detox programma

Detox programma, zelfonthouding & bewust leven

In Gezondheid, Persoonlijke experimenten by Peter1 Comment

Detox programma om af te vallen of gezond te blijven? Hoe doe je elke dag een detox? Hoe kijk ik aan tegen detox? Volgens mij is het onzin, als het gaat om de snelle kuren en dure programma’s. Mijn visie is dat detox goed is, omdat je dan bewuster leeft en meer van dingen kan genieten ná afloop van de detox.

Alleen, ik heb een andere definitie van detox dan je misschien gewend bent. Sterker nog, ik heb een 30 dagen detox programma waar je aan mee kan doen. 

Wat is detox?

Wat is detox? De theorie is dat elke dag giftige stoffen in je lichaam komen. Dat kan door wat je eet, wat je drinkt, maar ook door het inademen van schadelijke gassen, dingen die je op je huid smeert of zelfs straling zijn. 

Je lichaam kan deze stoffen afvoeren. Dat gaat via je adem, ontlasting en zweten. Aanhangers van detoxen zeggen dat je lichaam niet voldoende capaciteit heeft om al die gifstoffen af te voeren. De gifstoffen worden dan opgeslagen in je vetweefsel en je organen.

Die gifstoffen moeten uit je lichaam. Daarom is een detox af en toe nodig. Tenminste, dat is de (marketing) belofte. 

Detox gezondheid & afvallen

Door af en toe een detox te doen help jij je lichaam om die opgeslagen stoffen los te laten (uit je organen en vetweefsel) en af te voeren. De belofte is dus dat je gezond wordt of blijft door het doen van een detox. Anderen zetten een detox in om af te vallen. Dat is natuurlijk niet zo gek. In een detox krijg je meestal minder kilocalorieën binnen, omdat je meestal alleen water, thee of groene smoothies drinkt. 

Bekende detox voorbeelden zijn sapvasten of klysma’s (darmspoelingen). Beide hebben ik nog niet geprobeerd. Sterker nog, van deze vormen van detox moet ik niets hebben. Al wil ik het best wel een keer proberen, omdat ik benieuwd ben hoe het is. Ik maak me geen illusies: er is namelijk geen wetenschappelijk bewijs dat het werkt. 

Dat je soms hoort dat detoxen wel werkt. Dat komt waarschijnlijk door één van deze twee dingen: het placebo effect (je verwacht dat iets een effect heeft, zeker als je er veel geld voor hebt betaalt) en de verhoogde aandacht die je tijdens de detox periode voor je lichaam hebt. 

NB. Overigens is er niets mis met het placebo effect. Ik denk dat ik er me er zelf ook regelmatig schuldig aan maak. In de geneeskunde wordt het ook regelmatig met succes ingezet. Dat is, via een omweg, een reden dat ik detox onzin vindt. Want je lichaam kan veel meer (en beter) dan we ons realiseren. Zie reden #2 in de volgende paragraaf. 

Volgens mij:

  • is detox onzin, om 2 redenen
  • kun je beter elke dag een detox doen, om gezond te blijven en/of af te vallen
  • is het wél nuttig om een detox te doen, maar dan op een andere manier

In aansluiting op de laatste punt: jij kan met mij mee doen. Lees dan vooral verder. 

Detox onzin

Waarom is detox onzin? Voor mij zit dan in 2 dingen:

  1. Het gaat om de dingen die je consistent doet (of te wel: detox elke dag)
  2. Je lichaam kan meer dan je denkt

#1 Mijn allergie met detox ligt in de ‘quick fix’ houding die de meeste standaard detox programma’s en producten uitstralen. Je kan gedurende het hele jaar heel slecht leven: weinig slapen, rotzooi eten en niet goed voor je lijf zorgen.

Maar dan! Dat is allemaal geen probleem, zolang je een detox programma of detox kuur van een aantal dagen gaat volgen. Daarna kun je eigenlijk gewoon weer verder met je huidige leefstijl. Dat je verder niet al te veel moeite hoeft te doen of teveel hoeft na te denken. 

Helaas (of gelukkig) is het leven niet zo eenvoudig. Net zo min als je lichaam trouwens, zoals je kan lezen in reden #2. 

