Waarom elke BBQ hipster man een keer het vegan dieet moet proberen

In Gezondheid, Persoonlijke experimenten by Peter3 Comments

Ik ga een maand veganistisch eten. Waarom? Wat zijn lekkere veganistische recepten? Ga ik er door afvallen? Waarom wat mij betreft elke BBQ hipster man die denkt dat die niet zonder vlees kan, het een keer moet proberen.

Veganistisch dieet plan

Ik heb een plan. Een maand lang ga ik het veganistisch dieet volgen. Geen vlees. Geen vis. Geen boter, kaas en eieren. Compleet veganist. Of zoals je het wil noemen: ‘whole-foods-plant-based’ of ‘plantaardig’. In ieder geval een stapje strikter dan vegetarisch. Als vegetariër eet je geen vlees, vis of gevogelte. Als veganist eet je daarnaast ook nog eens geen dierlijke producten, zoals de melk van een dier (of afgeleide producten), de eieren van een dier of andere dierlijke dingen.

Zoals honing. Ehm tja, wat is honing eigenlijk van de bij? Antwoord: bijen zetten de nectar van een bloem om in honing. Echt strikte veganisten dragen of gebruiken echt niets dierlijks, zoals leren schoenen of een wollen trui. Zo ver ga ik niet. Mijn leren schoenen ga ik niet weg doen voor een maand. Wel ga ik alleen nog maar plantaardige voeding eten en drinken. 

Dat is best een ding voor mij. Dat begon al toen ik vroeger klein was. 

Leven zonder vlees en vis 

Mijn ouders hadden vroeger een vouwwagen. Misschien is het typisch voor die tijd, zo in de jaren ’90 van de vorige eeuw. Tegenwoordig zie ik ze nog heel af en toe rijden. Een vouwwagen lijkt op een caravan, alleen dan minder hoog en het is veel meer werk om op te zetten.  

Mijn broertje en ik vonden het niks. Dan had je uren achterin de auto gezeten (nee, we hadden nog geen tablets of schermen om televisie te kijken) en dan kwam je eindelijk op een camping in het midden van Frankrijk of Duitsland aan. We wilden dan gewoon spelen en rondjes over de camping fietsen. Maar nee. We moesten onze ouders eerst helpen met het opzetten van de vouwwagen.

Als je nog geen idee hebt waar ik het over heb, een vouwwagen is een soort kruising tussen een caravan en een tent. Met een hele constructie van stangen maakten we een tent bovenop het onderstel. Die tent vouw je uit. Vandaar de naam.

“Koude gebraden kippenpoten voor onderweg.”Het hoogtepunt van mijn vakantie als kind

Goed, ik dwaal af. De hoogtepunten van die reis naar de camping waren de pauzes. Mijn moeder had vaak de avond van te voren twintig kippenpoten in de oven gebraden. Kippenpoten zijn net als pizza’s. Koud zijn ze de volgende dag vaak nog lekkerder. Ok, dat van die pizza vinden sommige mensen wel raar. 

Mijn moeder nam soms ook wel groente en fruit mee, zoals wortels, appels en bananen. Maar dat vonden wij saai. Als we de kippenpoten konden kluiven ergens in Noord-Frankrijk, dan was de vakantie begonnen. 

vlees eten

Dit moet ik even een maand missen. Waarom eigenlijk?

Barbecue hipsters

Vroeger hield ik van barbecueën. Zeker in mijn studententijd. Ik woonde in een studentenhuis in de Schilderswijk in Groningen. Het was kleine straat met oude herenhuizen. Op de 2e verdieping hadden we een heerlijk dakterras. We moesten daarvoor nog wel door een kamer van een huisgenoot, maar hij vond dat niet zo erg. 

Bij de supermarkt haalden mijn vrienden en ik dan een krat bier, de goedkoopste hamburgers uit de diepvries, dozen met frikandellen en kiloknaller kippenpoten. Plus een paar stokbroden, een paar bakken huzarensalade, mayonaise en ketchup. Vervolgens konden we een hele avond staan barbecueën.

