30 dagen Uitdaging. Nut van persoonlijke experimenten

Peter Geen onderdeel van een categorie Leave a Comment

Wat voor nut heeft een dertig dagen uitdaging? In de eerste periode van dit blog deed ik elke maand deed ik een nieuwe challenge. Persoonlijke experimenten om te onderzoeken wat (bij mij) wel en niet werkt.

Inhoud van dit artikel

Uitleg 30 dagen uitdaging

Waarom een 30 dagen uitdaging? Luister hieronder naar een podcast waarin ik vertel wat ik heb gedaan, waar ik mijn inspiratie haal, waarom ik het doe en waarom jij het misschien ook zou moeten doen.


Waarom dertig dagen? Ik was geïnspireerd door een aantal inspirerende denkers. Steven Pavlina en managementgoeroe Ben Tiggelaar. Het komt hier op neer. Dertig dagen (of een maand) is een mooie periode om iets te proberen, omdat je weet dat het niet al te lang duurt.

Het is een overzichtelijke tijdsperiode met een duidelijke eindtijd. Lang genoeg ook om je gedrag te veranderen.

Persoonlijke ontwikkeling

Steve Pavlina is een grote naam in de persoonlijke ontwikkeling hoek. Op zijn weblog kwam ik voor het eerst in aanraking met de 30 dagen uitdaging. De link staat onderin.

Zijn inspiratie kwam opvallend genoeg uit de software industrie. Het viel hem op dat je veel software kon testen voor 30 dagen. Daarna kon je bepalen of je het wilde kopen of niet.

Volgens hem zijn dertig dagen genoeg om je ingesleten patronen een keer te veranderen. Door dertig dagen iets nieuws te doen, maak je de stap naar blijvende gedragsverandering kleiner.

Zijn lijst van uitdagingen is lang. Van dertig dagen geen televisie kijken, tot dertig dagen veganistisch eten of gedurende een maand elke dag een onbekende aanspreken.

Maand challenge

Van Ben Tiggelaar las ik het boek ‘Dromen, Durven, Doen’. Het gaat over gedragsverandering en hoe moeilijk dat vaak is. In zijn boek schrijft hij dat je geest moet wennen aan nieuw gedrag. Veel gedrag doe je onderbewust.

Elke dag weer.

Dat is niet verkeerd.

Als je weer bewust moet nadenken als je wilt schakelen tijdens het autorijden is dat vermoeiend. Een goede tool voor gedragsverandering is om een bepaald voornemen voor minimaal 7 dagen uit te voeren. Daarna kun je evalueren hoe het bevalt.

Hoe doe ik mijn experimenten?

Hoe doe ik dat nu meestal, die persoonlijke experimenten? Ik begin met een aantal verwachtingen. Ik lees boeken, luister naar podcasts, kijk naar video’s en documentaires en spit door artikelen om uit te zoeken welke effecten het persoonlijk experiment kan hebben.

Tips voor als jij dit ook wil doen

Met behulp van apps, gadgets en soms gewoon een simpel boekje om dingen in op te schrijven, houd ik de effecten bij. Een heel simpel experiment dat ik bijvoorbeeld deed gaat over de kwaliteit van mijn slaap en cafeïne.

Tip: soms moet je een heleboel stappen doen om te meten. Daarom gebruik ik ook altijd een dagboek om bij te houden hoe mijn project verloopt. Vaak zijn die inzichten ook interessanter dan de data en grafieken.

Een simpel voorbeeld?

Ik had een gewone maand waarin ik wel koffie dronk en een maand waarin ik geen koffie dronk. In beide maanden heb ik met een app de kwaliteit van mijn slaap gemeten.

echte bulletproof koffie

Ik deed een experiment: elke ochtend bulletproof coffee

Wat heb je eraan?

Wat heb ik er nou aan gehad, aan al die experimenten? Nou, dat zijn een aantal dingen.