#2 Een andere reden voor mijn ergernis met detox is dat je lichaam op zichzelf al een wonderlijk apparaat is. We zijn als mens geëvolueerd met ingenieuze organen zoals de lever, nieren, het lymfatische stelsel en zelfs onze huid. Het menselijk lichaam is, als je gezond bent, prima in staat om zichzelf in balans te houden.

Daarbij zijn sommige gifstoffen in een kleine hoeveelheid juist goed voor je lichaam. In de biologie wordt dit ‘hormesis’ genoemd. In de woorden van mijn oma: “Overal waar Te voor staat is niet goed. Behalve tevreden”.  

Overigens is detox in sommige gevallen wel absoluut werkbaar en misschien zelfs noodzakelijk. In de geneeskunde wordt de term detox namelijk gebruikt als het gaat om programma’s waarin drugs- en alcoholverslaafden van hun verslaving moeten afkicken. 

NB. Jelmer de Boer (een podcast gast) heeft een mooi artikel hierover geschreven, de link staat onderin. 

Detox elke dag

Hoe doe je dan elke dag een detox? Hoewel je lichaam uitstekend voor zichzelf kan zorgen, kun jij je biologische lijf wel een beetje helpen. Door het hebben van een gezonde leefstijl. Voor mij bestaat dat bijvoorbeeld uit elke dag mediteren, voldoende slapen, genoeg bewegen, rust te nemen, niet te veel alcohol te drinken (3x per week), niet teveel koffie te drinken (maximaal 3 koppen en alleen in de ochtend veel water en thee te drinken en veel groenten te eten.

Want dat laatste heb ik wel geleerd van de experts die ik voor de podcast heb geïnterviewd. Groenten eten is goed voor je, eigenlijk meer dan de norm van het Voedingscentrum. Het lukt me niet altijd, maar ik eet meestal een grote salade tijdens mijn lunch (vaak met vette vis) en groenten zijn ook het startpunt van het avondeten. 

Met een gezonde en gematigde leefstijl is het niet nodig om je lichaam een kortstondige detox te geven. Daarmee zorg je voor een stabiele aanvoer van goede voedingsstoffen voor je lichaam waarmee jij je lijf voedt (in plaats van vullen).

Oh ja, wat ook belangrijk is: af en toe wel lekker ongezond te eten. Als je krampachtig probeert elke dag perfect te eten en te leven, dan gaat je dat op een gegeven moment tegen staan.   

onzin detox

Mijn visie op detox: het is goed om je af en toe voor 30 dagen iets niet te doen. Zoals stoppen met alcohol drinken.

Wat is zelfonthouding?

Dat dingen je kunnen tegenstaan omdat je ze elke dag moet volhouden? Daar is een oplossing voor. Dat is mijn definitie van detox. Dat is geen sapkuur van 7 dagen, maar een periode van 30 dagen waarin je één ding niet meer doet, eet of drinkt. Het is mijn overtuiging dat zo’n detox wel goed voor je is.

Dus: detox = zelfonthouding voor 30 dagen van iets. Wat dat ‘iets’ is, dat bepaal je zelf. 

Hoe ik daar zo bij ben gekomen? Daarvoor neem ik je terug naar eind 2013. 

“Welke persoonlijke ervaring heb jij met zelfonthouding?” Dat was de vraag van Arie Boomsma. In december 2013 was ik te gast bij de avond van Twintig over Twintig in de Rode Hoed in Amsterdam. Twintig over Twintig is een debatreeks in De Rode Hoed. De titel zegt het al; twintig twintigers gaan met elkaar en het publiek in gesprek over een specifiek onderwerp. 

Waarom het onderwerp zelfonthouding? “Wij zijn gewoontedieren en zijn snel verslaafd”. Onder leiding van discussieleider Arie Boomsma gingen de panelleden en het publiek van start. De discussie was opgedeeld in drie delen.