De avond was meestal onderverdeeld in drie delen:

Deel 1: de barbecue aandoen en stokbrood met salade eten
Deel 2: veel vlees eten
Deel 3: melkpoeder op het vuur gooien en de rest van het bier opdrinken
Oh, en deel 4 (ahum): de barbecue uitplassen…

Zeker, mijn vrienden en ik waren barbecue hipsters. Maar ook daarbuiten hielden we van vlees. Van spekjes door de pasta en smac (uit blik) door de macaroni tot kipsaté met rijst. 

Advertentie



WTF, waarom doe ik dit?

Wat is er dan gebeurd? Ten eerste vind ik het altijd leuk om mijn voedingspatroon een beetje in de war te schoppen. Vorig jaar heb ik ook al een keer een maand lang vegetarisch, veganistisch en rauw veganistisch gegeten [link onderin], dus helemaal nieuw is het niet. 

Het is eigenlijk een optelsom van een aantal dingen. Een paar weken geleden werkte ik met Seph samen in het centrum van Amsterdam. We gingen ergens lunchen en hij vertelde dat hij veganist was. De belangrijkste reden dat hij daarbij noemde was duurzaamheid. Voor een kilo vlees is een paar kilo voer en zijn honderden liters water nodig. Neem biefstuk. Voor een kilo biefstuk is 25 kilo voer nodig. 

“Als iedereen in Europa geen vlees en eieren meer eet, dan halen we voor 2020 al de milieudoelstellingen.”Evert Nieuwenhuis

Volgens journalist Evert Nieuwenhuis kost het produceren van voedsel veel grondstoffen en is het goed voor meer dan een kwart van alle door mensen veroorzaakte uitstoot van broeikasgassen [link onderin]. Heel concreet: als alle Europeanen geen vleesproducten en eieren zouden eten, behaalt de Europese Unie al voor 2020 de helft van haar milieudoelstellingen. Eet jij elke dag vegetarisch (dus nog niet eens veganistisch), dan ben je verantwoordelijk voor 20% minder CO2 uitstoot. 

Gaat de toename van CO2 door, dan is dat desastreus voor onze planeet. Op de Singularity University the Netherlands Summit in het najaar van 2016 sprak André Kuipers. De oproep die hij vaker deelt: “De opdracht aan de mensheid is even eenvoudig als complex: samen goed voor onze planeet zorgen. We kunnen nergens anders heen.”

Wat je ook denkt van Trump en steenkolenfabrieken in China, het start met de dingen die je zelf kan doen. Om te beginnen met minder vlees eten dus. 

Andere argumenten dan

Veganisten en vegetariërs hebben vaak ook nog een heleboel andere argumenten, zoals dierenleed en je gezondheid. Dierenleed vind ik erg om te zien. Over 50 tot 100 jaar kijken volgende generaties waarschijnlijk met verbazing en afzien terug op hoe wij met dieren omgaan in de veeteelt en slachthuizen. 

“Vegetariërs onderpresteren, zijn minder mentaal belastbaar en krijgen sneller blessures.”Ton Leenders (krachttrainer van o.a. Sven Kramer)

Of het echt veel gezonder is, daar heb ik mijn twijfels bij. In mijn podcast aflevering zei Ton Leenders, de krachttrainer van onder meer Sven Kramer, dat hij geen veganisten wil begeleiden omdat die veel sneller blessures krijgen, minder mentale belastbaarheid hebben en onderpresteren.  Volgens hem is er niets mis met dierlijke vetten, een conclusie die ik ook voor mezelf trok nadat ik een maand lang het Weston Price dieet had gedaan.

Ik draai het daarom liever om: ik eet in principe plantaardig, maar eet af en toe eieren, vlees of vis. Alleen niet deze maand. Dan eet ik helemaal geen eieren, vlees of vis. 

vegan dieet plan

De basis van het veganistisch dieet. Veel groenten en fruit.

Veganistisch dieet schema

Wat is mijn schema voor deze maand? In de afgelopen jaren heb ik wel vaker met diëten geëxperimenteerd, dus ik weet redelijk goed wat ik kan verwachten. De belangrijkste succesfactor om een veganistisch dieet schema vol te houden is de voorbereiding.

