Paleo congres

Paleo Leefstijl: paleo dieet, beweging, slaap en meer!

In Artikel, Gezondheid by Peter5 Comments

Paleo leefstijl. Is paleo meer dan alleen voeding, het paleo dieet? In dit artikel een verslag over paleo voeding, paleo lifestyle en het belang van weinig stress en genoeg bewegen. 

BONUS: wat is mijn visie op de toekomst van voeding-, dieet- en leefstijl advies? Dit vertelde ik op mijn lezing op het Ancestral Health Symposium 2016 in Leiden. 

Paleo leefstijl

Voor mij is het helder. Onder het paleo dieet valt niet alleen voeding. Ik bekijk het holistisch. Paleo gaat om een filosofie over je hele leefstijl. Je kan nog zo gezond eten volgens het paleo dieet.

Maar wat als je daarnaast rookt? Of de hele dag zit? Of een heleboel stress hebt?

Meer leven zoals onze voorouders is voor mij de kern. Niet alleen in voeding, maar ook als het gaat om gevarieerd bewegen, hoe je sport (veel sprinten en gewichtheffen) en hoeveel je in de natuur bent. Dit vind professor Frits Muskiet ook, zo kun je verderop lezen.

Toekomst paleo dieet

Het Ancestral Health Symposium vond op 22 oktober plaats in Leiden. Het thema is ‘water en vuur’. De organisatie had weer een indrukkende line-up kunnen regelen. De keynote sprekers zijn Prof. dr. Alessio Fasano en prof. dr. Wil Roebroeks.

Fasano is Kinderarts en gastro-enteroloog. Daarnaast is Fasano oprichter en directeur van het Center for Celiac Research van het Massachusetts General Hospital for Children en hoogleraar aan Harvard Medical School. Roebroeks is paleo antropoloog bij de Universiteit van Leiden. Hij gaat in op de rol van vuur bij de evolutie van de mensheid.

Naast lezingen waren er ook clinics. De clinics gaan over hardlopen op blote voeten, thee voor je darmen en natuurlijk bewegen. De laatste wordt verzorgd door Mina en Lucie, zij waren eerder te gast in mijn podcast [link onderin].

Mijn lezing gaat over de toekomst van het paleo dieet

Zelf heb ik ook een lezing houden met als titel ‘Paleo 2.0. De toekomst van evolutionaire geneeskunde’. Het gaat over ontwikkelingen als biohacking en quantified self. Hoe verhoudt zich dat tot een paleo lifestyle? Wat is het dieet van de toekomst? De presentatie staat onderin dit artikel.

lezing dietist

Mijn lezing in Leiden. Mijn presentatie staat onderin dit artikel.

Ancestral Health Symposium Nederland 

Het Ancestral Health Symposium 2015 vond plaats in Groningen. Ik was daarbij en schreef een verslag. 

Waarom in Groningen? Er is niets verkeerd met Groningen. Ik bedoel, ik heb er zelfs nog gestudeerd. Niet dat ik toen iets deed met het paleo dieet. Zeker toen ik nog intensief trainde bij de roeivereniging was het voor mij: pizza, krentenbollen en stroopwafels.

Mijn favoriete recept: pasta, crème fraîche, spek, kaas en pesto. Als je me destijds zou vertellen dat ik het ‘paleo dieet’ zou moeten proberen, zonder zuivel, bonen en (bewerkte) koolhydraten, dan zou ik heel hard lachen. 

Groningen is de paleo hoofdstad van Nederland

De oorsprong ligt van Groningen als paleo hoofdstad van Nederland komt vooral door de inzet van een paar vooruitstrevende wetenschappers.

Met name op het gebied van de evolutionaire geneeskunde. Dat begon met Frits Muskiet, maar later bijvoorbeeld ook met Remko Kuipers en Esther Nederhof. Zij was samen met een groep vrijwilligers de drijvende kracht achter het eerste Ancestral Health Symposium in Nederland.

model paleo leven

Model van professor Muskiet

Paleo leefstijl 

Klinisch chemicus professor Frits Muskiet was ook één van de eerste sprekers op het symposium. Hij wond er geen doekjes om: “Vijfennegentig procent van de huidige ziekten heeft te maken met hoe we leven”. Lifestyle is dus belangrijk.

Veel belangrijker dan de genen die je hebt meekregen. Niet alleen voeding is belangrijk, maar ook voldoende slaap, beperkte chronische stress, voldoende beweging, een gezonde darmflora en weinig vervuiling.

