biohacker summit ervaring

Biohacker Summit. Trends in biohacking

In Biohacking by peterjoosten0 Comments

Biohacker Summit.  Verslag van Helsinki (2016), Londen (2016) en Helsinki (2015). Wat zijn de laatste trends in biohacking? Wat zijn de beste sprekers en de nieuwste inzichten? 

Inhoud van dit artikel

Biohacker Summit 2017 Helsinki

De Biohacker Summit 2017 is op 13 en 14 oktober 2017 in Helsinki. Daarnaast sprak ik met de organisator Teemu Arina [ik heb eerder een keer geïnterviewd, een link staat onderin]. In 2017 worden het twee dagen. Teemu vertelde ook dat hij plannen heeft om uit te breiden naar Azië met de Summit. 

Daarnaast sprak ik ook met Mattias Ribbing, één van de sprekers van de Londen Summit. Hij vertelde mij dat ze van plan zijn om in april 2017 een editie te organiseren in Stockholm. 

Ik ben er weer bij! Jij ook? 

Biohacker Summit 2016 Helsinki

Op 18 november 2016 was de Biohacker Summit weer in de thuisstad, Helsinki Finland. Zelf organiseer ik ook meetups over biohacking (de Biohacking Meetup) en natuurlijk de Super Lifestyle Summit. Het is moeilijk om goede sprekers te krijgen, die afwisselend zijn en die elkaar aanvullen. Ook op deze editie is het Teemu en de rest van de organisatie weer gelukt.

Ik maakte een video van de Biohacker Summit Helsinki 2016. Ik had interviews met:

  • Rhonda Patrick, FoundMyFitness.com
  • Ben Greenfield, BenGreenfieldFitness.com
  • Maximilian Gotzler, Flowgrade
  • Mattias Ribbing, Grandmaster of Memory
  • Anthony Di Clementi, Biohacking Secrets
  • James Swanwick, Swanwick Sleep


Daarnaast zie je beelden van de Summit zelf, de Playground (stands met gadgets en technologie), de sauna en het ijsbad. Maar ik start de video met een introductie vanuit mijn hotel.

Video van de Biohacker Summit 2016 Helsinki

For English: the interviews start at 1.49. So you can skip the introduction, which is in Dutch.

Nog meer een persoonlijke noot. Vorig jaar maakte ik ook een video na de Summit, die staat onderin dit artikel. Als ik daar nu naar kijk! De kwaliteit van die video vind ik (nu) echt niet best. 

Aan de ene kant is het een beetje ongemakkelijk, maar ik realiseer me dat ik in een jaar niet alleen inhoudelijk veel heb geleerd, maar dus ook op het gebied van video’s maken. Leuk om dat zo te merken! 

Hieronder staan de 3 trends van de Biohacker Summit 2016 in Helsinki. 

BHS 2016 Helsinki: 3 trends

De belangrijkste thema’s voor mij waren:

  1. Sauna en het effect van warmte op je gezondheid
  2. Nootropics en supplementen
  3. Impact van biohacking op de wereld

De komende tijd werk ik deze nog verder uit in aparte artikelen, maar hier alvast een samenvatting.

#1 Het effect van warmte voor je gezondheid. Dit kwam terug in de lezing van Rhonda Patrick én dat je op de Summit in een sauna kon zitten en daarna een ijsbad kon nemen. Na een lange dag, waarin ik bijna alle lezingen heb gevolgd, nam ik om 19.00 nog een sauna en een ijsbad. Ideaal om te ontspannen en alle informatie weer rustig te verwerken.

#2 Nootropics en supplementen. Zowel Anthony Di Clementi (The Health Blueprint), Ryan Munsey (Natural Stacks) als Jesse Lawler (podcast Smart Drugs Smart) spraken over pillen. Over pillen die je kan slikken om je gezond te houden (supplementen) en om je slimmer, vrolijker en energieker te maken (nootropics). 

#3 De impact van biohacking op de wereld. Dit miste ik een beetje in de vorige edities. Misschien lette ik er ook meer op, omdat de laatste Biohacking Meetup die ik organiseerde ging over Human Enhancement (of: mensverbetering) [zie de link onderin].

Ben Greenfield haalde een publieksonderzoek aan. Hoe kijken inwoners van de Verenigde Staten aan tegen nieuwe technologie om het lichaam te verbeteren, zoals het bewerken van genen, brein implantaten en synthetisch bloed.

“Hoe kijken jullie aan tegen het bewerken van genen, brein implantaten en synthetisch bloed?”Ben Greenfield

Teemu Arina benoemde deze keer in zijn inleiding heel duidelijk de positie van de mens ten opzichte van de samenleving, de natuur en de rest van het universum. Daarmee maakte hij de link die ik eerder besprak in een radio interview bij BNR met Pieter van Boheemen. Of met Martijn Aslander na de vorige Biohacker Summit.