Alle dierlijke producten moet ik voor het einde van de maand opmaken. Daarbij moet ik zorgen voor een goede voorraad van veganistisch eten. Veel groenten, fruit, noten, brood, kokosolie en pindakaas.

De notenpasta’s zijn essentieel. Als ik het even wat moeilijker heb, dan zijn de verleidingen het grootst. Om dat te weerstaan, moet er genoeg pindakaas, chocolade (geen melk, dat mag niet) en crackers op voorraad zijn. 

Veganistisch dieet, sport en afvallen

Deze maand heb ik nog wel een uitdaging. Samen met naamgenoot Peter probeer ik me te kwalificeren voor de Beach Throwdown. Dat is een CrossFit toernooi op het strand van Scheveningen. Op één dag moeten we met ons tweeën drie workouts doen. Die moeten we dan zo snel mogelijk, met zoveel mogelijk herhalingen of zo zwaar mogelijk doen. Mensen die CrossFit doen, weten wat ik hiermee bedoel. 

De laatste maand van de trainingen en de dag van de kwalificaties vallen in de maand dat ik veganistisch eet. Om blessures te voorkomen en snel te herstellen, zorg ik dat ik genoeg plantaardige eiwitten door mijn smoothies ga mengen. Normaal krijg ik de eiwitten binnen via eieren, vlees en kwark. Collageen, dat helpt voor mijn pezen, gewrichten en botten, kreeg ik binnen door het drinken van getrokken bouillon en oersoep. Maar dat is nu allemaal no-go voeding.

Oh ja, waarschijnlijk ga ik wel afvallen door het veganistisch eten. Maar dat is niet zo gek. Elke keer als je een bewuste wijziging doet in je voedingspatroon, dan reset je oude patronen en word je meer bewust van wat je eet. Daarbij is de energiedichtheid in kilocalorieën in plantaardige voeding meestal lager dan in dierlijke voeding. Kortom, om niet te veel gewicht te verliezen moet ik wel veel genoeg blijven eten. 

Advertentie



Veganistisch dieet recepten 

Hoe ga ik het volhouden? Gelukkig doet Susan deze maand met mij mee. Doordat we samen veganistisch gaan eten, verwacht ik dat we het makkelijker volhouden. Ook heb ik eerder al veganistische recepten getest [link onderin]. We gaan veel Indiase curry, groentesoep (met groentebouillon), smoothies, meer bonen (zoals falafel en gerechten met rijst en granen eten.

De laatste tijd ontbijt ik meestal met alleen koffie, dus dat hoef ik niet te veranderen. Ik denk dat ik voor een zware training wel ga ontbijten, bijvoorbeeld met havermout met amandelmelk of rijstemelk. Het vereist misschien wat aanpassingsvermogen en meer creativiteit, maar zo moeilijk is het niet. Zeker niet als je thuis bent.

Lastiger vind ik het om uit eten te gaan met vrienden of familie. Dan voel ik me soms lastig, omdat ik zo nodig dit dieet wil volgen. Gelukkig zijn ze wel wat van mij gewend, dus dat zal nu ook wel goed komen. 

Af en toe kopen we een hamburger bij Diekerhof, een slager in Amersfoort. Volgens mij de lekkerste hamburgers die er zijn. Verder kopen we sinds 3 maanden vlees van De Woeste Grond, zoals worst en stoofvlees. Dat is duurzaam, diervriendelijk en grasgevoerd vlees. Ze zitten in Musselkanaal (provincie Groningen), dus dat vind ik als geboren en getogen Groninger stiekem ook wel leuk.

Verwachtingen vooraf

Wat zijn mijn verwachtingen voor dit experiment? Er zijn een paar dingen die ik wil onderzoeken en ervaren door veganistisch te eten. 

