quantified self

Wat is quantified self?

In Artikel, Innovatie by Peter2 Comments

‘Quantified self’ is kennis over jezelf, je lichaam en je mentale gesteldheid, door het gebruik van kwantitatieve data. Wat is quantified self? Hoe zit het met quantified self in Nederland? Wat zijn goede wearables, tools en apps?

In dit artikel alles wat je wil weten over quantified self.

Quantified self definitie

Quantified self helpt met het monitoren van je lichaam en gedrag. Zelf maak ik het onderscheid tussen de aanpak en de impact van quantified self. Hoe de categorieën en de elementen daarbinnen met elkaar samenhangen, dat staat in dit model.

wat is quantified self

Model quantified self

Aanpak

Onder Aanpak gaat het om de praktische kant. Wat kun je doen als je wil starten met quantified self? Dit gaat over: activity tracker (wearables), apps, tools en methode.

1 Activity trackers (of wearables). Dit zijn apparaten die je op of rond je lichaam kan dragen. De meest bekende voorbeelden zijn de intelligente stappentellers. Deze draag je om je pols en ze meten diverse dingen. Niet alleen hoeveel stappen je zet per dag, maar ook hoeveel calorieën je verbrandt en hoe goed je slaapt.

2 Apps. Apps zijn programma’s op de smartphone. Er zijn tal van quantified self apps beschikbaar die je kan gebruiken om dingen in je leven te meten. Dit begon voor mij met het meten en monitoren van mijn trainingen met apps als Runkeeper en Strava.

Tegenwoordig kun je bijna alles bijhouden met je smartphone. Soms doet de telefoon dat zelf met de sensoren die het zelf heeft. Soms moet je als gebruiker dingen invoeren, bijvoorbeeld wat je stemming op een bepaald moment is of welke film je net hebt gezien (en wat je oordeel daarover was).

3 Tools. Een derde manier om te meten en monitoren is met behulp van tools. Hiermee bedoel ik een derde categorie naast de wearables (punt 1) en apps (punt 2).

Oneerlijk Voordeel op je Concurrenten


Is je bedrijf of organisatie voorbereid op de toekomst? Wat is de impact van technologische ontwikkelingen zoals biohacking? Welke bedreigingen en kansen levert dit op en hoe speel je daarop in?

Vul hieronder je emailadres in en ik stuur je de Biohacking Businessclass whitepaper direct toe!

Zelf heb ik bijvoorbeeld een slimme slaapsensor die mijn slaap meet. Of een weegschaal die is aangesloten op het internet en die ook de luchtvochtigheid en temperatuur in de slaapkamer kan meten.

3 voorwaarden van een goede tool, app of wearable.
Het belangrijkste van een goede quantified self tool? Voor mij zijn dat drie dingen. 1. Geen gedoe. Het moet makkelijk te gebruiken zijn. 2. Interconnectiviteit met andere programma’s. Dus je moet je data makkelijk kunnen delen. 3. Als gebruiker moet je zelf je privacy niveau kunnen instellen.

4 Methode. Ik gebruik quantified self om mezelf te meten en te monitoren. Dat geldt op allerlei niveau’s en gebieden. Op vier niveaus kun je quantified self toepassen.

  1. Input: wat heb ik gegeten of gedronken?
  2. Fysiek: gewicht, hartslag, bloeddruk, cholesterol en andere indicatoren.
  3. Mentaal: mate van geluk, tevredenheid, beoordeling van de nachtrust, etc.
  4. Prestaties: aantal kilometers hardgelopen, aantal verbrande calorieën , etc.

Je kan alles in je leven meten en monitoren. Niet alleen je gezondheid. Dit zijn een aantal elementen die je kan bijhouden.

