spreker biohacker

Wat is biohacking? Optimaal leven, 6 peak performance tips & 4 biohackers

In Artikel, Biohacking by Peter2 Comments

Wat is biohacking?  Wat is een biohacker? Ik noem mezelf biohacker. Wie zijn internationale biohackers? Biohacking is sterk verbonden met de quantified self beweging. Biohackers meten allerlei aspecten van hun lichaam en leven om dat te gaan optimaliseren.

Uitleg biohacking

Onder biohacking vallen verschillende dingen, zie het onderstaande model. Ik maak het onderscheid tussen persoonlijke biohacking en biohacking als technologische ontwikkeling. 

Het model en biohacking als technologische ontwikkeling heb ik beschreven in een ander artikel [link onderin]. 

In dit artikel schrijf ik hoe je biohacking als persoon kan inzetten om beter te presteren.

wat is biohacking

Model biohacking, staat verder uitgewerkt in een ander artikel [link onderin].

Peak performance 

Voor mij ligt biohacking dicht bij peak performance of piekprestatie. Wie je ook bent, wat je ook doet, waar je ook woont, wat je situatie ook is. Iedereen probeert het beste van zijn leven te maken. Iedereen is uniek. Jij kan hele andere beelden en ideeën erbij hebben. 

Dat is prima. 

Waarschijnlijk liggen mijn doelen, ambities en prioriteiten ergens anders dan die van jou. Bestaat er dan een ultieme blauwdruk hoe jij alles uit je leven kan halen?

Of een stap-voor-stap programma voor peak performance in je leven?

Sorry. Dat kan ik je niet geven. Dat komt omdat iedereen anders is (fysiologisch, mentaal en spiritueel) en omdat iedereen andere dingen wil bereiken in zijn of haar leven.

Maar, gelukkig is er wat beters. Sinds ik jong ben, voel ik een fascinatie voor hoe ik dingen in mijn leven kan optimaliseren. Dat is in de laatste jaren met mijn blog Project Leven en mijn podcast nog explicieter geworden. 

Ik ben op zoek naar peak performance. Naar het recept om optimaal te leven met behulp van biohacking. Door me in alles te verdiepen, dingen op mezelf uit te proberen, te experimenteren en daarover te schrijven.  

Biohacking toepassen

Naast peak performance staat biohacking ook voor optimaal leven. Beide termen zijn gelijk aan elkaar, maar ook weer niet helemaal.

Peak performance kan ook gaan over één enkele prestatie. Ik heb gesprekken gevoerd met trainers en coaches van topsporters. Professionele wielrenners. Atleten die naar de Olympische Spelen gaan. Die vinden dat piekprestatie kan gaan om één wedstrijd. Om een paar minuten.

Optimaal leven gaat meer om de dingen die je dag tot dag, week tot week en maand tot maand doet. De dingen die je doet om te bouwen aan het optimale leven. Voor mij omvat dat alle elementen van leefstijl.

Dit is mijn biohacking model (althans, als ik dit label erop mag plakken). Ze zijn misschien nog een beetje ongelijksoortig, maar ze omvatten volgens mij wel het brede spectrum. 

Het gaat om voeding, beweging, sport, slaap, stress, mentale vermogens, cognitieve vermogens, emotionele vermogens, spirituele vermogens, relationele kracht, sociale intelligentie, geluk, zingeving en persoonlijke financiën. Kortom, je hele leefstijl

Zoals je misschien al denkt, hangen sommige aspecten sterk met elkaar samen. Of kunnen sommige van deze leefstijl aspecten soms met elkaar in conflict komen. 

Maar toch. Ik probeer op al deze aspecten top te zijn én maakt een bewuste keuze waarop hij of zij de energie en tijd op inzet (zie hieronder bij ‘bewustzijn’).

Keuzes

Daarom voeg ik nog een aantal elementen toe: Bewustzijn, Omstandigheden en Rust.

#1 Bewustzijn. Met bewustzijn bedoel ik dat je bewust keuzes maakt. Soms moet je afwegingen maken. Ga ik naar de kroeg met mijn vrienden? Of ga ik op tijd naar bed en drink ik een Spa rood? 