Tot nu toe is biohacking erg gericht op het individu. Op het ego. Hoe kan je zelf slimmer, beter en fitter worden? Maar er lijkt nu een trend te zijn ingezet om verder te kijken. Hoe kunnen we biohacking nog meer gebruiken? Welke kansen biedt het? Welke problemen kan het opleveren?

NB. Komende woensdag ben ik als expert (?!) te gast bij een Strategische Dialoogsessie van het Openbaar Ministerie en het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Precies om over dat laatste punt te praten. Wat betekent biohacking voor de samenleving? Wat voor consequenties heeft dit voor wet- en regelgeving? 

Antony Di Clementi

Antony Di Clementi op het podium (links) en met mij bij de ingang (rechts)

Biohacker Summit 2016 Londen

In mei 2016 was de Biohacker Summit in Londen (Engeland). De organisatie had weer een mooie line-up opgesteld.

Ben Greenfield is er weer bij. Maar ook dokter Jack Kruse, triathlete Tamsin Lewis en geheugenexpert Mattias Ribbing. Naast inhoudelijke lezingen zijn er ook workshops, stands met allerlei technologie en is de premiere van de film SuperCharged.

Na afloop van de Summit schrijf ik weer een verslag. Stay tuned!

Wow.

Het was indrukwekkend in Londen. De locatie was geweldig. Vlakbij metrostation Picadilly Circus vond de Summit plaats in de BAFTA, waar ook de Britse filmprijzen worden uitgereikt.

Van quantified self naar biohacking

Een dag van te voren spraken we met Maximilian Gotzler. Hij sprak eerder ook onze Super Lifestyle Summit over flow. Wat erg leuk is, is dat Max en ik op dezelfde route zitten. Ik ken hem van een Quantified Self Europe Conference in Amsterdam.

Nu zien we elkaar elke keer in Europa op evenementen rond biohacking. Overigens net als Teemu Arina, de organisator van de Biohacker Summit.

biohacker summit

 Maximilian Gotzler

BHS 2016 Londen: 3 lessen

Mijn drie belangrijkste inzichten uit Londen.

  1. Biohacking gaat om schade beperken.
  2. Weer 10 boeken die ik moet lezen
  3. Voeding boeit niet. Het gaat om energie. En dat is niet zweverig.

Nummer 1. Voor mij is biohacking nog vaak het optimaliseren van mijn leven. Maar je kan het ook andersom bekijken. We zijn als mens zover afgedwaald van ons natuurlijke leven (paleo, anyone?) dat we slimme dingen moeten doen om ons lichaam en geest in conditie te houden.

Als we ergens op een bergje zouden wonen. Altijd vers bronwater drinken, puur voedsel zouden eten en niet worden blootgesteld aan straling? Ja, dan heb je geen supplementen of andere biohacks nodig.

Nummer 2. Voor mij zijn dit soort evenementen fantastisch. Het is alsof je als kleine jongen wordt opgesloten in een snoepwinkel. Het enige probleem toen was dat je niet alles kan opeten. Hetzelfde geldt voor dit soort congressen. De informatie en inzichten zijn teveel.

Ik ga naar huis met weer een flink aantal boeken om te lezen, documentaires om te zien en thema’s om me in te verdiepen.

Jullie als lezers neem ik hierin graag mee. De komende tijd ga je daarom meer lezen over PEMF, Kundalini Yoga, de nieuwste inzichten rondom biomarkers en mitochondria. 

Nummer 3. Het grootste inhoudelijk inzicht dat ik heb gekregen gaat over energie. Nee, het is niet zweverig. Energie is essentieel. Je kan alles goed doen in je leven, bijvoorbeeld qua voeding en beweging. Maar het gaat om het optimaliseren van je energiesystemen in je cellen. Dat is veel en veel belangrijker dan gezond eten. 

Dat zijn de mitochondria. De elektriciteitsfabrieken in je cellen.

Hoe doe je dat? Denk aan Aarden, Koud douchen, voldoende zonlicht en oppassen met blauw licht. Zoals ik al zei: later meer hierover.  Check de link onderin ‘Meer energie’ over Jack Kruse en Ruben Salinas.

Kortom, het was weer gaaf. In het najaar ben ik weer bij in Helsinki!