  1. Zelfkennis
  2. Uit de comfort zone
  3. Gedragsverandering

Ten eerste, is het voor mij soms een bevestiging van dingen die ik al wist. Dat koffie en alcohol een negatieve invloed hebben op je nachtrust, dat wist ik eigenlijk al.

Maar goed. Iets weten is één, maar door het te ervaren weet ik wat het echt betekent. Ik ben dus niet immuun voor alcohol of caffeine.

Het kan ook leiden tot nieuwe inzichten. Ik had niet verwacht beter te gaan slapen door koud te douchen. Of dat een volle maan een negatieve invloed heeft op de kwaliteit van mijn nachtrust.

Ja, echt waar.

Doorbreek je vaste patronen en routines

Ten tweede dwing ik mezelf uit de comfort zone te gaan. Dat is voor mij misschien wel het belangrijkste. Ik zou uit mezelf nooit gewoon een maand elke dag proberen 10 duizend stappen te zetten.

Leef jij het leven soms op cruise control? Of op de automatische piloot? Dan zijn persoonlijke experimenten misschien wat voor jou? Ik houd ervan om mezelf uit te dagen. Ik zoek naar nieuwigheid en variatie.

Dat is goed voor je. Dan

Tot slot. Met mijn persoonlijke experimenten doorbreek ik mijn gewone routines en patronen. Tot slot hebben de persoonlijke experimenten soms geleid tot blijvende gedragsveranderingen. Een aantal voorbeelden?

  • Ik mediteer tegenwoordig 5 keer per week en matig mijn gebruik van koffie en alcohol.
  • Ik douche nog steeds koud en neem 2 keer per week een ijsbad.
  • Als ik me echt heel erg moet concentreren, dan luister ik naar speciale muziek en slik ik bepaalde supplementen.

Inspiratie voor mijn projecten

De persoonlijke experimenten helpen mij om een Superhuman te worden. Dat is het doel. Volgens mij zit dat op alle aspecten van je leven: voeding, beweging, hersenen, relaties, denken, productiviteit, financiën, sex, slaap, stress en meer.

Projecten om optimaal te leven

Al die elementen wil ontleden en optimaliseren. Wat is de impact op mijn lichaam, geest en leven als ik bepaalde dingen niet meer eet of drink? Of als ik een bepaalde dingen niet meer doe gedurende een maand? Of wat gebeurt er als ik nieuw gedrag introduceer in mijn leven?

Constant testen en experimenteren met jezelf kun je zien als ‘biohacking’. Voor mij is dat heel breed. Van eten, drinken, diëten, supplementen, apps, technologie, sporten, slapen, mediteren, lezen en nog veel meer. Kortom, je leven optimaliseren. Ik gebruik daarvoor elementen uit de oudheid, uit de wetenschap, uit andere landen en uit de technologie.

  1. Oudheid
  2. Wereld
  3. Technologie
  4. Wetenschap

Oudheid. Paleo lifestyle gaat over leven zoals de oermens. Uiteraard wel binnen de huidige maatschappij en tijdsgeest, ik ga nog net niet met een berenvacht door het bos rennen op zoek naar everzwijnen! Het gaat niet alleen om gezond eten zoals onze voorouders, maar ook anders bewegen, slapen, bewuster leven en zelfs koud douchen. Neem bewegen. Zo’n drie keer per week doe ik aan crossfit. Voor de rest ben ik aan het hardlopen of wielrennen. Crossfit workouts zijn voor mij ideaal. Elke training een andere trainingsprikkel voor mijn lichaam. Van aan de slag met gewichten tot intensieve en korte cardio oefeningen zoals sprinten of roeien.

Wereld. Van paddenstoelen uit Finland, ijsbaden uit Sint-Petersburg, zuurkool uit Duitsland, yakthee uit Tibet, ademhalingsoefeningen uit Rusland en Tantra oefeningen uit het Verre Oosten. Ik wil alles testen en uitproberen.

