geluk meten app

Geluk meten. Hoe meet je of je gelukkig bent: 5 tips

Peter Artikel Leave a Comment

Wat zijn handige apps of software om je humeur en stemming mee te meten en te monitoren? Door deze gegevens tegen andere datapunten aan te leggen kun je nagaan of bepaalde gebeurtenissen van invloed zijn op je humeur. Zoals: Is het weekend of een doordeweekse dag? Is het mooi weer of regent het? Word ik gelukkiger van sporten of werken?

Niet zweverig dus. Maar op basis van data en getallen bepalen waar je gelukkig van wordt.

Let op: ik gebruik apps om te meten, niet om gelukkiger te worden. Paus Fransiscus waarschuwt dat teveel mensen geluk in een app of andere technologie willen vinden (bron).

Tips geluk meten (5x)

Deze tools heb ik getest om mijn geluk te meten:

  1. Moodscope (aan de hand van PANS)
  2. POMS vragenlijst
  3. Moodpanda 
  4. Reporter
  5. Optimize.Me

De tips heb ik hieronder verder uitgewerkt.

1 Moodscope

Hoe werkt Moodscope? Na het aanmelden, kun je inloggen op de website (link). Aanmelden is gratis. Moodscope vraagt naar je naam, geslacht en leeftijd. Nadat je op een bevestigingsmail hebt geklikt, kun je aan de slag.

Elke dag krijg je per e-mail de herinnering om de test te doen. Het leuke is dat deze mail vaak nog een interessant artikel bevat. Moodscope adviseert om elke dag op hetzelfde moment de test te doen. Daarmee kun je datapunten goed met elkaar vergelijken.

Het bepalen van je stemming gebeurt niet op basis van een enkele vraag of een simpele schaal van 0 tot 10. Je krijgt twintig kaartjes te zien met een bepaalde stelling. Dit kan zijn hoe alert je bent of hoe energiek je jezelf voelt.

Vervolgens kun je het kaartje omdraaien en roteren. Uiteindelijk komt één van de vier uitkomsten boven te liggen. Deze variëren van ‘helemaal niet’ tot ‘helemaal wel’.

Één van de kaartjes in Moodscope

Kaart in Moodscope

PANAS methode

De methode en de stellingen op de kaartjes zijn niet voor niets gekozen. De methodiek is gebaseerd op PANAS. Dit staat voor Positive Affect Negative Affect Scale. (bron) De redenatie achter deze methode is dat je wordt geacht beter en bewust na te denken over wat je stemming is die dag.

In ieder geval meestal beter dan wanneer je door een vriend of vriendin wordt gevraagd hoe je jezelf voelt. “Prima” is dan meestal mijn antwoord. Moodscope vertaalt je scores op de twintig kaartjes naar een percentage van 0 tot 100%.

Als je elke dag je stemming meet, dan kun je een grafiek maken van je dagelijkse meetpunten. Moodscope houdt je gemiddelde stemming, minimale en maximale scores bij. Ook kun je een beschrijving toevoegen aan een datapunt.

Handig als je later benieuwd bent wat er gebeurde bij die hoge piek of dat lage dal.

Grafiek van mijn stemmingen in mei. Vrij gemiddeld...

Mijn stemming had niet echt grote dalers of stijgingen gedurende de maand

Ondanks de valide meetmethodiek van Moodscope heb ik het maar een aantal dagen volgehouden. Zeker na een lange dag werken, vond ik het mentaal een te grote opgave om alle twintig opgaven van de test te maken.

Minder vragen, nog makkelijker in te vullen en met dezelfde kwaliteit van de metingen. Dat zou Moodscope nog beter maken.

2 POMS methode

De POMS methode staat voor Profile of Mood StatesDeze methode is in 1971 ontwikkeld door McNair, Lorr en Droppelman. (bron) Dit is een vragenlijst van 65 stellingen of gevoelens. Je moet dan aangeven in welke mate jij jezelf op dat moment voelt. Denk aan: gespannen, boos, alert, boos, etc.