Het is heel lastig om daar één element uit te filteren. Dat komt omdat ze allemaal invloed op elkaar hebben. Bijvoorbeeld: omdat je veel stress hebt op je werk, slaap je slecht, waardoor je sneller slechter gaat eten. Quick-fixes helpen niet. Muskiet: “Een smoothie met superfood alleen gaat je niet helpen. Je moet je hele lifestyle willen aanpassen.”

Als je lifestyle niet op orde is, dan leidt dat tot een chronische systematische lage mate van inflammatie en ontstekingen in je lichaam. Dit leidt tot insuline resistentie in het lichaam, wat zorgt voor het metabool syndroom (of stofwisselingssyndroom).

Deze diagnose wordt gesteld bij bijvoorbeeld abdominale obesitas, verlaagd HDL cholesterol, verhoogde bloeddruk, diabetes of hypertriglyceridemie. Later in de middag werd in een lezing door professor Gertjan van Dijk chronische stress nog extra benadrukt als belangrijke factor in de tegenwoordige tijd voor obesitas. 

 

paleo symposium nederland

Geen bewerkte koolhydraten bij de lunch. Helemaal paleo proof!

Vis eten

Oké, als smoothies dus niet op de oplossing zijn, wat dan wel? Misschien denk je aan de Franse paradox, waarbij de Fransen weinig aan hart- en vaatziekten lijden omdat ze elke avond één of twee glazen rode wijn drinken. 

Helaas. Het komt omdat ze daar heel veel vis eten. Vette vis, zoals sardientjes en zalm. Dat bevat goede omega 3 vetten en vitamine B12.

Bewegen

De dag van het symposium ging dus niet exclusief over voeding. Meerdere lezingen gingen over bewegen, zoals hardlopen. Gelukkig was het ‘practice what you preach’. Naast de lezingen waren er ‘s ochtends en tijdens de lunchpauze meerdere clinics.

Tijdens de pauze liepen sowieso veel mensen even naar buiten om in de herstzon wat vitamine D mee te pakken.

Wat betreft bewegen, kunnen we ook nog veel leren van onze voorouders. We zitten tegenwoordig te veel. Achter ons bureau, op de autostoel en op de bank. Zitten is niet per se slecht, maar het gaat om de afwisseling. Loop eens wat vaker rond en doe oefeningen om je lichaam te blijven prikkelen. 

Ancesteral Health verslag

Tussendoor clinics om beter te bewegen.

Sport: vet of koolhydraten discussie

Naast lezingen en clinics was er ook een paneldiscussie. Professor Noakes (Zuid-Afrika) en professor Brouns (Maastricht University) gingen met elkaar de discussie aan over voeding voor sporters. Vooral van Brouns was dat wel knap, omdat hij zich mengde in het hol van de leeuw.

Zeker nadat ‘s ochtends bij de start van het symposium via een videopresentatie de bevindingen van de Leidse onderzoekers Pijl en Van Zuuren waren gepresenteerd. Uit een systematische review van wetenschappelijke literatuur kwamen zij tot de conclusie dat mensen met het metabool syndroom baat hebben bij het paleo dieet. 

Over de discussie dan. Noakes en Brouns kwamen er niet helemaal uit. Waar ze het wel over eens waren, is dat zeker ultrasporters (meer dan 2 uur sporten) sowieso baat hebben bij vet als energie in plaats van koolhydraten.

Na afloop had ik nog een interview met professor Noakes over voeding voor CrossFit, de rol van eiwitten en hardlopen [link naar artikel staat onderin].

Noakes paleo

Met Professor Noakes. Het interview met hem komt later online

Van 4 poten naar 2 benen

De evolutieleer is boeiend. De basis achter de paleo lifestyle is dat we eigenlijk als mens nog niet echt zijn aangepast aan het leven in de huidige tijd. Met de huidige voeding, te veel zitten, te weinig slapen en te weinig (of eenzijdig) bewegen. 