  1. Onthouden van alcohol en drugs
  2. Onthouden van consumeren
  3. Onthouden van social media

Op mijn experiment van een maand koud douchen werd verschillend gereageerd (dat ik toen deed). Variërend van “Zo’n experiment doe je toch in de zomer!” tot “Persoonlijke experimenten zijn per definitie onbetrouwbaar”. Opvallend genoeg kwam het voorbeeld later nog een aantal keren terug. Het sprak blijkbaar wel tot de verbeelding.

De panelleden van gisteravond

Deelnemers aan Twintig over Twintig discussie. 

Bewuster leven

Waarom zou je jezelf onthouden van al die leuke dingen die het leven biedt? Social media, koffie, lekker eten, een warm bad, chocolade, chips, alcohol. “Waarom die sadomasochistische zelfkastijding?” vroeg een vriend toen ik vertelde dat ik in de maand december alleen maar koud douches nam.

“Waarom die sadomasochistische zelfkastijding?” Een goede vriend van me

Zelf doe ik aan tijdelijke zelfonthouding. Dertig dagen of een maand is een mooie overzichtelijke periode om jezelf van iets te onthouden. Als ik aan experimenten denk is dat ook de rode draad; ik werd me veel meer bewust van mijn gedrag. Het leven gaat veel minder op de automatische piloot. Het klinkt wellicht wat zweverig, maar je gaat bewuster leven.

Tijdens de detox periode hoef je minder keuzes te maken. Ik had laatst een gesprek met Seph. Hij vertelde: “Het is makkelijker om geen alcohol te drinken, dan te zeggen dat je maximaal 3 glazen per week drinkt”

Je leert jezelf ook beter kennen. Na mijn experimenten met een maand geen koffie, geen alcohol of vlees weet ik beter wat deze dingen met mijn lichaam doen. Vervolgens kan ik bewust de keuze maken om het toch te doen: wel vlees eten, wel alcohol drinken of wel koffie drinken. 

Iemand bij Twintig over Twintig zei het mooi: “Na een maand geen alcohol, realiseerde ik mij dat ik in de toekomst nooit meer slobberwijn wil drinken”.

Keuzestress  

Kritiek was er ook op zelfonthouding. Bijvoorbeeld: 

  • “Jezelf matigen is toch al voldoende” 
  • “Mensen die zichzelf van dingen onthouden zien dat meer als een ervaring. Omdat ze toch alles al hebben”.

Over dat laatste: mensen die zichzelf allerlei ontberingen op de hals halen, zijn elitair. Daar zit natuurlijk wel wat in. Het is makkelijker om je van dingen te onthouden als keuze. Niet omdat het moet, vanwege je gezondheid of vanwege financiële redenen. 

Ten slotte vind je in onthouding ook een groepsgevoel. Als je samen door iets zwaars gaat (als is dat natuurlijk relatief), dan krijg je een band. Denk aan een ontgroening bij een studentenvereniging of de innige band die militairen met elkaar hebben na het doorlopen van een intens opleidingstraject. 

detox effect

Detox programma

Daarom: een detox programma. Van 3 dagen. Doe je met mij mee?

De laatste opmerking van de Twintig over Twintig discussie in de Rode Hoed bleef al die jaren bij me hangen. Het samen doorgaan van een zelfonthouding zorgt voor een groepsgevoel. Dat werkt versterkt toen ik Daan Gutter (podcast gast #1, zie link onderin) weer eens sprak. 

Daan: “Waarom deel jij je persoonlijke experimenten niet vooraf, zodat mensen met je mee kunnen doen?”. Die opmerking maakte in mijn hoofd een verbinding met dat groepsgevoel. De komende maand, februari 2017, is een ideale periode. Het zijn 4 weken, van woensdag 1 februari tot en met woensdag 1 maart. 

“”Waarom deel jij je persoonlijke experimenten niet vooraf, zodat mensen met je mee kunnen doen?””Daan Gutter

Zelf ga ik in februari 2017 de hele maand geen alcohol drinken. Een maand geen alcohol drinken doe ik overigens minimaal 1 keer per jaar. Zie een link onderin naar mijn eerdere ervaring met een maand geen alcohol. Je kan met mij mee doen, maar ook iets anders doen. Ik heb een aantal voorbeelden van dingen die je een maand niet meer doet, maar je kan ook kiezen om juist elke dag wél iets te doen. Denk aan elke dag mediteren of elke dag minstens 200 gram groente eten.