Technologie. Technologie zoals apps, wearables en gadgets kunnen je leven makkelijker maken. Je kan allerlei dingen van je lichaam meten, zoals hoe goed je slaapt, hoeveel je eet en hoeveel stappen je per dag zet. Maar je kan het ook gebruiken om je leven te verbeteren. Software die je helpen om productiever te werken of technologie waardoor je meer focus krijgt.

Wetenschap. Wat zijn de laatste wetenschappelijke inzichten? Bijvoorbeeld over de rol van je darmflora als het gaat om je gezondheid of supplementen waarmee je een bepaald gebied van je hersenen kan stimuleren.

Lezing over persoonlijke experimenten

Durf jij met je lichaam en leven te experimenteren? In november 2015 gaf ik Rotterdam een presentatie over zelfexperimenten: Zelfexperimenten Gone Bad.

Hieronder een samenvatting van mijn presentatie. Waarom hebben we af en toe van die gekken nodig die met zichzelf experimenteren?

Dit was de aankondiging van mijn presentatie:

“Zelfexperimenten zijn van alle tijden. Biohacker en blogger Peter Joosten vertelt 10 verhalen van mensen die op of met zichzelf hebben geëxperimenteerd. Soms leidde dat tot een grote doorbraak. Soms tot een gigantisch fiasco. Meestal tot een bijzonder verhaal.

Van Super Size Me tot een chirurg die zijn eigen dikke darm ging opereren. Van de ontdekker van lachgas tot gaan slapen met honing. Van 30 dagen geen sex tot de hallucinaties van Richard Feynman.

De take-away: we hebben af en toe gekken nodig die rare experimenten met zichzelf doen. Durf jij?”

PS. Voor de oplettende lezer: de titel van mijn verhaal is afgeleid van een bekende Crossfit benchmark WOD. Weet je welke?

zelfexperimenten lezing

Zoek de juiste persoon bij één van de onderstaande verhalen…

10 personen. 10 verhalen.

Dit zijn de 10 bekende en minder bekende gekken en pioniers waarover ik heb verteld. Tussendoor nog foto’s van de locatie: Het Lyceum in Rotterdam. Leuk; ook leerlingen uit de bovenbouw waren bij mijn lezing. Ondanks (of misschien dankzij) mijn verhalen over psychedelische drugs (7), fastfood eten (1) en jezelf ophangen (4).

  1. Morgan
  2. Evan
  3. Seth
  4. Nicolae
  5. Tim
  6. Max
  7. Richard
  8. Frederick
  9. Michael
  10. Napeloen

Morgan Spurlock. Bekend van zijn documentaire Super Size Me. Als experiment at hij een maand lang alleen maar bij de McDonald’s. Na 5 dagen was hij 4,5 kilo zwaarder, na een maand was hij 11 kilo aangekomen. Daarnaast had het fastfood eten een negatieve impact op zijn energie, humeur en libido. Het schijnt dat McDonald’s na de ophef over de documentaire meer ‘gezonde’ producten zoals salade’s op het menu heeft gezet.

Evan O’Neill-Kane. Bekend omdat hij in 1921 zichzelf op 60 jarige leeftijd opereerde aan zijn blinde darm. Dat was niet de eerste of laatste keer. In 1919 amputeerde hij één van zijn vingers en in 1932 opereerde hij zichzelf van hernia. Waarom? In die tijd was de anesthesie niet zo geavanceerd als nu. Hij wilde aantonen dat je prima lokale verdovingen kon aanbrengen.

Seth Roberts. Een van de grote namen in de quantified self beweging. Hij is onder meer bekend geworden van het Shangri-La dieet. Een dieet dat uitgaat van het principe dat je lichaam een bepaalde ‘setpoint’ heeft. Je lichaam past het hongergevoel aan om je setpoint te behouden. Je kan je setpoint verlagen door minder smakelijke dingen te eten of te drinken, zoals suikerwater of olijfolie. Zijn meest interessante experiment vond ik dat hij zijn slaap wilde optimaliseren. Wat helpt? Onder andere niet ontbijten, honing eten voor het slapen en meer staan op één been.