Biohacker Summit Ben Greenfield

Ben Greenfield in Londen

Biohacker Summit 2015 Helsinki 

Ken je de scene uit de Matrix dat Keanu een plug in zijn hoofd kreeg? Om supersnel nieuwe skills aan te leren, zoals karate, jiu-jitsu en andere vechtsporten. Houd je vast. Over 30 jaar kan dat gewoon. Dit en nog 5 andere trends die me opvielen in de Biohacker Summit in Helsinki (Finland).

Over voeding, technologie, stress, sport en de maatschappelijke impact van biohacking.

Wat is biohacking ook alweer?

Een van de betere lezingen van de dag was van Amal Graafstra. Hij is vooral bekend geworden omdat hij RFID en NFC chips heeft geïmplanteerd in zijn handen [link onderin]. Dat is een voorbeeld van biohacking. “Sleutels en sloten is een superoude technologie uit 800 voor Christus. Door de chip in mijn handen heb ik geen sleutel nodig als ik thuis de deur wil openen”.

Sleutels en sloten is een superoude technologie uit 800 voor ChristusAmal Graafstra

Maar biohacking is breder dan chips in je lichaam stoppen. In één zin: biohacking is de symbiose van technologie en natuur. Het gaat ook om 3D printing, het optimaliseren van je lifestyle (slaap, stress, sport, etc.), DNA hacking, quantified self en meer. 

De 6 dingen die ik het geleerd:

  1. Technologie 
  2. Sport
  3. Stress
  4. Productiviteit
  5. Voeding
  6. Wereld

De 6 lessen heb ik hieronder verder uitgewerkt.

1. Tech: leren zoals in de Matrix

Nell Watson blies me weg. Zij trekt bij Singularity de ‘track’ rond robotisering en kunstmatige intelligentie. Dat is niet voor niets. Het merendeel van de lezingen gingen over dit moment. Wat er op dit moment mogelijk is.

Zij schetste in haar lezing een intrigerende toekomst. Denk aan het opslaan van informatie in DNA. Als we DNA kunnen gebruiken voor de opslag van gegevens, dan biedt dat een heel nieuw paradigma.

Wil je een andere vorm van biohacking, de integratie van technologie met natuur? Neem bijvoorbeeld onderzoekers die er in zijn geslaagd om synthetische bladeren te ontwikkelen die zuurstof maken. Of experimenten met hersencommunicatie over internet. Dat gebeurt nu al!

Nell trekt die lijn door: “We weten steeds meer over het brein. Over 30 jaar kun je kennis en vaardigheden gewoon downloaden.” Stel je voor. Je gaat naar een website en besluit dat je wil kunnen pianospelen als Chopin of kunnen voetballen als Messi. Bizar.

bhs2

Locatie van de Summit: Cable Factory. 10 minuten wandelen van metrostation Ruoholahti.

2. Sport: warmte, koude en zuurstof

Ok, je bent nog geen Messi. Wil je nu optimaal sporten? Fitnessgoeroe Ben Greenfield geeft zijn lichaam elke week drie prikkels. Het doel van die prikkels is om zijn immuunsysteem een boost te geven en de juiste hormoonhuishouding te stimuleren.

Wat zijn drie prikkels dan?

  1. Dat is warmte (denk aan de sauna)
  2. koude (zijn uitdaging voor de zaal: 30 dagen koud douchen)
  3. zuurstof (denk aan ademhalingsoefeningen of gewoon ademhalen door een rietje).

Ben Greenfield is een van mijn persoonlijke favoriete experts op het gebied van fitness en biohacking. Op de Summit heb ik hem na afloop van zijn lezing een aantal vragen kunnen stellen. Link onderin dit artikel. 

bhs1

Naast lezingen ook een playground. Zoals deze trilplaat, ideaal na het sporten. 

3. Stress: hartritmevariabiliteit en meditatie

Stress is slecht voor je, zeker chronische stress. Iets wat de meesten van ons tegenwoordig helaas te veel hebben. Niet zo vreemd daarom dat veel van de lezingen tijdens de Summit gingen over stress.

Twee dingen kwamen daarin voor mij naar voren in deze verhalen.

  1. Hartritmevariabiliteit (om te meten)
  2. Mediteren (om te verbeteren)

Steeds meer mensen ontdekken hartritmevariabiliteit als ideale biomarker om je stressniveau te kunnen bepalen [link onderin]. Ben Greenfield start bijvoorbeeld elke dag met een 5 minuten meting van zijn hartritmevariabiliteit.

bhs4

Lunch: de shake van Ambronite bevat alle voedingsstoffen. Het is een soort van Soylent.

4. Productiviteit: flow en focus

Wat zou je doen als je maar een uur per dag zou kunnen werken? Nee, dat is geen gedachte-experiment. Ari Meisel kreeg daarmee te maken toen hij de ziekte van Crohn kreeg. Hij kwam er bovenop door zijn voeding aan te passen (paleo, anyone?) en te gaan sporten.