#2 Omstandigheden. Je bent niet vrij. Je draagt altijd wat mee, zowel mentaal, fysiek, spiritueel, financieel. Tja, eigenlijk op al die aspecten. Dat is niet erg, dat maakt ook elk mens uniek. Je kan optimaal willen presteren in sport. Maar wat voor jou daar optimaal is, kan nog lang niet genoeg zijn om op nationaal of internationaal niveau mee te kunnen.

Dat is niet erg. Zolang jij er voor jezelf het maximale uit kan halen.

#3 Rust en herstel. Dit was een belangrijk inzicht dat ik heel recent kreeg tijdens een cursus over flow. Je kan niet altijd volle kracht vooruit gaan. Je moet tijd inbouwen voor rust, herstel en reflectie. Zowel op de dag, binnen de week als überhaupt in je leven. 

superhuman leven

Is het doel van biohacking om Superman te worden?

Superhuman principes 

Zoals ik al schreef, probeer ik er achter te komen hoe je dit zogenaamde optimale leven nu zo snel mogelijk kan bereiken. Welke tips, hacks en habits helpen je nu hierbij? Wat zijn mijn Superhuman principes?

Nou, wat ik uit de afgelopen jaren heb geleerd? Uit al die gesprekken, boeken en experimenten zijn de volgende principes. Deze principes kun je toepassen als je een aspect uit je leven wil verbeteren. 

  1. Compound interest
  2. Fouten maken (en leren)
  3. Focus

#1 Compound interest. Er bestaat niet zoiets als een plotselinge verandering. Als jij je op bepaald aspecten binnen je leven wil verbeteren moet jij je daar dagelijks of wekelijks mee bezig houden. Dit leidt tot een cumulatieve meerwaarde (compound interest).

#2 Fouten maken. Ik ben geneigd om de dingen te doen waar ik goed in ben en die ik leuk vind. Dat mag ook, maar om jezelf te ontwikkelen moet je juist de dingen doen waar je niet goed in bent. Plus: constant variëren. Voor mij is Superhuman zijn bijvoorbeeld ook: elke week proberen een nieuw recept te koken. 

#3 Focus. Je kan niet alles in één keer veranderen en verbeteren. Dat werkt gewoon niet. Pak één of twee onderdelen aan, stel jezelf een doel, maak een plan en voer dat uit. Tussendoor houdt je bij of je op koers bent en wat je eventueel moet wijzigen. 


Kritiek

“Dat klinkt allemaal behoorlijk narcistisch”, hoor ik je denken. Ja, misschien klopt dat wel. In eerste instantie althans.

Niet voor niets geeft filosoof Thijs Lijster ook af op de Totaalmens. Niet op de Superhuman, maar volgens mij bedoelt hij hetzelfde ermee.

In zijn boek De grote vlucht inwaarts, schrijft hij ander meer dat “… de totaalmens zijn vrije tijd inricht als een carrière. Je ‘investeert in relaties’ en stelt lijstjes op van ‘musts’ van plekken die je bezocht moet hebben, boeken die je moet lezen, films die je moet zien.”

Dat snap ik. Ergens heeft hij een punt. Het leven is ook gewoon het leven. Dat kun je niet beheersen en controleren. In mijn omgeving en in mijn eigen leven heb ik dat de laatste jaren vaak genoeg meegemaakt. 

Maar toch probeer ik mijn leven wel pro-actief in te richten. Binnen de dingen die ook gewoon gebeuren. 

Daarom blijf ik erachter staan. Vanuit mijn geloof in het Stoïcisme. “De mens is vrij in zijn reactie op omstandigheden.”

Tja, misschien is wel behoorlijk Amerikaans, liberalistisch en bekrompen.

Maar toch. Voor mij kan iedereen een Superhuman zijn. Sterker nog, als iedereen vanuit zijn of haar eigen kracht leeft, dan heeft dat een waanzinnige impact op de maatschappij en de wereld.

Omdat iedereen dan ook zijn of haar afwegingen maakt, die bijdragen aan de maatschappij en de wereld. 

Of ben ik dan naïef? 

Marten was ook kritisch: “Dat superhuman, hè. Dat is leuk, maar het gaat wel erg uit van maakbaarheid en het is heel erg individualistisch.”

Misschien is dat wel zo. Maar dan houd ik me vast aan de quote van een andere superheld: Spiderman. Hij (of eigenlijk al de Fransman Voltaire) zij: “With great power comes great responsibility.”

Daar geloof ik ook in. Juist door jezelf proactief in je kracht te durven zetten, kom je in de positie om anderen en de wereld te kunnen helpen. 

