koffie stoppen

Welke ontwenningsverschijnselen krijg je na het stoppen met koffie?

In Gezondheid, Persoonlijke experimenten by Peter9 Comments

Ontwenningsverschijnselen na het stoppen met koffie? Koffie is heerlijk. Ik kan niet zonder minimaal twee of drie koppen koffie per dag. Zeker als de wekker om kwart over zes gaat. Dan heb ik een sterke bak espresso nodig om de dag te beginnen.

Welke ontwenningsverschijnselen krijg je na het stoppen met koffie?

Inhoud van dit artikel:

Heb jij het al een keer gedaan, stoppen met koffie? 

Ontwenningsverschijnselen koffie

Er kleeft een belangrijk nadeel aan het drinken van koffie. Cafeïne maakt je psychisch afhankelijk. Mensen die stoppen met koffie drinken krijgen te maken met hoofdpijn en concentratieproblemen. Deze ontwenningsverschijnselen duren tussen de vijf tot tien dagen (bron).

Het laat op de avond drinken van koffie kan leiden tot slapeloosheid, oorsuizen of duizeligheid. Dit heeft ook te maken met cafeïne.

Hoe is dit voor mij? 

Eigenlijk drink ik ‘s avonds nooit koffie, omdat ik al merk dat ik door koffie slecht in slaap val.

Voordelen koffie (4x)

Wat zijn de voordelen van het drinken van koffie?

  1. Voorkomen van ziektes zoals Parkinson, Alzheimer en hart- en vaatziekten
  2. Antioxidanten die onder meer je geheugen verbeteren en kans op diabetes verminderen
  3. Meer focus en alertheid (en een beter humeur)
  4. Meer kracht en uithoudingsvermogen als je gaat sporten

#1 Het drinken van koffie kan een aantal ziektes te voorkomen. Onderzoekers hebben gevonden dat er een sterk verband is tussen het drinken van koffie en een lagere kans op Alzheimer op latere leeftijd. Daarnaast zou de cafeïne de kans verlagen op de ziekte van Parkinson (bron).

Een ander onderzoek wees uit dat als je 3 tot 5 koppen koffie per dag drinkt, je dan het minste kans hebt op hart- en vaatziekten (bron). Dit kwam uit een meta studie naar 36 onderzoeken. 

Hoe zit het met kanker dan? In sommige onderzoeken komt naar voren dat koffie de kans op kanker verhoogt. Andere onderzoeken stellen juist weer dat het de kans op kanker verlaagt, zoals dit onderzoek naar leverkanker (bron).

Alzheimer en Parkinson voorkomen met koffie drinken

#2 Andere voordelen zijn dat koffie belangrijke antioxidanten levert en het geheugen verbetert. De antioxidanten in koffie zorgen ervoor dat de kans op diabetes type 2 lager wordt (bron). Dit komt onder meer doordat bepaalde stofjes in de koffie (de polyphenols, niet de caffeine) je insuline gevoeligheid verbeteren. 

#3 Als jij regelmatig koffie drinkt, dan merk je dat koffie je scherper maakt. Dat klopt, dat komt met name door de cafeïne. Die maakt je scherper en alerter.

Het is een boost voor je geheugen (zie #2) en je presteert cognitief beter (bron). Een ander voordeel is dat jij je beter voelt. Koffie (zelfs decaf) verbetert je humeur (bron).

#4 Het meest optimale is het drinken van kop koffie voordat je gaat sporten ‘s ochtends. Dit komt door de caffeine. In technische termen is koffie 1,3,7 trimethylxanthine zuur. 

Sportonderzoekers hebben aangetoond dat caffeine het uithoudingsvermogen verbeterd van wielrenners, hardlopers en roeiers. Ook heeft het een positief effect op snelheid, kracht en vermogen voor sprinters. 

Bij tennissers blijkt caffeine bij te dragen aan (slag) nauwkeurigheid, behendigheid en kracht. Caffeine zorgt er ook voor dat jij je minder snel moe voelt. In essentie kun je daarmee langer doorgaan. 

De meeste mensen krijgen gemiddeld 238 milligram caffeine binnen per dag. Dat staat gelijk aan 2 tot 3 koppen koffie. Teveel koffie heeft een negatief stresseffect op je bijnieren. Het meest optimaal is dat je 1,2 milligram per kilo lichaamsgewicht binnen krijgt. Voor mij is dat ongeveer 1 kop koffie. 

Koffie ontwennen verschijnselen

Mijn favoriet! Espresso

Bloeddruk en koffie

Volgens wetenschappers heeft koffie geen invloed op iemands bloeddruk. Dit is wel het geval als je incidenteel koffie drinkt.