Nicolae Minovici. Deze Roemeense forensisch onderzoeker en criminoloog is bekend van experimenten waarin hij zichzelf ging ophangen. Wil je er meer over weten? Hij schreef naar aanleiding van zijn experimenten het boek ‘The study of hanging‘. Dit boek van 200 pagina’s verscheen in 1940 in zowel het Roemeens als in het Frans.

IMG_8544

De deelnemers aan mijn lezing

Tim Ferris. Deze auteur en ondernemer was één van mijn voorbeelden om te starten met persoonlijke experimenten. Van verschillende diëten (Slow Carb) tot optimaal trainen, hij testte van alles. Zijn recente aandacht gaat uit naar ketose. Ketose is een staat van je lichaam, waarbij je bijna volledig op vetverbranding functioneert. Of je in een staat van ketose zit, kun je meten aan de hand van je ademhaling. Wetenschappers zijn nog volop bezig met het onderzoek naar dit dieet. Val je er echt zo makkelijk van af? Kan het ook helpen tegen bepaalde ziekten?

Max Joseph von Pettenkoffer. Deze Duitse wetenschapper (Universiteit van München) richtte zijn professionele leven op hygiëne. Hij pleitte voor schoon drinkwater, frisse lucht en een goed werkende riolering. Hij was één van de eerste onderzoekers die ervan was overtuigd dat cholera niet werd overbracht door direct menselijk contact, maar door de lucht. Om dat te bewijzen dronk hij zelf een cocktail met cholera. Hij merkte er niets van. In 1901 pleegde hij zelfmoord, omdat hij zwaar depressief was.

Richard Feynman. Richard was een briljant natuurkundige. Hij won in 1965 de Nobelprijs voor zijn onderzoek naar kwantumelektrodynamica. Hij maakte ook deel uit van de onderzoekscommissie naar het ongeluk met de ruimteveer Challenger in 1986. Maar naast een briljant fysicus, was hij ook bekend als brandkastkraker, bongospeler en tekenaar. Hij was geïnteresseerd in psychedelische drugs, maar was bang dat het zijn werk als natuurkundige zou belemmeren. Later in zijn carrière ging hij dit toch doen, onder andere door het innemen van ketamine. Hij bleef gefascineerd door de hallucinaties die hij hierdoor kreeg en wilde dit gebruiken in zijn reguliere werk.

Frederick Hoesler. Hij is bekend geworden van het non-calorisch dieet. Hij kwam er achter dat normaal voedsel ongeveer 52 uur erover doet om door je lichaam te gaan. Hij experimenteerde met voeding. Zo at hij ook bananenschillen, zaagsel en glas. Glas doet er trouwens 40 uur over om door je lichaam te gaan. Een dag per jaar (!) at Frederick wel normaal. Met zijn moeder op Eerste Kerstdag.

Permanent Beta dag 7

Het Lyceum

Michael Weisend. Michael werkt als onderzoeker op het militaire vliegveld Wright-Paterson in Ohio. Daar doet hij onderzoek naar transcranial direct current stimulation. Dit houdt in dat je door het zetten van zwakstroom op je hersenen je meer focus krijgt en je beter kan concentreren. Geen wonder dat het leger dit een interessante technologie vindt. Als hoofdonderzoeker test hij zichzelf. Een groot litteken op zijn onderarm liet hem zien dat ze op zoek moesten naar nieuwe type elektroden…

Napoleon Hill. Hij behield naar eigen zeggen zijn seksuele energie door zich voor langere tijd te onthouden van ejaculaties en orgasmes. Het meest optimale voor een man schijnt een onthouding van 30 dagen te zijn. Eerder schreef ik daar trouwens een artikel over: Optimale orgasmes, ochtenderecties en testosteron.

Mijn presentatie

Ben je benieuwd naar mijn presentatie? Hier staan de slides die ik heb gebruikt.