  1. Hoe gemakkelijk is het?
  2. Hoe presteer ik?
  3. Hoe gezond is het? 
  4. Hoe reageren anderen?

#1. Is het makkelijk vol te houden? Wat zijn mijn zwakke momenten? Wat kan ik daar tegen doen? Wat zijn mijn favoriete vegan recepten? Als je uit eten gaat of onderweg bent, wat is dan slim om te kopen?

#2. In de komende maand wordt er best wel veel van me gevraagd, vooral fysiek. Ik moet namelijk trainen naar een kwalificatie waar zowel uithoudingsvermogen, snelheid, explosiviteit als kracht worden gevraagd. Maar ook cognitief wil ik niet minder presteren. Of is het andersom? Ga ik door volledig plantaardig te eten juist slimmer en sterker worden?

#3. Is het nu gezonder of niet? Behalve dat ik goed naar mijn lichaam luister (zie punt #2), ga ik ook een paar metingen doen. Zo laat ik mijn bloed en mijn darmflora testen aan het einde van de maand [link onderin].

#4. Wat doet het veganistisch eten met mijn omgeving? Zijn er meer mensen mee bezig? Vinden ze mij lastig? Welke argumenten hebben zij om juist wel of niet te kiezen voor een veganistisch dieet?

Is er nog iets dat jij zou willen weten of laten onderzoeken door mij? Laat een reactie achter!

Conclusie

Hier moet je nog even op wachten. Net zoals ik moet wachten op de spareribs totdat deze maand voorbij is. 

Meer weten?

Wil je weten welke diëten ik allemaal heb getest? Wil je nog meer tips, ook over andere onderwerpen? Schrijf je in voor mijn wekelijkse nieuwsbrief en je ontvangt gratis mijn Biohacking Cheatsheet, dan hoef jij al die diëten niet zelf te testen.

Leeslijst

Eerder schreef ik deze artikelen over dit onderwerp

Dit zijn externe links die ik heb gebruikt:

  • Artikel: Dit betekent vlees eten voor onze planeet

Hoe denk jij hier over? Laat een reactie achter!

Direct meer energie en focus -
met 9 simpele hacks

Download de GRATIS cheatsheet en ontdek hoe je vandaag nog meer energie en focus kunt krijgen.
DOWNLOAD

Comments

  1. Thibault

    Ik vind het argument dat veganisme automatisch beter voor de planeet is altijd veel te makkelijk gemaakt. Als je ziet hoeveel bos er wereldwijd wordt gekapt om op een vreselijk onduurzame manier landbouw te bedrijven.. Daar is het hele ecosysteem onder de streep echt niet beter mee af. Het onderliggende probleem is dat we simpelweg met teveel mensen zijn, dat lossen we niet op door met z’n allen alleen nog maar planten te eten. Of misschien wel, aangezien onomstotelijk vaststaat dat onze evolutionaire voorouders al meer dan 3 miljoen jaar dierproducten eten. Dan durf ik op basis van alleen maar dat evolutionaire feitje wel te voorspellen wat er gebeurt als we een experiment gaan houden om daar in één generatie opeens mee te stoppen. Als we naast doorgaan met ons idee om chemie met voeding te combineren en dan ook nog eens met z’n allen tegen onze biologie ingaan door geen dierproducten meer te eten stijgt de onvruchtbaarheid wellicht zo hard door dat we het onderliggende probleem wél aanpakken..

  2. Tanja

    Wat goed van je! Ik volg zelf sinds drie jaar een ” Paleo-AIP” leefwijze (“AI, dus naast geen granen, zuivel en bonen, ook geen eieren, noten, zaden) vanwege een chronische ziekte. Ik heb ook wel eens vegan geprobeerd (& glutenvrij &low fat), Dat ging ook goed, maar ik vond het sociaal veel lastiger. Nu een combi: als ik alleen eet geen dierlijke producten en als ik samen eet “doe ik niet zo moeilijk” (en eet dan AIP). Dat vinden de meeste familie en vrienden al lastig genoeg,
    Wat voor jou heel belangrijk is is deze maand is vooral voldoende kokos, bladgroenten en zeewier eten en evt wat “superfoods” zoals moringa en chlorella. Dan ga je vast niet minder presteren.
    Succes!

Leave a Comment