  • Energie. Hoeveel gas, water en elektra gebruik je per dag? Hoeveel benzine of diesel verbruik ik per week? Hoeveel brandstof verbruik ik gemiddeld per kilometer?
  • Stemming. Hoe voel ik me gedurende de dag? Naar welke muziek luister ik op welke momenten in de week?
  • Productiviteit. Hoeveel tijd denk ik te besteden aan een taak/project en hoeveel tijd heb ik er daadwerkelijk aan besteed? Hoeveel e-mails verstuur ik per dag?
  • Creativiteit. Wanneer heb ik de meest originele ideeën? Op welke manier kan ik creatieve oplossingen verzinnen?
  • Reizen. Hoeveel kilometer leg ik per dag af op de voet, op de fiets, met de auto en met het openbaar vervoer? Hoeveel dagen van mijn leven ben ik in het buitenland geweest?
  • Sport. Wat is mijn hartslag tijdens het hardlopen? Hoeveel gewicht kan ik bankdrukken? Hoe lang duurt het voor ik herstel van een intensieve work-out?

Mijn methode om mezelf te meten en monitoren verschilt per situatie. Het gaat mij er meestal om welk gedrag ik wil beïnvloeden (zie punt 5) of naar welk onderdeel van mijn leven ik nieuwsgierig ben. Soms is dat meer op sport gericht, op andere momenten meer op mijn gezondheid of productiviteit.

Impact

Onder Impact vallen: gedrag, innovatie en big data, gezondheidszorg en maatschappij.

5 Gedrag. Persoonlijke data op zichzelf is niet interessant. Ik vind quantified self vooral boeiend als het gaat om mijn eigen gedrag.

Dat wordt ook wel de ‘feedback loop’ genoemd. In quantified self staan drie vragen centraal wanneer mensen vertellen over wat ze van hun leven ‘tracken’. Niet het verzamelen van data, maar de interpretatie en het gebruik is interessant.

Wat kun je er uit kan afleiden en hoe je daarmee je gedrag voor de volgende keer kan aanpassen? Dit zijn de drie vragen die centraal staan:

  • Wat heb ik gedaan?
  • Hoe heb ik dat gedaan?
  • Wat heb ik er van geleerd?

Het gaat om persoonlijke data een kader te geven, dat is quantified. Door een kader kun je de sprong maken van quantified naar meaningful.

Concreet: als ik in mijn persoonlijke data zie dat ik productiever ben als ik naar een bepaalde muzieksoort luister, dan kan ik die afspeellijst op Spotify aan zetten als ik die extra focus nodig heb.

6 Innovatie en big data. Persoonlijke data kan een enorme aanjager zijn van innovatie. Dit komt door het ‘big data’. De definitie hiervan is een grote berg (ongestructureerde) data waarop je algoritmes kan loslaten en analyses op kan doen.

Als patiënten die aan dezelfde aandoening leiden met elkaar data gaan delen, kan dat leiden tot ontdekkingen die eerder nog niet waren gedaan. Dat is de kracht van de grote getallen.

Een andere term die hiervoor wordt gebruikt is ‘quantified us’. Ik geloof dat ‘quantified us’ de kracht van de massa gaat gebruiken en de gevestigde orde van de gezondheidszorg en andere instituties op de kop gaat zetten.

7 Gezondheidszorg. De gezondheidszorg is bij uitstek een bedrijfstak die op de kop gezet kan worden door big data van patiënten, zorgaanbieders, zorgverzekeraars en specialisten.

Door de data van individuele gebruikers te combineren kunnen we als massa voor radicale doorbraken zorgen in de gezondheidszorg. Sneller ziektes oplossen. Sneller een diagnose stellen.

Of naar mijzelf toe. Als ik bij een arts kom, dan worden op dat moment soms nog metingen gedaan. Bijvoorbeeld van mijn bloeddruk of bloedsuiker. Dat is op één moment. Tegenwoordig houd ik zelf dat soort data elke dag bij.

Waarom kan ik niet mijn data alvast naar de dokter sturen? Dan zijn de metingen daar helemaal niet meer nodig.

8 Maatschappij. Niet alleen zorginstellingen kunnen profiteren van quantified self en het combineren van persoonlijke data.

Hoe zit het met commerciële partijen? Van wie is de data die jij verzamelt op je app als je aan het hardlopen bent? Hoe zit het met je privacy?

