Vetpercentage meten. De 3 beste manieren!

In Artikel, Gezondheid by Peter3 Comments

Vetpercentage meten. Hoe doe je dat? Op welke manier kun je dat nu het beste doen? Het is handig om je vetpercentage te weten.

Vetpercentage meter

Kilo’s lichaamsgewicht vergeleken met iemands lengte zegt namelijk niet zo veel. Je kan wel zwaar zijn, maar dit gewicht zit in vet of in spieren. Met het vetpercentage kun je specifieker kijken hoeveel progressie je maakt.

Als je minder zwaar wordt, hoe komt dat dan? Verlies je vet? Of verlies je alleen spieren? Als je dat zeker wil weten, dan moet je af en toe je vetpercentage meten. 

Ik heb mijn vetpercentage op drie manieren getest.

  1. Weegschaal
  2. Meetlint
  3. Huidplooimeter

De metingen kwamen uit tussen de 7,63% en 18%! Wat zegt dit? Wat is de beste manier?

1 Vetpercentage meten weegschaal

De eerste methode die ik heb getest is de bio impedantie weegschaal. Dit werkt als volgt. Een zwak elektrisch stroompje loopt van de ene voet naar de andere. Op basis hiervan wordt je lichaamsweerstand gemeten. Omdat vet de stroom slecht geleid, betekent een hoge lichaamsweerstand een hoger vetpercentage.

De weegschaal combineert vervolgens je lichaamsweerstand met je lengte, geslacht, mate van sportiviteit en leeftijd.

Een nadeel van deze methode is dat je hydratiegraad een sterke invloed heeft op de meting. Heb je net gesport en weinig gedronken, dan heb je een hogere lichaamsweerstand. Hierdoor lijk je een hoger vetpercentage te hebben.

Dit bleek ook uit mijn eerste meting bij de sportschool. Na een work-out van 60 minuten had ik een vetpercentage van 18% (dit was een tanta inner scan weegschaal).

Een tweede meting, anderhalf week later, deed ik namelijk op nuchtere maag met één glas water op. Op de Inventum weegschaal had ik een vetpercentage van 8,5% en was mijn spiermassa 43,1 kilo. Een verschil van bijna tien procent!

Huidplooimeter om vetpercentage te meten

Vetpercentage meten met een huidplooimeter

2 Meetlint vet meten

De tweede methode die je kan gebruiken om je vetpercentage te meten is met een meetlint. Met de US Navy Methode meet je drie dingen. Je lengte, je buikomvang en de omtrek van je nek.  

De formule voor mannen is: 86,10*LOG(buikomvang –omtrek nek)-70,041*LOG(lengte)+30,30. Op internet kun je calculators vinden waar je alleen je maten in hoeft te voeren. Met mijn 1,90 cm, 38 cm (nek) en 83 cm (buik) kwam ik op 12,8%.

NB. Een link naar online calculators van je vetpercentage staat onderin

3 Vetpercentage meten huidplooimeter

De derde methode die ik heb gebruikt is de huidplooimeter. Het Engelse woord is caliper. Ik heb zelf een huidplooimeter gekocht om mezelf goed te kunnen meten. Een andere omschrijving is: het meten van je vetpercentage met een tang.

Eigenlijk moet je een ervaren deskundige je laten meten, bijvoorbeeld op de sportschool. Met de instructies op deze website heeft mijn vriendin me gewoon kunnen gemeten. Dat kan ook, maar is iets minder betrouwbaar dan wanneer een expert het doet die daar veel ervaring mee heeft.

Met de huidplooimeter heb je diverse meetschalen waarmee je kan rekenen. Met de 7 punts Jackson/Pollock kwam ik op 7,63%, de 4 punts op 8,5% en de 3 punts op 7,9%.

NB. Een link naar hoe je moet meten, staat onderin

Beste methode om vetpercentage te meten

De methode om je vetpercentage te meten met een meetlint, vind ik persoonlijk het beste. Het is makkelijk te doen en je kan het zelf doen. De metingen met een huidplooimeter zijn waarschijnlijk wat nauwkeuriger, maar je moet dit altijd door iemand anders laten doen.

In mijn beleving is het belangrijkste dat je een methode consistent toepast. Ik probeer mezelf op de eerste zondag van de maand ’s ochtends te meten. Dan kun je ook bijhouden of je lichaam nog in vorm is, qua fitheid en vetpercentage.

Meer weten?

Dit zijn externe links die ik heb gebruikt:

Meet jij je vetpercentage? Welke methode gebruik jij? 

Direct Meer Energie en Focus -
met 9 Simpele Hacks

Download de GRATIS cheatsheet en ontdek hoe je vandaag nog Meer Energie en Meer Focus kunt krijgen (+ Kortingsvoucher, Receptenboek en meer)
JA, dat wil ik!

Comments

  1. Pingback: Lifelog jaar 2013 - Project: leven

Leave a Comment