ik op dit blog doe. De kritiek ik die ik vaak krijg is: “Wat heb je er aan als je er achter komt dat je de kwaliteit van je nachtrust een stuk slechter is als je alcohol drinkt?” Betekent het dat ik een soort van robot ben die alleen doet wat optimaal is voor mijn lichaam en lijf?

Nee.

Het is een afweging die ik maak en die iedereen maak tussen wat je doet (je lifestyle) en de consequenties die dat heeft. Een voorbeeld dat Tim Ferriss geeft is dat in de New York Times (1992) een wetenschapper van de Universiteit van Wisconson aan het woord kwam. De bottom-line: hoe vaker je klaarkomt, hoe minder lang je leeft.

Het gaat zelfs nog verder. Sperma productie is een verklarende factor waarom vrouwen gemiddeld 6 jaar langer leven… Naast het feit dat het lastig is om dit experiment zelf te testen, kun je zelf een keuze maken wat je met deze informatie doet. Self tracking maakt geen robot, het zorgt dat je betere levenskeuzes kan maken.

#3 Variatie wordt overgewaardeerd

Er komt steeds meer wetenschappelijk onderzoek beschikbaar naar je vermogen om te beslissen. Het schijnt dat je elke dag een bepaalde hoeveelheid beslisvermogen hebt. Dit moet je strategisch inzetten. Als jij ‘s ochtends wakker wordt en je moet dan beslissen wat je wil gaan eten, dan heb je al een deel van je beslisvermogen uitgegeven.

De rest van de dag moet je waarschijnlijk al genoeg beslissingen nemen. Zorg daarom dat je over triviale dingen niet hoef na te denken. Zelf maak ik de avond van te voren al mijn ontbijt en lunch klaar. Er zit niet zo heel veel variatie in van dag tot dag. Dat is niet erg, want variatie in je eten wordt overgewaardeerd. Wat heb jij de laatste vijf dagen gegeten voor je ontbijt? Grote kans is dat het beperkt is tot 2 of 3 dingen.

#4 Lichaam en gest

Wil jij jezelf ontwikkelen als persoon? Is persoonlijke ontwikkeling heel belangrijk voor je? Dan kun je aan de slag met boeken en cursussen rond zelfontwikkeling. Maar veel effectiever is om aan de slag te gaan met prestaties. Zoals een bepaalde afstand kunnen hardlopen. Een aantal kilo’s kunnen squatten. Het aantal meter dat je kan zwemmen in een uur. Dat schrijft Tim Ferriss in zijn boek en daar ben ik ook het ook mee eens.

Om twee redenen. Ten eerste is het concreet en kan je de lessen spiegelen aan je eigen ontwikkeling. Het geeft jezelf houvast, een programma en duidelijke richtlijnen. Je leert plannen, afzien, herstellen en de juiste verhouding daartussen voor jouw lichaam.

Je mind en je lichaam zijn intens verbonden. Ten tweede kun je een rotweek hebben op je werk, maar toch tevreden terugkijken op de week omdat het je is gelukt om 150 kilo benchpress uit te voeren. Je maakt jezelf minder afhankelijk van anderen, zoals collega’s of klanten. Je bent zelf in control.

#5 Persoonlijke experimenten

Mijn laatste les is niet zo zeer een les in de filosofische zin, zoals je de eerste vier lessen zou kunnen zien. Zoals je wellicht wel weet doe ik elke maand een ander persoonlijk experiment. Nu ik het boek weer gelezen heb, is mijn to-do lijstje weer aangevuld.

Sneller zwemmen, slow carb dieet volgen, sterker worden in 30 dagen, gespierder worden in 30 dagen (Occam’s protocol), sneller hardlopen, Smolov’s squat routine, soepeler worden, etc. Er is nog genoeg inspiratie om dingen uit te proberen, te blijven experimenteren en innoveren.


4 Ik ben een biohacker

[mei 2018]

Door Wilfried de Jong bij het NOS Radio 1 programma Met het Oog op Morgen werd ik geïnterviewd over biohacking naar aanleiding van het overlijden van Aaron Traywick.

Interview voor Radio 1

[april 2018]

Door Jan-Henk Bouman van Fountainheads werd ik tijdens het Fysioxperience festival van de KGNF geïnterviewd.

Vlog van Jan-Henk Bouman

[maart 2018]

Door Fedde Boksma van de School voor Journalistiek in Zwolle werd ik geïnterviewd over biohacking.

Interview over biohacking

[juli 2016]

Na afloop van een lezing over biohacking bij de Permanent Beta Dag in Amsterdam werd ik geïnterviewd door Vincent Everts. Bekijk de video hieronder:

Voor BNR radio werd ik geïnterviewd over biohacking.


Meer weten?

Wil je meer weten over biohacking? Neem dan contact met me op als je vragen hebt! Ook als je me wil uitnodigen om een lezing of presentatie te geven bij je bedrijf, op je congres, symposium of bijeenkomst.

Zo sprak ik op Darefest Antwerpen over biohacking:

lezing biohacking

Leeslijst

Wil je nog meer de diepte in over biohacking? Lees dan deze artikelen:

Dit zijn externe artikelen die ik heb gebruikt:

Wat vind je van biohacking? Laat een reactie achter!

Comments 2

  1. Pingback: Biohacking: DNA hacking en lieveheersbeestjes-sex

  2. Pingback: Hack je kantoor met biophilic design - Lifehacking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.