Wat is het voor mij? 

Voor mij blijft het een zoektocht. Elke maand een ander experiment. Experts interviewen voor de podcast. Altijd op onderzoek en altijd proberen. Om te kijken wat (voor mij) werkt en wat niet. Op zoek naar het Superhuman leven. 


Wat zijn biohackers? 

Wat zijn biohackers? Bekende biohackers zijn Dave Asprey en Tim Ferris. Mijn eigen favorieten zijn Ben Greenfield (Verenigde Staten) en Teemu Arina (Finland). 

  1. Ben Greenfield (mijn interview met hem)
  2. Teemu Arina (mijn interview op video met hem)
  3. Dave Asprey
  4. Ik zelf (interview door Vincent Everts)

1. Ben Greenfield

In Helsinki sprak ik Ben Greenfield. Ik interviewde hem over supplementen, ochtendrituelen en over high zijn in het vliegtuig.

Peter: Wat is je ochtendritueel?
Ben: Ik doe 5 minuten hartritmevariabiliteit metingen terwijl ik in mijn dagboek schrijf. Dan ga ik opstaan, doe 15 minuten yoga, drink koffie en ga naar buiten om te lopen of te sporten. Het belangrijkste is om tijd door te brengen in de natuur en in het zonlicht.

Peter: Dat schrijven in je dagboek, doe je dat in een app?
Ben: Nee, dat doe gewoon met pen en papier in een dagboek.  

Peter: Heb je ook een avondroutine?
Ben: Nee, avonden verschillen heel erg. Avonden zijn minder gestructureerd dan de ochtenden. Een uur voor ik slapen, zorg ik wel dat ik niet meer op schermen kijk. Zoals die van mijn telefoon of computer.

“Ik gebruik creatine, visolie en multivitamine.”Ben Greenfield

Peter: Welke supplementen slik je?
Ben: Nadat ik ben opgestaan, drink ik eerst een glas limoensap en een glas water. Ik gebruik dan 3 supplementen. Dat is een tablet multivitamine, 5 gram creatine per dag en visolie. Voor het slapen gaan neem ik nog CBD. 

Ben Greenfield interview

Met Ben Greenfield 

Peter: Nu ben je hier naar toe gevlogen vanuit de Verenigde Staten. Slik je dan nog bepaalde supplementen? Eet je bepaalde dingen wel en andere dingen niet?
Ben: Als ik ga reizen dan slik ik probiotica (voor je darmflora). Ik drink geen alcohol of caffeine, maar drink veel water. Ik zorg dat ik van te voren voeding eet waar veel sulfaat in zit, zoals broccoli, bloemkool en eieren. 

High in het vliegtuig

Peter: Waarom moet je lachen?
Ben: Zal ik eerlijk zijn? Tijdens de vlucht naar Helsinki heb ik een goed geslapen. Ik ben volledig uitgerust. Dat komt omdat ik in het vliegtuig sliep met een slaapmasker, maar ook omdat ik een beetje ‘high’ was van de THC die ik voor de vlucht had genomen.

2 Teemu Arina

Biohacking is een internationale trend. Ik sprak met Teemu Arina, een biohacker uit Finland. Ik interviewde Teemu over quantified self, biohacking en meer. Hij vertelt over de toekomst en geeft 3 concrete tips om je meditatie, stress en houding te verbeteren. 

In april sprak ik via Google Hangout met Teemu. Hij was in Helsinki, ik in Amersfoort. Bekijk het interview hieronder!

Mijn interview met Teemu

Biohacking en quantified self

We begonnen het gesprek over quantified self. Teemu: “De quantified self beweging begon in Silicon Valley rond 2007 en verspreidde zich al snel over de wereld”. Volgens hem lopen Nederland en Finland voorop in quantified self in Europa.

In Finland ligt de focus nu meer op biohacking:  “Biohacking is het bewust aanpassen van jezelf. Het gaat om het optimaliseren van de diverse aspecten van je leven door gebruik van technologie”.

Ontwikkelingen in de gezondheidszorg

Biohacking krijgt steeds meer aandacht in de media. Teemu: “Ik word elke dag wel geïnterviewd over biohacking door nationale en internationale media”. Hij ziet biohacking en quantified self een belangrijkere plaats innemen in de gezondheidszorg.

