bulletproof eten

Bulletproof Dieet ervaringen. 5 lessen!

In Gezondheid, Persoonlijke experimenten by Peter4 Comments

Bulletproof dieet ervaringen en effect. 5 lessen uit een maand lang het Bulletproof Dieet. Wat is het Bulletproof Dieet? Wat mag je wel eten en wat mag je niet eten? Wat heb ik geleerd van een maand lang eten en drinken volgens het bulletproof dieet van Dave Asprey?

Wat is het Bulletproof dieet?

Wat is het Bulletproof dieet? Zoals regelmatige lezers van de blog wel zullen weten, ben ik een fan van bulletproof coffee [link onderin]. Dat is een ontbijtdrank voor koffie met boter en MCT olie.

Zeker in het weekend als ik tijd heb om het te maken, dan is het een boost voorafgaand aan een training CrossFit, hardlopen of wielrennen. Niet gek dat ik daarom ben begonnen in het boek van Dave Asprey. Met de titel, hoe kan het ook anders: ‘Bulletproof diet’

NB. Onderin staat een link als je het boek wil kopen.

Wat zijn de effecten als je gaat eten volgens het bulletproof dieet? Word ik er slimmer, sterker, gezonder en slanker van? 

bulletproof coffee dieet

Boek Bulletproof dieet en een kop bulletproof coffee

Bulletproof dieet ervaring

Net als paleo is bulletproof dieet geen dieet. Huh? “Het is een lifestyle om vet te verbranden, meer energie en meer focus te hebben”. De belofte is dat als je het dieet volgt je meer ‘mental clarity’ hebt. Voor mij als kenniswerker klinkt dat natuurlijk veelbelovend!

“Het is een lifestyle om vet te verbranden, meer energie en meer focus te hebben”.Belofte Bulletproof Dieet

Maar wat is het bulletproof dieet nou precies? Het basisprincipe is dat je toxische stoffen zoveel mogelijk uitsluit. Daarbij let hij niet alleen op schadelijke stoffen zoals gluten in brood (net zoals paleo) maar ook schimmels of het effect van teveel eiwitten in je lichaam.

Biohacker Dave Asprey

Hoe is het idee achter het dieet ontstaan? De schrijver, Dave Asprey, heeft zelf zijn eigen lichaam heeft gehackt. Hij noemt zichzelf dan ook een biohacker. Naar eigen zeggen heeft hij meer dan 300 duizend dollar uitgegeven aan verschillende experimenten om zijn lichaam te optimaliseren.

Hij let daarbij op het effect van ontstekingen in het lichaam, hormonale effecten, bacteriën in je darmen en de relatie tussen je fysieke en mentale gesteldheid. 

Verschil bulletproof met paleo dieet

Wat is nu het verschil tussen het paleo dieet en bulletproof dieet? Een uitleg van het paleo dieet staat in een link onderin.

Laat ik beginnen met de overeenkomsten. Net als bij paleo draait het volgens Dave Asprey om het zoveel mogelijk vermijden van koolhydraten. Wat je binnenkrijgt moet volgens hem tussen de 50 en 70% goede vetten zijn, 5% uit koolhydraten (zoals pompoen en zoete aardappel) en de rest zijn eiwitten.

Uiteraard beveelt hij zijn eigen bulletproof coffee aan om al veel van die goede vetten binnen te krijgen. Andere goede bronnen zijn zalm en avocado’s.

boek bulletproof dieet

Aan het lezen in het boek. Ik maak meestal aantekeningen in de kantlijn.

Kritiek Bulletproof dieet

Die verschillen. Hoe zit het daar nu mee? Dat zit, zover ik dat nu kan beoordelen, in de nuances. Asprey focust op toxische stoffen zoals schimmel en raadt daarom champignons af. Hij is ook geen voorstander van wijn, terwijl Mark Sisson daar een tijdlang geen problemen is zag. Andersom propageert het bulletproof dieet het gebruik van koffie en boter, waar in de paleo wereld vaak anders over wordt gedacht.

“Het bulletproof dieet is een laag in koolhydraten, paleolithisch dieet met de nadruk op vet”.Vox magazine

In de media krijgt het dieet ook veel kritiek. De bronnen die hij aanhaalt in zijn boek is “niet up to date, buiten de context geplaatst of helemaal niet wetenschappelijk valide” aldus dit artikel in de Telegraph [link onderin]. Terug naar paleo. Volgens dit artikel op Vox is “het bulletproof dieet een laag koolhydraten, paleolithisch dieet met de nadruk op vet”.

Elke ochtend bulletproof coffee

Het belangrijkste principe is dat je zo weinig mogelijk giftige stoffen binnenkrijgt. Dit klinkt logisch, maar volgens Dave Asprey vallen hier ook granen, knoflook en alcohol onder. 

