Biohackers. Wat is een biohacker?

In Biohacking by Peter0 Comments

Biohacker en biohackers. Wat is een biohacker? Ik noem mezelf biohacker. Wie zijn internationale biohackers? Biohacking is sterk verbonden met de quantified self beweging. Biohackers meten allerlei aspecten van hun lichaam en leven om dat te gaan optimaliseren.

Wat zijn biohackers? 

Het verschil met ‘self help’ goeroe’s zoals Tony Robbins is dat ze zich breder richten dan alleen maar beweging en je motivatie. Bekende biohackers zijn bijvoorbeeld Dave Asprey en Tim Ferris. Twee namen die je al wel vaker bent tegenkomen op de blog.

Mijn eigen favorieten zijn Ben Greenfield (Verenigde Staten) en Teemu Arina (Finland). 

Inhoud van dit artikel:

  1. Ben Greenfield (mijn interview met hem)
  2. Teemu Arina (mijn interview op video met hem)
  3. Dave Asprey
  4. Mijn visie op biohacking en biohacking (interview door Vincent Everts)

1. Ben Greenfield

In Helsinki sprak ik Ben Greenfield. Ik interviewde hem over supplementen, ochtendrituelen en over high zijn in het vliegtuig.

Peter: Wat is je ochtendritueel?
Ben: Ik doe 5 minuten hartritmevariabiliteit metingen terwijl ik in mijn dagboek schrijf. Dan ga ik opstaan, doe 15 minuten yoga, drink koffie en ga naar buiten om te lopen of te sporten. Het belangrijkste is om tijd door te brengen in de natuur en in het zonlicht.

Peter: Dat schrijven in je dagboek, doe je dat in een app?
Ben: Nee, dat doe gewoon met pen en papier in een dagboek.  

Peter: Heb je ook een avondroutine?
Ben: Nee, avonden verschillen heel erg. Avonden zijn minder gestructureerd dan de ochtenden. Een uur voor ik slapen, zorg ik wel dat ik niet meer op schermen kijk. Zoals die van mijn telefoon of computer.

Creatine, visolie en multivitamine

Peter: Welke supplementen slik je?
Ben: Nadat ik ben opgestaan, drink ik eerst een glas limoensap en een glas water. Ik gebruik dan 3 supplementen. Dat is een tablet multivitamine, 5 gram creatine per dag en visolie. Voor het slapen gaan neem ik nog CBD. 

Ben Greenfield interview

Met Ben Greenfield 

Peter: Nu ben je hier naar toe gevlogen vanuit de Verenigde Staten. Slik je dan nog bepaalde supplementen? Eet je bepaalde dingen wel en andere dingen niet?
Ben: Als ik ga reizen dan slik ik probiotica (voor je darmflora). Ik drink geen alcohol of caffeine, maar drink veel water. Ik zorg dat ik van te voren voeding eet waar veel sulfaat in zit, zoals broccoli, bloemkool en eieren. 

High in het vliegtuig

Peter: Waarom moet je lachen?
Ben: Zal ik eerlijk zijn? Tijdens de vlucht naar Helsinki heb ik een goed geslapen. Ik ben volledig uitgerust. Dat komt omdat ik in het vliegtuig sliep met een slaapmasker, maar ook omdat ik een beetje ‘high‘ was van de THC die ik voor de vlucht had genomen.

2 Teemu Arina

Biohacking is een internationale trend. Ik sprak met Teemu Arina, een biohacker uit Finland.

Ik interviewde Teemu over quantified self, biohacking en meer. Hij vertelt over de toekomst en geeft 3 concrete tips om je meditatie, stress en houding te verbeteren. 

In april sprak ik via Google Hangout met Teemu. Hij was in Helsinki, ik in Amersfoort. Bekijk het interview hieronder!

Mijn interview met Teemu

Biohacking en quantified self

We begonnen het gesprek over quantified self. Teemu: “De quantified self beweging begon in Silicon Valley rond 2007 en verspreidde zich al snel over de wereld”. Volgens hem lopen Nederland en Finland voorop in quantified self in Europa.

In Finland ligt de focus nu meer op biohacking:  “Biohacking is het bewust aanpassen van jezelf. Het gaat om het optimaliseren van de diverse aspecten van je leven door gebruik van technologie”.

Ontwikkelingen in de gezondheidszorg

Biohacking krijgt steeds meer aandacht in de media. Teemu: “Ik word elke dag wel geïnterviewd over biohacking door nationale en internationale media”. Hij ziet biohacking en quantified self een belangrijkere plaats innemen in de gezondheidszorg.