Professor Bert Otten (bewegingswetenschappen) ging in zijn presentatie in op de ontwikkeling van het menselijk lichaam. De 3 dingen die ik heel boeiend vond aan zijn verhaal is:

  1. waarom de mens op 2 benen is gaan lopen
  2. de complexiteit van lopen
  3. het houden van een ‘open mind’

#1 Waarom is de mens ooit op 2 benen gaan lopen? Volgens Otten zijn daar verschillende theorieën over, maar is daar nog geen consensus over. Sommige wetenschappers denken dat de mens makkelijker door het water kon bewegen (de zogenaamde wateraap theorie), dat we minder last hadden van zonnestraling (minder oppervlakte blootgesteld aan de zon) of dat we door rechtop te staan makkelijker met elkaar konden praten. 

#2 Lopen is ontzettend complex. Het duurt een mens na de geboorte ongeveer 10 jaar om dit te leren. Wat wel fascinerend is, is dat de hersenen niet alles regelen. Lopen is een continu samenspel tussen je hersenen, spieren, botten, pezen, je zenuwstelsel en de omgeving. 

“Waarom is de mens ooit op 2 benen gaan lopen?”Bert Otten (Rijksuniversiteit Groningen)

#3 Hij eindigde zijn lezing met een quote van de filosoof Daniël Dennet. Wees je altijd bewust van het gevaar van ideeën. Met andere woorden; probeer altijd met een ‘open mind’ te kijken naar ontwikkelingen en andere meningen.

Paleo symposium Nederland

Insuline hypothese

Het is best lastig, de laatste spreker zijn op een symposium. Zeker op een zaterdag. Toch deed de Zuid-Afrikaanse professor Tim Noakes dat met verve. Met een ontwapende vrolijkheid, zijn persoonlijke ervaring en met rake woorden. “Artsen, voedingsexperts en diëtisten moeten gaan toegeven: we hebben het altijd fout gehad”. Hij noemt dat de grootste medische blunder in de geschiedenis. 

In zijn boek ‘The Lore of Running’ schreef hij eerder nog dat koolhydraten de basis zijn voor sportprestaties en voor je gezondheid. Nadat hij als hardloper zelf diabetes kreeg, kwam hij tot een ommekeer. Volgens hem leiden teveel koolhydraten tot insuline resistentie. Dat heeft weer allemaal nare gevolgen zoals obesitas en andere moderne ziektebeelden zoals hart- en vaatziekten. 


Conclusie

[UPDATE november 2017] Er heerst wetenschappelijk nog een flinke discussie over de insuline hypothese die professor Noakes aanhangt. De laatste paar maanden ben ik zelf iets genuanceerder naar dit onderdeel gaan kijken.

Een zeer groot deel van de principes en thema’s uit de paleo leefstijl blijven recht overeind staan, zoals genoeg bewegen, stress reductie en voedzaam eten. Volgens mij ontstaan er veel welvaartsziekten door de ‘mismatch’ van onze huidige leven met hoe wij zijn ontwikkeld. Alleen zou het ook heel goed kunnen komen door teveel eten in plaats van de zogenaamd verkeerde dingen eten. Dit punt kwam uitgebreid aan bod in de podcast interviews met Chi Chiu en Rob van Berkel.


Presentatie

Ben je benieuwd naar mijn verhaal op het Ancestral Health Symposium 2016 in Leiden? De presentatie staat hieronder:

Deze links heb ik gebruikt: LINKS PRESENTATIE 

Wil je daar meer over weten? Link naar het Ancestral Health Symposium staat onderin. 


Meer weten?

Wil je meer weten over paleo lifestyle? Lees dan deze artikelen:

Dit zijn relevante podcast interviews:

Dit zijn externe links die ik heb gebruikt:

Was jij er ook bij? Of wil je nog iets weten? Laat het me weten in de comments!

Comments

  1. als je depressie ziet als verdere toename van insuline-resistentie, tekort aan juiste voedingsstoffen dan kan de oerleefwijze (paleo) je heel wat brengen door suikers te laten staan, vis en schaaldieren te verhogen (en daardoor ook je jodiuminname). Ik zie bij cliënten altijd veel verbetering van ook geestelijke klachten.
    Let wel: bij zware depressies oid altijd eerst naar huisarts en door laten verwijzen. Maar voeding kan zoveel doen op dit gebied!

  2. Pingback: We bleven niet onopgemerkt op #ahsnl15 #wandeljesexy #verwilderjewerkplek | Oergezond bewegen met de alignment gurus

  3. Goed artikel over een boeiend seminar! Ik ben een paar maanden geleden “overgestapt” op Paleo en de website paleo-lifestyle.nl heeft me daar erg goed bij geholpen!

Leave a Comment