Een andere maatschappelijke implicatie ligt er voor de overheid. Voor overheden, zoals gemeenten, is het ideaal om te zien hoe mensen door de stad of door het land bewegen. Door dat slim in kaart te brengen en hierin te sturen, kunnen we files en milieuvervuiling verminderen.

Dat brengt andere vragen naar boven.

Zijn mensen wel zo volgzaam? Laten we ons leiden door algoritmes? Of doen we dat misschien al?

quantified self

Een sporttest (links) en mijn hersengolven meten (rechts)

Mijn verhaal

Ik was geïrriteerd.

Mijn sporthorloge gaf wel aan hoe hard ik liep, hoeveel kilometer ik had gelopen en wat mijn gemiddelde snelheid was.

Maar mijn hartslag weergeven? Ho maar.

Goed, je,kunt denken: “Dan maar lekker lopen op gevoel”.

Niets voor mij. Ik heb een dwangmatige impuls om alles te kwantificeren. Om te sporten is mijn hartslag het ultieme meetinstrument.

Lopen op gevoel is niets voor mij. Wat als ik nu veel harder kan? Of wat als ik over 5 minuten totaal instort, omdat ik nu veel te hard ga? Die gedachten spoken door mijn hoofd op het moment dat mijn hartslagmeter niet werkt.

Ik wil altijd optimaal trainen en presteren.

Timothy Ferriss is ook één van de pioniers van quantified self. In zijn andere boek ‘The Four Hour Body’ las ik hierover, ongeveer in 2012. Toen begon ik steeds meer te volgen van Dave Asprey.

Ik dacht: “Dit is wat ik tof vind!”

Ik ben bezeten om alles wat ik doe vast te leggen, te kwantificeren en vervolgens te verbeteren. Steeds enthousiaster raakte ik over self tracking en biohacking. Mijn belangrijkste vraag is: Hoe kun je optimaal leven?

Ik besloot dat te gaan onderzoeken. Wat betekent dat, optimaal leven? Kan dat met behulp van technologie zoals apps, tools en gadgets. Moet je anders eten, bijvoorbeeld volgens het paleo dieet? Of moet je elke ochtend ontbijten met boter en koffie?

Wat als ik nou elke dag een ander onderdeel van mijn leven ga aanpakken? Ik doe persoonlijke experimenten doen om mijn lichaam, geest en leven te optimaliseren.

Alles wat ik nu nog meer doe, zoals het schrijven over training, biohacking, gezondheid, denken, spiritualiteit, reizen, lifehacking en meer? De basis van mijn blog ligt echt bij quantified self.

Overigens heb ik me daarin ook ontwikkeld. Soms ga ik nu hardlopen zonder meetinstrumenten op mijn lijf of in mijn broekzak.

Puur op gevoel. Dat is best fijn.

hardlopen quantified self

In 2014 deed ik mee aan de Slob en Slootrace in Landsmeer. Echt geen goed idee om met allerlei gadgets te gaan rennen dan!

Meer weten?

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact met me op als je vragen hebt! Ook als je me wil uitnodigen om een lezing of presentatie te geven bij je bedrijf, op je congres, symposium of bijeenkomst. Dat kan onder meer door hieronder je mailadres in te vullen.

Je naam

Je e-mailadres

Maak je keuze

Je telefoonnummer (niet verplicht)

Kijk trouwens naar mijn lezingen pagina voor een overzicht van waar en waarover ik heb gesproken. Daar staat ook een lijst met referenties. Zo sprak ik bij Hacker Hotel over quantified self.

spreker quantified self

Lees deze 5 artikelen

Wil je nog meer de diepte in over quantified self, self tracking en lifelogging? Hoe je het doet en wat de impact is? Lees dan deze 5 artikelen.

  1. Quantified self. Lifestyle, gedrag en lezingen.
  2. Quantified Self Nederland. Alles wat je wil weten! 
  3. Quantified Self. 12 trends, visies en toekomst.
  4. Mijn DNA analyse bij 23andMe
  5. Innovatie in de gezondheidszorg

Wat wil je weten over quantified self? Laat een reactie achter!