functioneel trainen en bewegen

Gezonder en fitter worden. Hoe doe je dat? 12 tips!

In Training by peterjoosten0 Comments

Gezonder en fitter worden. Hoe doe je dat? Wat moet je doen? Wat moet je eten? Hoe moet je bewegen? In dit artikel 12 tips om gezonder en fitter te worden. Je hebt daar niet alleen maar technologie en gadgets voor nodig.

Inhoud van dit artikel

A. 5 tips om gezonder en fitter te worden

Heb je alle nieuwe gadgets nodig om je (sport)prestaties te verbeteren? Nou, helemaal niet. Tijdens de Biohacker Summit in Helsinki vertelde fitnessexpert en biohacker Ben Greenfield over betaalbare alternatieven om te trainen op hoogte, in de hitte, in de koude en nog veel meer.

Ben Greenfield is één van mijn favoriete podcasters. Hij is zelf zowel triatleet als bodybuilder geweest. Hij gebruikt (net als ik) supplementen en technologie om zijn gezondheid, fitheid en algehele prestaties te een boost te geven. Toch is hij geen biohacker die alleen maar focust op gadgets en nieuwe technologie. Regelmatig grijpt hij terug naar de natuur. 

Je hebt dus niet alleen maar technologie nodig. 

Ben Greenfield interview

Op de Biohacker Summit in Helsinki. Lees hier mijn hele verslag van de dag.

Nee, de natuur biedt je al meer dan genoeg. Neem deze 5 voorbeelden:

  • Moet je Electrical Muscle Stimulation machine kopen? > ongeveer 800 euro (op AliBaba)
  • Moet je een trilplaat kopen? > 1.000 euro (je wil wel een goede)
  • Moet je vloeibaar voedsel gaan eten? > 35 euro (voor 5 dagen)
  • Moet je een sauna gaan bouwen in je huis? > 1.000 euro (dat ook nog eens een kleintje)
  • Moet je elke week een cryotherapie sessie doen? > 90 dollar per sessie in New York (vliegtickets niet meegerekend)

Kortom, lees de rest van dit artikel en bespaar 3.000 euro

1. Elektrostimulatie? Zitten tegen de muur

Elektrostimulatie om je spieren te trainen, dat raakt steeds bekender. Zelf traint Ben ook regelmatig met een EMS (electrical muscle stimulation) apparaat. In zijn workout combineert hij interval hardlopen op een loopband met EMS. Na een korte sprint zet hij tijdens het wandelen zijn EMS aan om zijn arm en borstspieren te trainen.
Het voordeel? Met EMS worden je gewrichten minder belast. 

Statische training is top

Het nadeel? EMS apparaten zijn behoorlijk prijzig. Gelukkig kan je hetzelfde bereiken door statische oefeningen. Ga bijvoorbeeld tegen de muur zitten (zonder stoel natuurlijk). Dit is vooral handig als je veel aan het reizen bent, bijvoorbeeld op luchthavens. Doe een aantal statische oefeningen (denk ook aan ‘planks’) om een andere trainingsprikkel te krijgen. 
Electrical_muscle_stimulation

Trainen met elektroden (EMS)

2. Trilplaat? Jumping Jacks

Misschien moet je denken aan oude vrouwen of Bekende Nederlanders die ooit zweerden bij hun trilplaat. Dat is niet zo gek, want het werkt wel. De voordelen van de vibraties door een trilplaat is dat je lymfeklieren beter gaan werken en dat je bloed beter door je lichaam gaat stromen. Zeker na een zware workout is dat wel prettig om de afvalstoffen af te voeren. 
Moet jij nou een trilplaat gaan kopen?
Nee, je kan het voor 0 euro ook zelf doen. Als je elke ochtend 100 jumping jacks doet, dan bereik je hetzelfde effect op je systeem van lymfeklieren en je bloedvaten. 3-2-1, go! 

3. Shake? Gezond en onbewerkt voedsel

Ben jij druk? Hoe ideaal is het als je niet meer hoeft te koken. Ok, wel in het weekend voor je vriend(in) of voor vrienden. Maar voor de rest? Geen wonder dat je op de Biohacker Summit ook een vloeibare lunch kon krijgen. In Nederland kennen we dat ook wel, denk bijvoorbeeld aan Soylent.
Dat is prima. Of niet?
Ok, alle belangrijke micronutriënten, mineralen en vitaminen zitten er in voldoende mate in. Precies in de meest optimale samenstelling van macronutriënten (vetten, eiwitten en koolhydraten). Maar gaat dat niet voorbij aan het gevoel van voedsel in onze mond? Aan het sociale en culturele component van eten en drinken? Start met het eten van onbewerkt voedsel, net als vroeger. Daar wordt (en blijf) je gezond van. 
ambronite

Op de Summit heb ik ook een vloeibare lunch van Ambronite gedronken. Of gegeten?

4. Sauna? Met 3 laagjes sporten

Warmte therapie is effectief. Een bezoek aan de sauna is niet alleen lekker, maar ook goed voor je. De doorbloeding in je lichaam verbetert, je hebt een lagere lichaamstemperatuur als je sport, een lagere hartslag in rust en je wordt meer ontspannen (de hitte in de sauna stimuleert je parasympatische zenuwstelsel). Op de lange termijn schijnt regelmatig saunabezoek ook veroudering tegen te gaan. 

Moet je daarom een sauna gaan klussen in de douche?