Mijn presentatie op SlideShare.

Mislukkingen

Iedereen kent de succesverhalen van persoonlijke experimenten. Dat iemand door zelftesten ontdekt wat voor invloed koffie of alcohol heeft op je leven? Of een verandering van een etensstijl op je gezondheid. Toch mislukken persoonlijke experimenten soms.

Dat is niet erg.

Nut van persoonlijke experimenten

Tim Ferris zette mij ooit op het spoor van persoonlijke experimenten. Hoe kun je effectiever trainen? Welke invloed hebben koolhydraten op je gewicht? Wat betekent koud douchen om af te vallen?

Zeker met de komst van internet zijn er steeds meer mensen die zelf experimenten uitvoeren en de resultaten delen via blogs of social media. Dat is ook mijn bedoeling met mijn blog. Zelf dingen proberen omdat ik nieuwsgierig ben én omdat ik het leuk vind.

Voorbeelden van gefaalde experimenten

Begin oktober (2014) had ik een paar voorbeelden van gefaalde experimenten. Sommige zijn gewoon stom, andere komen door externe factoren en andere goede experimenten bedenk ik te laat. Hieronder drie voorbeelden.

  1. Stomme fouten
  2. Externe factoren
  3. Kennis achteraf

1: Stomme fouten

Ik moet er goed om letten. Zowel in mijn metingen als in mijn gedrag kunnen fouten optreden. Een voorbeeld wat betreft de metingen. Mijn Fitbit en slaap app vergeet ik af en toe aan te doen als ik ga slapen.

Wat betekenen de resultaten dan als ik een aantal nachten per maand hierdoor mis?

Maar ook qua gedrag. Zeker als het gaat om voeding dat is voorbereiding essentieel. Wat als ik een maand lang geen koolhydraten wil eten? Als ik niet elke avond voor een werkdag mijn lunch maak, dan loopt het experiment in de soep.

2: Externe factoren

Het laatste weekend van september vierde ik met een groep vrienden het Oktoberfest in München. Ik had best een drukke periode op mijn werk gehad in de weken ervoor. Twee dagen later was het 1 oktober. In oktober wilde ik beginnen met mijn eiwitpoeder challenge.

Maar goed, op 2 oktober werd ik ziek.

Met griep en koorts kon ik niet trainen en had ik geen zin om eiwitpoeder, melk en kwark te eten. Consequentie? Ik rek mijn experiment een paar weken op. Mijn persoonlijke experimenten voer ik niet dogmatisch uit.

3: Kennis achteraf

Ik was dus ziek geworden na het Oktoberfest. Toen ik bijna weer beter was, bedacht ik me dat het een mooie mogelijkheid was om een experiment uit te voeren. Kan ik aan de hand van mijn slaapmetingen zien hoe de griep zich ontwikkeld? Kan ik dat relateren aan een cijfer van hoe ik me voel ‘s ochtends en ‘s avonds?

Dat zou een leuk experiment zijn. Helaas, dat laatste bedacht ik me pas toen ik alweer beter was.

Is het nou erg?

Nee. Het leukste is natuurlijk om te schrijven over alle eclatante successen die je hebt gehaald met persoonlijke experimenten. Maar niet alles lukt. Soms probeer ik een experiment, mislukt die en probeer ik er een andere draai aan te geven (zie voorbeeld 3).

Persoonlijke experimenten iets voor jou?

Persoonlijke experimenten blijven me fascineren. Voor mezelf komt dat uit een nieuwsgierigheid. Nieuwsgierigheid naar mijn eigen lichaam en leven. Hoe kun je dat optimaliseren? Maar ook een nieuwsgierigheid naar nieuwe technologie: wat kunnen we allemaal van onszelf meten en monitoren.

Superboeiend.

Meer weten?

Doe jij aan persoonlijke experimenten? Of ken je nog een ander verhaal over zelfexperimenten? Laat het me weten in de comments!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.