Ik drink nu elke dag koffie. Op mijn bloeddruk zou koffie dus geen effect moeten hebben. Volgens mijn digitale bloeddrukmeter heb ik een gemiddelde bloeddruk. Mijn bovendruk is gemiddeld 110, mijn onderdruk 78.

Mijn mini experiment: koffie heeft geen negatieve gevolgen voor mijn bloeddruk.



Effect: maand geen koffie drinken

Af en toe drink een maand geen koffie. Eerder deed ik een persoonlijk experiment hiermee. 

Ik wil onderzoeken wat koffie met mij doet. Of beter gezegd, het ontbreken van koffie. Ik was met name benieuwd naar de volgende dingen: 

  • Krijg ik last van onwenningsverschijnselen, zoals hoofdpijn of concentratieproblemen?
  • Wat gebeurt er met mijn bloeddruk en bloedsuikerspiegel?
  • Ben ik meer of minder alert? Werkt mijn geheugen minder goed?
  • Hoe gaat het sporten, heb ik een betere of slechtere uithoudingsvermogen zonder koffie?
  • Slaap ik beter nu ik geen koffie meer drink?

Ontwenningsverschijnselen maand geen koffie

Het drinken van koffie ben ik eigenlijk al normaal gaan vinden. Dagelijks twee tot drie koppen koffie horen bij mijn routine. Op het moment dat je daar abrupt mee stopt, dan krijg je te maken met ontwenningsverschijnselen.  Dit duurt ongeveer 10 dagen.

Hoofdpijn en ik voelde me een beetje suffig

Ik heb het ook gemerkt. Vooral de eerste vijf dagen was ik af en toe een beetje suffig en had ik last van hoofdpijn. Niet dat ik niet meer goed kon werken, maar ik merkte het wel.

Stoppen met koffie ervaringen

Mijn overtuiging is dat het goed is om af en toe je eigen gewoonten ter discussie te stellen. Ik was zo gewend aan koffie, dat ik er minder van kon genieten. Door een maand geen koffie te drinken, was de eerste kop koffie die ik op 1 juni had werkelijk goddelijk lekker.

Door jezelf af en toe de leuke dingen te onthouden (koffie, chocolade, alcohol, brood, etc.) ga je het juist meer waarderen.

Je leeft bewuster.

 

Bloeddruk en koffie

Ik was heel benieuwd wat er zou gebeuren als ik dan weer een grote mok (300 milliliter) zou drinken. Op 1 juni om 10.45 was mijn bloeddruk 126/72 met 43 hartslagen per minuut. Na een grote kop koffie heb ik mijn bloeddruk opnieuw gemeten. Het duurt ongeveer 30 minuten tot de cafeïne zijn werk in je lichaam doet.

Mentaal merkte ik het wel. Ik werd helemaal hyper en voelde me messcherp. In de meting van mijn bloeddruk om 11.25 kwam dit niet naar voren. Ik had 110/72 met 44 hartslagen per minuut. De bovendruk is dus met 16 millimeters kwikdruk verlaagd. De onderdruk bleef onveranderd, net zoals mijn hartslag. Zoals verwacht is de invloed van koffie op bloeddruk klein.

Hetzelfde gold overigens mijn bloedsuikerspiegel. Vooraf was deze 4,4 mmol/liter en achteraf 4,3 mmol/liter. Ineens een shot koffie heeft geen invloed op je bloedsuikerniveau.

Bloeddruk en bloedsuiker meten

Sporten en koffie

Mijn verwachting was dat koffie een positief effect heeft op de sportprestaties. Nadat ik mijn eerste kop koffie weer had gedronken ben ik naar de sportschool geweest.

Tot mijn verbazing kon ik op alle apparaten (shoulder press, chest press en lunge) met meer gewichten trainen dan voorheen. Eigenlijk zoals ik had verwacht. 

 

Slapen en koffie

Mijn verwachting was dat ik beter zou slapen op het moment dat ik geen koffie meer drink. Dat klopt gedeeltelijk. Ik merk wel dat ik sneller in slaap val (inslaap insomnia). Waar ik vroeger nog wel een halfuur kon sluimeren en draaien, ben ik nu vaak al in een paar minuten vertrokken.

Van te vroeg wakker worden  of gedurende de nacht vaak wakker worden (doorslaap insomnia) had ik al geen last. Door geen koffie te drinken heb ik hier gelukkig ook niet opeens last van gekregen.



 

Afhankelijk van koffie?

Zoals al eerder geschreven is het belangrijkste nadeel van koffie de psychische afhankelijkheid. Vooral in de eerste tien dagen zorgt dit voor hoofdpijn en concentratieproblemen. De eerste dagen had ik hier ook last van. Het is ook de gewenning.