Wat is de essentie van het bulletproof dieet?

  • A Ontbijt met bulletproof coffee
  • B Lunch en diner
  • C Wat mag ik niet eten
  • D Eiwit vasten (1x per week)

Wat betekent dit dan precies?

A Ontbijt

Het ontbijt staat dus vast. Hoe zit het met de lunch en het avondeten? Volgens het dieet verdeel je de rest van je eten over twee momenten, het liefst in een tijdsperiode van ongeveer 6 uur van elkaar. Het voordeel? Elke dag doe je een intermittent fast van 15 tot 18 uur. Eigenlijk hack je het periodiek vasten [link onderin].

Door de koffie met boter blijft je lichaam in de ‘intermittent fasting’ modus. Zonder dat het veel moeite kost.

bulletproof koffie

Kick-start je dag met bulletproof coffee

B Lunch en diner

Terug naar de lunch en het diner, snacken tussendoor is eigenlijk een no-go. Wat je wel mag eten tijdens de lunch en het diner zijn groenten, grasgevoerd vlees en vis. Concrete voorbeelden: gerookte zalm, bloemkool, broccoli, spruitjes, avocado, vlees, etc. Fruit mag ook, maar liever niet bij je ontbijt maar vlak voordat je gaat slapen.

Hetzelfde geldt voor gevogelte als kip, daar moet je niet teveel van eten. Streef in je macro’s naar ongeveer 30 gram koolhydraten per dag. Vet moet ongeveer 50 tot 70% van je voedsel innemen. 

C Wat mag ik niet eten?

In zijn boek onderscheidt Dave Asprey drie categorieën.

  1. Bulletproof; deze mag je sowieso eten
  2. Suspect; hier kun je af en toe wat van hebben. Dit verschilt ook per persoon.
  3. Kryptonite; vermijd dit!

Wat valt er in de derde categorie? Deze lijst is niet uitputtend, maar denk aan: margarine, zonnebloemolie, kaas, champignons, bonen, pinda’s, pistache en tofu. De meeste dingen eet ik niet, maar kaas, champignons en bonen vind ik op zijn tijd heerlijk om te eten.

D Eiwit vasten. 1 keer per week

Toch geldt het regime niet elke dag. Één keer per week doe je een zogenaamde ‘proteïne fast’. Je moet dan proberen minder dan 25 gram eiwit binnen te krijgen. Het effect is autofagy.

Eerder schreef ik ook al over eiwit vasten, aangezien Tim Ferris dit ook al propageert in zijn boek ‘The four hour body’ [link onderin]. Op een ‘eiwit vasten dag’ eet je vooral groente met rijst, pompoen of zoete aardappels.

bulletproof coffee boek

Bulletproof coffee maken

Verwachtingen bulletproof dieet

Ik heb al wat ervaring met bulletproof coffee als ontbijt, met periodiek vasten en eiwit vasten. Net als mijn eerdere experimenten met eten, zoals een maand paleo dieet, houd ik met een app bij wat ik eet. Mijn weegschaal logt automatisch mijn gewicht. Ik meet de kwaliteit van mijn slaap.

Wat lastiger te meten is: zorgt het dieet ervoor dat ik me beter voel, meer focus heb en scherper ben? Wat zijn de nadelen van dit dieet? Deze vragen probeer ik de komende maand te beantwoorden.

  • Ga ik meer of minder calorieën eten per dag?
  • Ga ik meer of minder vetten, eiwitten en koolhydraten eten?
  • Val ik af of kom ik aan?
  • Slaap ik beter of slechter?
  • Is het dieet makkelijk (vol te houden)?
  • Heb ik meer focus en ben ik scherper?

Na afloop van mijn experiment zijn dit mijn conclusies:

Bulletproof dieet effect (5x)

Hoe is een maand lang het bulletproof dieet bevallen? Het Bulletproof Dieet in 5 lessen.

  1. Elke ochtend bulletproof coffee
  2. Twee grote maaltijden per dag
  3. Veel groentes eten
  4. Vet, koolhydraten en fruit
  5. Bulletproof dieet = paleo dieet 2.0

Lees hieronder meer over de lessen! Van hoe elke ochtend bulletproof coffee mij is bevallen (les #1), het moment dat je fruit mag eten (les #4) en 2 tips om meer groente te eten (les #3).

#1 Elke ochtend boterkoffie 

“Daar heb je toch niet genoeg aan!” zei Erwin, de eigenaar en trainer van onze Crossfitbox. Hij riep dat vlak voor dat we een pittige workout moesten doen met veel hardlopen, gecombineerd met een aantal krachtsoefeningen. Ik? Het ging prima. Bijna de hele maand dronk ik bulletproof coffee als ontbijtdrank [link onderin]. Niet meer en niet minder. Ik voelde me prima en kon er zowel goed op werken als op sporten.