Volgens hem worden patiënten een steeds actiever binnen het systeem en verschuift de focus zich naar preventieve gezondheidszorg. 

Meten is verbeteren

“Als je iets kunt meten, dan kun je het ook verbeteren”. Teemu haalt hier de bekende managementdenker Peter Drucker aan. Volgens hem kun je door jezelf te meten, beter reflecteren op de data en kun jij je gedrag en leven verbeteren. Daarnaast zorgt het meten op zichzelf al voor een verandering.

Teemu: “Omdat je bijvoorbeeld een stappenteller om hebt, zul je eerder geneigd zijn om de trap te nemen in plaats van de lift”. In de wetenschap is dat misschien slecht, in je leven kun je dat juist in je voordeel gebruiken.

De holistische mens

Teemu meet onder andere zijn slaap, beweging, stress en houding. Dat ontstond bij hem door gezondheidsklachten omdat hij als CEO van 2 technologiebedrijven te weinig sliep. Hij pakte het holistisch aan, door niet alleen specifiek naar slaap te kijken.

Zijn houding meet hij met de Lumo lift. “Je faalt als jij je gedrag wil aanpassen door ergens aan te denken. De Lumo geeft een trilling als je houding niet goed is. Zo krijg je feedback ook als je druk bent, bijvoorbeeld midden in een vergadering”.

Verander je gedrag 

Technologie kan je helpen om je gedrag aan te passen. Dat vraagt dat je af en toe uit de comfort zone gaan. Volgens Teemu is dat niet nieuws. Mensen zoals monniken, yoga masters en zelfs Einstein zijn daar al veel eerder mee bezig geweest. De technologie wordt daarmee ook onderdeel van je lichaam en leven, dat staat er niet los van. 

Tips voor een optimaal leven

Wat zijn tips van Teemu voor een optimaal leven? In het interview vertelt hij hoe hij meditatie, stress en zijn houding optimaliseert. 

  1. “Ik ben nu veel bezig met meditatie. De muse headband gebruik om te optimaliseren.”
  2. “Stress kan ik beter te lijf met hartritme variabiliteit.”
  3. “Mijn houding verbeter ik met de Lumo Lift, maar ook door staand te werken en af en toe handstand pushups te doen. Door te lopen en bewegen, merk ik dat ik ook beter kan nadenken.” 

3 Dave Asprey (en Tim Ferriss)

Een van de bekendste biohackers is Dave Asprey. Dave is een internetondernemer, bedenker van bulletproof coffee en schrijver van het boek Bulletproof diet. Hij zegt zelf dat hij hackers technieken en filosofie uit de ICT heeft gebruikt om zijn eigen lichaam te hacken.

Een omschrijving van wat hij heeft gedaan? Radioactieve hersenscans, het testen van zijn zenuwstelsel en een eigen EEG scanner.

Naast Dave Asprey moet ik natuurlijk ook Tim Ferris noemen. Mijn eerste inspiratiebron om te starten met deze blog is Tim Ferriss. Tim Ferriss is een schrijver, (online) ondernemer, investeerder en blogger. Waarom is hij een biohacker?

Voor zijn boek ‘The four hour body’ deed hij allerlei testen op zijn eigen lichaam. Van allerlei verschillende vormen van krachttraining, experimenteren met gefaseerde slaap, een marathon lopen met minimale voorbereiding, het slow carb dieet, sneller leren en nog veel meer.

4 Ik ben een biohacker

Na afloop van een lezing over biohacking bij de Permanent Beta Dag in Amsterdam werd geïnterviewd door Vincent Everts. Bekijk de video hieronder: 

Voor BNR radio werd ik geïnterviewd over biohacking.


Meer weten?

Wil je meer weten over biohacking? Neem dan contact met me op als je vragen hebt! Ook als je me wil uitnodigen om een lezing of presentatie te geven bij je bedrijf, op je congres, symposium of bijeenkomst.

Zo sprak ik op Darefest Antwerpen over biohacking:

lezing biohacking


Leeslijst

Wil je nog meer de diepte in over biohacking? Lees dan deze artikelen:

Dit zijn externe artikelen die ik heb gebruikt:

Wat vind je van biohacking? Laat een reactie achter!

Comments

  1. Pingback: Biohacking: DNA hacking en lieveheersbeestjes-sex

  2. Pingback: Hack je kantoor met biophilic design - Lifehacking

Leave a Comment