Maar het leerde hem ook wat anders. Hij werkt zelf nog maar 2x per week. Op dinsdag en donderdag van 9.30 tot 14.30.

Hij gaf tips om productiever te worden. Wederom kwam meditatie aan de orde en dat je niet moet multitasken, maar ook iets anders dat me intrigeerde.

Hij sprak over ‘prime time’ of ‘peak time’. Dat is een periode van 2 uur op een dag waarin je 5x zo effectief kan zijn als normaal. Je komt dan in een flow terecht. Hoe je dat tijdraam voor jezelf ontdekt, staat in een artikel met een link onderin

5. Voeding: paleo, zuurkool en paddenstoelen

De playground was indrukwekkend. Aanbieder van apps, fabrikanten van wearables en leveranciers van eten en drinken stonden in de zaal voor de ingang. Van rauwe chocolade tot paddenstoelen koffie. Heerlijk!

Tijdens de lezingen kwam voeding vaak terug. Veel sprekers vertelden over hun omslag naar minder koolhydraten richting een meer paleo-achtig dieet. Een extra element is hoe jij je darmflora in optimale staat kan houden.

Voedingsexpert  Jaakko Halmetoja vertelde over goede voeding voor je darmbacteriën. Hij adviseerde om elke dag een beetje zuurkool of andere gefermenteerde voeding te eten zoals kefir of kombucha. Wat ook goed is (en echt iets voor de Finnen): paddenstoelen. Volgens mij gaan we de komende jaren dat ook veel meer zien in Nederland.

bhs5

Live implantatie van NFC chip door Almar Graafstra onder massale aandacht van de Finnen

6. Wereld: de impact van biohacking?

Max More houdt zich bezig met transhumanisme en cryonisme (jezelf invriezen). Zijn lezing was een van de laatsten. Dat was terecht. Want de eerdere lezingen gingen veel over het individu. Hoe kan jij jezelf optimaliseren door technologie, voeding, supplementen, lifestyle en meer.

Maar wat als iedereen dat doet? Als iedereen daarmee 200 jaar wordt of zelfs onsterfelijk? Volgens Max More is dat trouwens geen probleem. Hij denkt dat de wereld eerder last gaat krijgen van onderbevolking dan van overbevolking.

Terug naar de impact van biohacking op de wereld en de maatschappij. Volgens hem is dat de kern van biohacking dat iedereen zelf de keuze heeft om aan zichzelf te sleutelen. Teemu Arina (de Finse biohacker) vulde hem daarop aan dat congressen zoals de Summit ook bedoeld zijn om kennis hierover te kunnen delen.

upgraded party

Heel gaaf. Na het programma met lezingen overdag was ‘s avonds een ‘upgraded party’ met dans, acrobatiek en Tibetaans gezang. 

6. De discussie is pas net begonnen

Voor mij was de discussie een beetje onbevredigend. De maatschappelijke, economische, sociologische, ethische en juridische impact van alle ontwikkelingen die werden besproken op de Summit? Die weten we nog niet. Maar daarom is het goed dat er mensen zijn die proberen, pielen en experimenteren. Dan kun je er pas wat over zeggen.

Een dag later sprak ik met Martijn Aslander en Kim van den Berg van Permanent Beta af. Vlakbij de haven bij koffiezaak Johan & Nyström aan de Kanavaranta 7C. Tip als je in Helsinki bent. Ze hebben heerlijke koffie en een toffe ambiance. Overigens komt er ook nog een artikel over hotspots in Helsinki.

Ben Greenfield interview

Na afloop met Ben Greenfield. Mijn interview met hem komt later online. 

Terug naar onze evaluatie. De ontwikkelingen die er aan komen, die hebben een gigantische impact. Met Permanent Beta gaan we dit oppakken. Wat betekenen alle ontwikkelingen rond het brede begrip biohacking voor de maatschappij?

Biedt het oplossingen voor wereldproblemen? Of ontstaan er nieuwe problemen? Houd Permanent Beta daarom de komende tijd in de gaten. En mijn blog natuurlijk…

Video samenvatting

Ik maakte een korte video over wat ik heb geleerd van de Biohacker Summit in Helsinki (2015). In de begin van de video is het winderig, maar dat wordt later beter. 

Meer weten over biohacking

Wil je meer weten over biohacking? Eerder schreef ik deze artikelen over dit thema:

Zelf organiseer ik ook evenementen over biohacking:

Dit zijn externe links:

Wat roept dit artikel bij je op? Heb je nog vragen of opmerkingen? Laat het me weten in de comments!

Leave a Comment