Ik maakte een uitzondering als ik op zondagochtend ging wielrennen. Dan at ik nog wel eens een gebakken ei met spek als ontbijt naast een kop dampende boterkoffie. Voor de rest? Altijd een kop bulletproof coffee als kick-start van de ochtend. Top!

“Blijf wel luisteren naar je lichaam.”Dimitri (CrossFit Gent)

Met andere liefhebbers had ik het erover, bijvoorbeeld met Dimitri van Crossfit GentHij had wel een terecht aandachtspunt: “Je moet wel goed naar je lichaam luisteren. Met bulletproof coffee heb je de neiging om te blijven gaan, omdat het zo sterk spul is”.

boter bulletproof

Een van de drie ingrediënten van de bulletproof coffee. Boter van grasgevoerde koeien.

#2 Twee grote maaltijd per dag

Een ander basisprincipe van het dieet is dat je tussendoor geen snacks eet. Zoals gezegd, start je de ochtend met een kop bulletproof coffee. Dat kan je prima volhouden tot een uur of 13.00. Dan eet je een goede lunch met voldoende groente en vet. Daar kun je weer net zo lang op teren tot aan het avondeten.

Je eet dus 2 grote maaltijden per dag. Dat is alles. 

Zin in een snack? Meer eten!

Eerlijk gezegd vond ik dat soms nog best wel lastig. De filosofie is namelijk als je trek krijgt in een snack, dan heb je niet genoeg gegeten tijdens je lunch of avondeten. Gelukkig zijn er wel snacks die wel toegestaan zijn in het eetplan. Zo at ik vaak een snack van bleekselderij met een mix van amandelboter en ghee. Heel vet en vullend, maar vooral ook lekker.

Een andere snack is komkommer met boter, zalm en zout (zie foto boven). 

bulletproof diet boek

Op kantoor. Mijn snack met bleekselderij, amandelboter en ghee.

#3 Je kan niet te veel groente eten

Een ander principe van het dieet is dat je eigenlijk nooit teveel groente kan eten. In de populaire media lijkt het alsof het bulletproof dieet, net als het paleo dieet, alleen gaat om het eten van vlees. 

Daar klopt niets van. De basis van het bulletproof dieet is groente, groente, groente en boter. Maar ik moet eerlijk zeggen, soms vind ik het best een opgave om veel groente te eten. De oplossing is simpel, gebruik je blender niet alleen ‘s ochtends als je bulletproof coffee maakt. Ik kwam er achter dat je easy aan je groente kan komen door het maken van smoothies en soepen. 

Veel groenten eten? Smoothies!

Zelf dronk ik vaak ‘s middags een smoothie. Door de smoothie deed ik vaak andijvie, boerenkool of paksoi. Als ik het idee had dat ik gedurende de dag nog onvoldoende groente had gegeten, dan maakte ik ‘s avonds een soep.

Ook vaak met bulletproof groenten zoals andijvie, spinazie of zelfs spruitjes. Ik roerbak dan de groente kort, doe er water en bouillon bij, laat het geheel iets van 10 minuten koken en doe het dan in de blender. 

#4 Vet, koolhydraten en fruit

Hoe zit het met de verdeling van de macronutriënten vet, koolhydraten en eiwitten? Volgens Dave Asprey moet je ernaar streven dat ongeveer 50 tot 70% van je voedselinname uit vet bestaat. Daarnaast eet je ongeveer 50 gram koolhydraten (maar liever minder) en bestaat de rest uit eiwitten. Is dat bij mij een beetje gelukt?

Ook deze maand hield ik in de app MyFitnessPal bij wat ik at en dronk. Gemiddeld at ik 2293 kilocalorieën per dag en bestond mijn eten voor ongeveer 45% uit vetten. Dat is laag! Maar er is een catch. 

Een onderdeel van het bulletproof dieet is dat je een dag het aantal eiwitten beperkt dat je eet. Dit wordt de ‘bulletproof protein fast’ genoemd. Je eet die dag dan veel meer koolhydraten. Als ik die dagen buiten beschouwing laat en een gewone dag pak, dan zijn de macro’s wel in orde. 

Op maandag 20 april at ik 182 gram vet, 77 gram koolhydraten en 121 gram eiwitten. Dat komt al meer in de buurt. Wat ik die dag at? Ik starte met 2 koppen bulletproof coffee. Dat is al 57 gram vet. Met de lunch at ik prei, broccoli, ui en haring. Ik dronk daar een kop kefir bij met bijenpollen. ‘s Avonds dronk ik een smoothie met banaan, andijvie, kokosroom, kokosmelk en bleekselderij. 