Nee, je kan wat extra laagjes kleding aantrekken en je gewone workout doen. Wil je het effect van deze warmtetraining vergroten? Slik dan voor de training het supplement Niacine. Niacine (vitamine B3) speelt een belangrijke rol in de aanmaak van vetzuren. De Niacine stimuleert het loslaten van giftige stoffen in je lichaam. Je ontgift dus door flink te zweten. In de sauna of met flink ingepakt aan het hardlopen.
In de zomer.  Veel plezier!

5. Cryotherapie? Koude douche

Er is steeds meer bewijs dat koude therapie goed is. Geen wonder dat bedrijven daar op inspringen. Waar anders dan in New York? Het bedrijf Kryo Life adverteert dat ze cryotherapie aanbieden. Hun belofte: 3 minuten cryotherapie staat gelijk aan het verbranden van 800 kilocalorieën. Andere voorbeelden: boost van je immuunsysteem, endorfines (gelukshormonen) komen vrij en je rimpels verminderen…

Het alternatief?

Spring in een koude rivier, ga zitten in een koud bad of ga elke dag koud douchen. Dezelfde voordelen als een sessie van 90 dollar bij Kryo Life. Maar of je dan ook in 3 minuten 800 kilocalorieën kan verbranden?

 

B Functioneel trainen om fit te worden

Functioneel trainen en bewegen, hoe werkt dat? Op de Super Lifestyle Summit van november 2015 gaf Leroy Naarden (Pure Pharma en Crossfit Zuid) een lezing over functioneel trainen en bewegen. In dit artikel de video, een uitleg van functioneel trainen en de lessen die ik uit de lezing heb gehaald. 

Wat is functioneel trainen? 

Crossfit hoort bij een super lifestyle

Waarom hebben Susan en ik Leroy gevraagd om te komen spreken? Tijdens het eerste Summit ging het over stress, hartritmevariabiliteit en voeding (het bulletproof dieet). De line-up van de Summit van het najaar bestond al uit een discussie over het paleo dieet, een lezing over je hersenen en de laatste trends in biohacking. 

Om echt een super lifestyle te hebben, moet je het volgens ons ook hebben over bewegen en trainen. We doen allebei Crossfit. Volgens ons de allerbeste manier om te sporten, door de afwisseling, intensiteit en het aanleren van nieuwe vaardigheden (zoals Olympisch gewichtheffen, turnoefeningen en een handstand in de vrije ruimte). Volgens ons staat functioneel trainen dus gelijk aan Crossfit.

Klopt dat?

Video: Leroy Naarden over functioneel trainen

In de onderstaande video zie je de lezing van Leroy op de Super Lifestyle Summit. Onder de video staat een samenvatting in de vorm van 7 lessen over functioneel trainen die ik heb geleerd. 

7 lessen over functioneel trainen

Welke lessen heb ik geleerd over functioneel trainen en bewegen? Onder andere de 4 oefeningen die je elke dag zou moeten doen om gezond oud te worden. 

  1. Functioneel trainen en Crossfit zijn niet per se hetzelfde. Leroy: “Als je doel is om mee te doen aan wedstrijden bodybuilding, dan hebben je trainingen een andere functie. Daarmee is Crossfit niet hetzelfde als functioneel trainen”. 
  2. Ideeënsex. Het combineren van ideeën en concepten uit diverse hoeken om weer nieuwe ideeën te krijgen. Ik doe het zelf ook wel eens, maar ik heb er nu ook een (sexy) woord bij.
  3. De gouden cirkel: dat is de why, how en what. De focus ligt meestal op het ‘how’. Denk aan trainingsschema’s en artikelen in populaire magazine’s. Het gaat veel minder om het waarom, terwijl dat de start moet zijn als je aan de slag gaat met trainen en bewegen. 
  4. De curve van ziekte naar welzijn naar fitness. Voor de meeste mensen is de staat van welzijn voldoende. Ga je voorbij welzijn naar fitness, dan lever je op bepaalde generieke onderdelen van je fitheid in. Bijvoorbeeld: echt trainen voor een marathon gaat vaak ten koste van je kracht. 
  5. Wandelen. Onze voorouders deden dit ontzettend veel en wij tegenwoordig veel te weinig. Wandelen is heel goed voor je en complexer dan je denkt. Je lichaam moet diverse beweegcomponenten tegelijk aansturen, haar balans houden, spieren aanspannen om spanning te houden en de de omgeving in de gaten houden. 
  6. Wil je gezond oud worden? Volgens Leroy zijn twee dingen daar een indicator van: gripkracht en opstaan van de vloer zonder gebruik te maken van je handen. Uit onderzoek blijkt dat er een verband is tussen deze twee elementen en de leeftijd waarop mensen gemiddeld overlijden.  
  7. Vier oefeningen om dagelijks te trainen: dragen, hangen, squaten (hurken)en pushup. Dit is volgens Leroy de basis van functioneel trainen. In de video legt hij uit waarom. 

Meer weten?

Wil je meer weten over dit onderwerp? Eerder schreef ik deze artikelen hierover. 

Wat vind jij van Crossfit en functioneel trainen? Wandel je elke dag? Doe je elke dag squats en pushups? Laat het me weten in de comments!

Schrijf je in voor de gratis 7-daagse minicursus!
Alles weten over slimmer trainen?
Inclusief: gratis cheatsheet | laatste nieuws over training & sport | handige tips | awesome hacks
Inschrijven
Uitschrijven = 1 druk op de knop
Goed artikel? Steun mij peterjoosten op Patreon voor de prijs van 1 Tall Cappuccino bij de Starbucks!

Leave a Comment