Elke ochtend starten met een kop koffie is een ingesleten gewoonte waar ik eigenlijk nooit meer bij stil sta. Wat dat betreft is een maand geen koffie drinken wel een leuke manier om je eigen gewoonten ter discussie te stellen.

Nu dan?

Wat is mijn routine nu dan? Af en toe dan drink ik een week geen koffie met caffeine. De smaak van decaf koffie is ongeveer gelijk aan reguliere koffie, zeker als je een wat beter merk koopt. Het is alleen wat minder scherp en intens. 

Mijn routine nu: af en toe een week decaf

Door af en toe een week te stoppen, merk ik dat mijn lichaam weer een reset krijgt. Je lichaam raakt gewend aan de koffie. Als ik na een week weer begin met koffie met caffeine drinken, dan voel ik me een stuk alerter en scherper. 

Meer weten?

Eerder schreef ik deze artikelen.

Stop jij af en toe met het drinken van koffie? Wat zijn de effecten voor jou? Laat het me weten in de comments!

Schrijf je in voor de gratis 7-daagse minicursus!
Alles weten over gezonder leven?
Inclusief: gratis cheatsheet | laatste nieuws over gezondheid | slimme tips | awesome hacks
Inschrijven
Uitschrijven = 1 druk op de knop
Goed artikel? Steun mij Peter op Patreon voor de prijs van 1 Tall Cappuccino bij de Starbucks!

Comments

  1. Pingback: 30 dagen geen koffie challenge (update) - Project: leven

  2. Pingback: Starten met quantified self (update) - Project: leven

  3. Pingback: Bevindingen van een maand geen koffie - Project: leven

  4. Monique

    Via alternatief arts te horen gekregen beter stoppen met veel koffie drinken heb ik het over minimaal 2 liter zelf gezette filterkoffie met wolkje melk.merk helemaal niks aan afkick verschijnselen altans hoofdpijn en slapeloosheid. Wel heel de dag honger en moe ontzettend moe…heb nu ook een maand op maximaal 4 kopjes gezeten en ben het beu ga gewoon door met koffie drinken

  5. Egbert

    Hoi Peter. Leuk weer je experiment. Is het weer koffie gaan drinken en dan beter presteren in de sportschool ook niet een ( beetje) placebo effect…wellicht…
    Ik gebruik t trucje ook hoor, en steeds weer, want de werking is meetbaar aangetoond, vandaar. Dus doen maar. Maar is het ook niet een beetje placebo misschien……
    Denk jij ervan.

    Trouwens, iets wat ook werkt bij mij is….ginkgo. Al geprobeerd / ken je het??

    Groetjes, Egbert

  6. Egbert

    Oja. Tip: Wat kan, bij filterkoffie zetten, 50 % decafe en 50 % met cafeïne gebruiken….dus 50/50 koffie. Doe ik al lang. Nice hè

  7. Heidi Weij-Baas

    Ik ben nu 3 dagen gestopt met koffie drinken voel me vreselijk suf en moe totaal geen energie en ook hoofdpijn!
    Ik schrik er een beetje van dat dit door de koffie komt! En dat ik toch zo verslaafd was, ben!
    Ik stop ook wel eens een maand met alcohol en daar heb ik minder last van! Pfff die koffie slaat nergens op
    Hoe rot ik me eigenlijk voel! En ik heb ook de hele dag trek! Maar ik ga het volhouden want ik ben namelijk
    Ook zeer benieuwd naar de voordelen van het stoppen!

  8. Coralie

    Begin februari ben ik gestopt met cappuccino drinken. Ik dronk ongeveer 1 a 2 per dag, elke dag. Telkens ging er door mijn gedachten heen ‘waarom stop je niet?’ Vooral omdat ik merkte dat ik geregeld hoofdpijn had en me niet echt optimaal voelde . De eerste paar dagen voelde ik me vreselijk vooral enorme hoofdpijn en geen energie. Nu ben ik bijna twee weken verder en ik voel me echt goed. Ik ga nog steeds naar coffee places, drink thee of lekker een sapje. Ik merk dat ik geen behoefte heb om weer een cappuccino te drinken. Ik heb weer meer energie zonder dat ik die cappuccino shot nodig heb en ook minder hoofdpijn. Erg blij!!

  9. erik

    1e dag nu van heel veel…1 tot 2 kannetjes per dag,
    Vanmorgen overgeslagen en nu vanavond ook..ik heb normaal nooit hoofdpijn en nu behoorlijk bah

Leave a Comment