Naast de dag in de week van het eiwit vasten, kun je koolhydraten ook op een andere manier timen. Dave Asprey raadt aan om voor het slapen nog koolhydraten te eten. Het liefst fruit. Bij hem is fruit bij het ontbijt sowieso een no go. Wat at ik wel eens ‘s avonds? Soms een stuk fruit zoals bananen of appels. Of wat ik heerlijk vind, dadels met grasboter en zout. 

bulletproof diet

Een voorbeeld van een lunch van afgelopen maand. Veel groente en een stuk haring.

#5 Bulletproof = Paleo 2.0

Ik eet al een tijdje volgens de principes van het paleo dieet. Soms in meer en soms in mindere mate. Twee maanden geleden deed ik bijvoorbeeld nog een experiment met een maand lang strikt volgens het paleo dieet eten. Hoe verhoudt het bulletproof dieet zich ten opzichte van het paleo dieet? 

Nu ik een maand lang het bulletproof dieet heb gevolgd, kan ik het verschil met het paleo dieet beter beschrijven. Voor mij is bulletproof een upgrade van paleo. Een soort paleo 2.0. Begrijp me niet verkeerd, paleo is een uitstekend dieet om mee te beginnen.

Met de specifieke aandachtspunten zoals het timen van je koolhydraten en een dag geen eiwitten eten, is het bulletproof dieet ook gewoon meer gedoe.

Nu dan?

Wat doe ik met deze inzichten? 

Het bulletproof dieet en bulletproof coffee krijgt wel steeds meer aandacht in de populaire media. Zoals onlangs dit artikel op Bloomberg.com. Dave Asprey heeft onlangs zelfs zijn eerste koffiezaak geopend in Santa Monica.

Volgens mij is die toenemende belangstelling terecht. Ik voel me ‘s ochtends top na het drinken van een kop bulletproof coffee. Door het eten van meer groente en vet voel ik me langer verzadigd gedurende de dag.

Ik ga door met het drinken van bulletproof coffee ‘s ochtends, maar ga weer iets meer variëren in mijn eten tijdens de lunch en het diner. Volgens mij presteert mijn lichaam het beste met variatie in wat ik eet en drink. 

Meer weten?

Dit zijn andere relevante artikelen die ik heb geschreven:

Dit zijn externe links die ik heb gebruikt:

Eet jij al volgens het bulletproof dieet? Waarom wel of waarom niet? Laat het me weten in de comments!

Schrijf je in voor de gratis 7-daagse minicursus!
Alles weten over gezonder leven?
Inclusief: gratis cheatsheet | laatste nieuws over gezondheid | slimme tips | awesome hacks
Inschrijven
Uitschrijven = 1 druk op de knop
Goed artikel? Steun mij Peter op Patreon voor de prijs van 1 Tall Cappuccino bij de Starbucks!

Comments

  1. Why Not 3? Work-life Balance for Entrepreneurs.

    Leuk dat je dit deelt, ik zou zeker oppassen met bepaalde dingen zoals je grasboter. De bedoeling van Dave Asprey is dat je weet vanwaar je voedsel komt, en als je de boeren zou gebeld hebben dan zou je weten dat die grasboter niet van koeien is die enkel gras eten het gehele jaar. No offense to Campina, want ze hebben heel lekkere yoghurt.

    Om in NL de juiste grasboter te vinden moet je naar de BIO winkels gaan of Kerrygold ergens vinden (maar die verkopen jullie blijkbaar niet).

    Ook opletten vanwaar je je vis haalt, want anders kan je een overdosis van slechte mercury krijgen (vooral in de zalm van noorwegen -> ik had hierover een gesprek met een verantwoordelijke bij de EU).

    Reden dat ik dit allemaal opmerk is dat als je de verkeerde boter pakt dat je LDL cholesterol enorm hoog kan gaan, dus ALTIJD bloed analyses doen als je zulke voedsels in je dieet incorporeert.

    Ik heb hier meermaals op het podium over gesproken en toch zijn er mensen die denken dat je met eender welke grasboter ‘bulletproof coffee’ kan maken.

    1. peterjoosten

      Klopt, ik zal het stuk gaan updaten! Tegenwoordig koop ik de biologische grasboter bij de Ekoplaza. Dat smaakt beter en werkt beter in de bulletproof coffee.
      Peter

  2. Marion

    Waarnaar ik nu benieuwd ben: val je idd beter af met deze methode? En zijn er wetenschappelijke onderzoeken gedaan of dit goed werkt, en het hoge vetgehalte geen bijwerkingen heeft. Alvast bedankt!

Leave a Comment