Je kan dan bij elke stelling aangeven in welke mate je dat ervaart. Dat is een 5 punt schaal en het varieert van ‘helemaal niet’ tot ‘extreem’.

Hierna kun je analyseren wat je Total Mood Disturbance (TMD) is. Dit is een totale score. Daarnaast krijg je een onderscheid in: boosheid, verwarring, depressie, vermoeidheid, spanning en energie.

Ik deed een online test op 29 juli. Mijn score:

  • Total Mood Disturbance: -10
  • Spanning: 5 (gemiddelde: 6)
  • Depressie: 1 (gemiddelde: 4)
  • Boosheid: 0 (gemiddelde: 6)
  • Energie: 8 (gemiddelde: 18)
  • Vermoeidheid: 0 (gemiddelde: 5)
  • Verwarring: 2 (gemiddelde: 4)

Hoe lager de scores, hoe stabieler je stemming is.De scores worden dan op een grafiek geplot. Uit onderzoek blijkt dat mensen die beter presteren een hogere score op energie hebben.  

Nu moet ik er natuurlijk bij zeggen dat ik heel goed had geslapen en me heel goed voelde toen ik deze test deed. Maar toch, het geeft een aardig beeld van hoe je geluk kunt meten. 

3 Moodpanda

Apps om te downloaden die je helpen met geluk en tevredenheid. Zelf heb ik Moodscope getest (link). In Moodpanda moet je af en toe om op een schaal van nul tot tien je geluksgevoel plotten.

Als je dat achteraf analyseert kun je er achter komen wanneer je het meest gelukkig bent. Zeker in vergelijking met Moodscope is het een hele eenvoudige app. Met de data kan je daarom minder, maar de energie die het kost om in te vullen is ook een stuk minder. 

Je kan er wel allerlei leuke analyses uit halen. Bijvoorbeeld hoe je stemming zich verhoudt tot de stemming in de wereld. Of op welke dagen en tijden je het gelukkigste bent. 

App Moodscope

Een heatmap wanneer ik gelukkig ben en welke momenten minder

4 Reporter

De app Reporter (link) stelt je een aantal keren per dag een aantal vragen. Op deze manier verzamel je over een lange tijd informatie. Hoe goed heb ik geslapen? Met wie ben ik vandaag? Hoeveel koffie heb ik gedronken

Daarmee lijkt de app een beetje op Optimize Me. Het nadeel van Optimize Me vind ik dat de integratie met mijn Fitbit- en Moves-data niet helemaal vlekkeloos verloopt. Met de correlaties die Optimze Me uitrekent, kan ik niet zoveel.

5 Optimize Me

Hoe werkt de app Optimize Me? Deze app kost 3,50 euro in de App Store (link). De app communiceert met Moves, een app die je beweging en locatie bijhoudt. Door af en toe scores te geven over je humeur en stressniveau gaat de app rekenen om verbanden te leggen. Wanneer ervaar je de meeste stress? Is dat gerelateerd aan waar je die dag bent (geweest)? Wanneer voel jij je meestal het gezondst? Houdt dat verband met hoe goed je hebt geslapen? Mijn eerste indruk is positief.

Van een oud-collega kreeg ik al het commentaar dat het onderscheid tussen de vier categorieën gezondheid, routine, plezier en creativiteit soms lastig te maken is. Ik zelf heb de app gekoppeld aan zowel mijn Fitbit als aan Moves. Daarmee haalt de app allerlei informatie zelf binnen.

Elke avond moet ik een ‘evening review’ maken. Dit houdt in: een cijfer geven voor mijn gezondheid en stress van die dag. De app berekent zelf correlaties, maar de kwaliteit daarvan is uiteraard afhankelijk van de data die je erin stopt. De significante correlatie die ik krijg, is dat de tijd die ik besteed aan routine dingen, negatief correleert met de tijd die ik besteed aan gezondheid. 

Leeslijst

Deze andere artikel schreef ik over dit onderwerp:

Meet jij je geluk? Hoe doe je dat? Laat een reactie achter!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.