Volgens hem worden patiënten een steeds actiever binnen het systeem en verschuift de focus zich naar preventieve gezondheidszorg. 

Meten is verbeteren

“Als je iets kunt meten, dan kun je het ook verbeteren”. Teemu haalt hier de bekende managementdenker Peter Drucker aan. Volgens hem kun je door jezelf te meten, beter reflecteren op de data en kun jij je gedrag en leven verbeteren. Daarnaast zorgt het meten op zichzelf al voor een verandering.

Teemu: “Omdat je bijvoorbeeld een stappenteller om hebt, zul je eerder geneigd zijn om de trap te nemen in plaats van de lift”. In de wetenschap is dat misschien slecht, in je leven kun je dat juist in je voordeel gebruiken.

De holistische mens

Teemu meet onder andere zijn slaap, beweging, stress en houding. Dat ontstond bij hem door gezondheidsklachten omdat hij als CEO van 2 technologiebedrijven te weinig sliep. Hij pakte het holistisch aan, door niet alleen specifiek naar slaap te kijken.

Zijn houding meet hij met de Lumo lift. “Je faalt als jij je gedrag wil aanpassen door ergens aan te denken. De Lumo geeft een trilling als je houding niet goed is. Zo krijg je feedback ook als je druk bent, bijvoorbeeld midden in een vergadering”.

Verander je gedrag 

Technologie kan je helpen om je gedrag aan te passen. Dat vraagt dat je af en toe uit de comfort zone gaan. Volgens Teemu is dat niet nieuws. Mensen zoals monniken, yoga masters en zelfs Einstein zijn daar al veel eerder mee bezig geweest. De technologie wordt daarmee ook onderdeel van je lichaam en leven, dat staat er niet los van. 

Boek over biohacking

Samen met twee anderen werkt Teemu aan een boek over biohacking, de ‘Biohackers Handbook’. De andere twee auteurs zijn Olli Sovijärvi en Jaakko Halmetoja. Het boek bestaat uit 5 onderdelen: slaap, beweging, voeding, werk en je mind. Het eerste drie hoofdstukken zijn nu nog alleen beschikbaar in het Fins. 

Daarnaast is de quantified self en biohacking beweging actief in Finland. Zo wordt in september wordt de biohacker summit in Helsinki georganiseerd. Zie link onderin. 

Tips voor een optimaal leven

Wat zijn tips van Teemu voor een optimaal leven? In het interview vertelt hij hoe hij meditatie, stress en zijn houding optimaliseert. 

  • “Ik ben nu veel bezig met meditatie. De muse headband gebruik om te optimaliseren.”
  • Stress kan ik beter te lijf met hartritme variabiliteit.”
  • “Mijn houding verbeter ik met de Lumo Lift, maar ook door staand te werken en af en toe handstand pushups te doen. Door te lopen en bewegen, merk ik dat ik ook beter kan nadenken.” 

3 Dave Asprey (en Tim Ferriss)

Een van de bekendste biohackers is Dave Asprey. Dave is een internetondernemer, bedenker van bulletproof coffee en schrijver van het boek Bulletproof diet. Hij zegt zelf dat hij hackers technieken en filosofie uit de ICT heeft gebruikt om zijn eigen lichaam te hacken.

Een omschrijving van wat hij heeft gedaan? Radioactieve hersenscans, het testen van zijn zenuwstelsel en een eigen EEG scanner.

Naast Dave Asprey moet ik natuurlijk ook Tim Ferris noemen.

Mijn eerste inspiratiebron om te starten met deze blog is Tim Ferriss. Tim Ferriss is een schrijver, (online) ondernemer, investeerder en blogger. Waarom is hij een biohacker?

Voor zijn boek ‘The four hour body’ deed hij allerlei testen op zijn eigen lichaam. Van allerlei verschillende vormen van krachttraining, experimenteren met gefaseerde slaap, een marathon lopen met minimale voorbereiding, het slow carb dieet, sneller leren en nog veel meer.

4 Ik ben een biohacker

Na afloop van een lezing over biohacking bij de Permanent Beta Dag in Amsterdam werd geïnterviewd door Vincent Everts. 

Bekijk de video hieronder: 

Meer weten?

Andere interessante en relevante artikelen over biohacking:

Ben jij een biohacker?

Ben jij bezig met het optimaliseren van je mentale en fysieke prestaties? Heb je wat gehad aan de 5 tips in dit artikel? Laat het me weten in de comments!

Leave a Comment