Wat ga jij doen?

  • Een maand geen alcohol (dit ga ik doen)
  • Een maand geen koffie
  • Social media detox voor een maand
  • Een maand geen vlees
  • Een maand geen fastfood
  • Een maand niet klagen

Heb jij een ander project dat jij gaat doen voor een maand? Laat dan een reactie achter. 

Ons project

Als je mee gaat doen aan de 30 dagen detox, laat dan een reactie achter onder aan dit artikel. Of stuur mij een email. Voor diegenen die mee doen, maak ik een Facebook groep aan om elkaar’s ervaringen te delen. 

NB. Ook na afloop van mijn persoonlijke experiment in februari 2017 mag je nog steeds deelnemen aan de Facebook groep om je ervaringen te delen!

Ik ben vooral benieuwd wat je plan is, hoe je het gaat doen, of je steun van anderen nodig hebt en wat het effect na afloop is. Ga je ermee door met datgene waar je voor de 30 dagen detox even bent gestopt? Was het moeilijk om vol te houden? 

Na afloop (2 tips)

Een aantal mensen deden het project met mij mee. Sommigen ook stopten met alcohol drinken. Anderen gingen daarbij ook tijdelijk stoppen van een drinken van caffeine. Waaronder Susan, mijn vriendin. 

Dit is overigens wel een tip. Je kan het zelf makkelijker volhouden als je iemand in je omgeving hebt die met je mee doet. Het liefst je partner. Want het was voor mij makkelijk om dit experiment vol te houden, juist omdat Susan met mij mee deed. Het kan ook wel zonder dat zij mee doet, maar het gevoel is toch anders wanneer zij ‘s avonds een fles goede wijn zou open trekken. 

Wat ik opvallend vond is dat veel mensen februari aanpakken om ook een ander dieet te starten. Zo noemde iemand dat ze ging stoppen met het eten van voeding met kunstmatige suikers. Sterker nog, ze is van plan om het tot april vol te houden. Zelf zou ik zo’n voornemen opknippen in kleinere stukjes, maar dat is persoonlijk. Het risico dat je loopt is dat wanneer je na 1,5 maand toch verzuimt, je snel denkt: “Ach, ik stop er maar helemaal mee”.

Nu dan? 

Met het ’30 dagen geen alcohol’ project heb ik eigenlijk geen moment moeite gehad. Sterker nog, ik overweeg om het gewoon door te zetten. Ik voel me fitter, scherper en ik slaap beter. Aan de andere kant is matigen ook goed, ik overweeg mezelf te beperken tot 2 glazen alcohol per week. Aan de andere kant merk ik dat een goede ‘reset’ maand zoals de afgelopen periode, wel fijn is.

“Dit experiment zorgt dat ik soms even van de automatische piloot af ga.”Na afloop van de detox maand

Het zorgt dat ik me bewuster ben van mijn gedrag en vooral mijn onbewuste handelingen. Het leven op de automatische piloot. 

Het is dubbel. Ik wil het wel doorzetten, maar aan de andere kant zorgt de zelfonthouding ook weer dat ik straks enorm kan genieten als ik weer een goed glas wijn ga drinken of dat bijzondere Belgische biertje. Ik zal mijn gevoel volgen op 1 maart 2017. Nu weet ik het nog niet. Wat ga jij doen? 

Meer weten?

Eerder schreef ik deze gerelateerde artikelen:

Dit zijn externe links die ik heb gebruikt:

Doe jij aan detoxen? Wat voor project ga jij doen? 

Schrijf je in voor de gratis 7-daagse minicursus!
Alles weten over gezonder leven?
Inclusief: gratis cheatsheet | laatste nieuws over gezondheid | slimme tips | awesome hacks
Inschrijven
Uitschrijven = 1 druk op de knop
Goed artikel? Steun mij Peter op Patreon voor de prijs van 1 Tall Cappuccino bij de Starbucks!

Comments

  1. Pingback: Lifelog februari #1 - Project: leven

Leave a Comment